نجات کودک سه ساله یزدی در اثر مصرف اشتباهی دارو
کد خبر: 3758791
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴

نجات کودک سه ساله یزدی در اثر مصرف اشتباهی دارو

گروه سلامت- رئیس بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: یک کودک سه ساله که با مصرف اشتباهی داروی متادون بجای شربت استامینوفن توسط والدینش، با حالت کما و نیمه هوشیار به اورژانس اطفال ارجاع شد، از مرگ حتمی نجات یافت.

به گزارش ایکنا از یزد به نقل از روابط عمومی بیمارستان شهید صدوقی یزد، داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل هستند. عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف داروها در تاریکی و با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه داروها، همگی می تواند منجر به مسمومیت های دارویی شوند.
حسین سلیمانی، رئیس بیمارستان شهید صدوقی یزد با بیان اینکه بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت ها به سادگی قابل پیشگیری هستند گفت: یک لحظه غفلت خصوصا در کودکان می تواند منجر به عوارض دائمی و آزار دهنده ناشی از مسمومیت شود.
وی استفاده از ظروف و یا شیشه های متادون دارای درب قفل کودک و نصب برچسب هشدار روی ظروف حاوی متادون ضروری دانست و اظهارکرد: نگهداری غیر ایمن این ماده در شیشه های نوشابه، آب، یا ریختن آن در شیشه های شربت استامینوفن، سرماخوردگی از شایعترین اشتباهات صورت گرفته توسط والدین و در نتیجه مسمومیت کودک با این شربت گزارش می شود.
سلیمانی تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، کاهش تعداد تنفس و تنگ شدن مردمک ها را از جمله علایم مهم مصرف متادون در کودکان برشمرد و تاکیدکرد: در صورت مشاهده چنین علائمی سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود.
رئیس بیمارستان شهید صدوقی یزد یادآورشد: به عنوان مثال روزهای اخیر یک کودک سه ساله که با مصرف اشتباهی داروی متادون بجای شربت استامینوفن توسط والدینش، با حالت کما و نیمه هوشیار به اورژانس اطفال بیمارستان شهیدصدوقی یزد ارجاع شد، که با دقت کادر اورژانس سریعا مسمومیت دارویی تشخیص داده شد و کودک از مرگ حتمی نجات یافت.
مادر این کودک سه ساله در این خصوص گفت: به همراه دخترم که کمی تب داشت به مهمانی رفتیم و از آنجا یک قاشق مرباخوری شربت( استامینوفن) از صاحب خانه گرفتم و به بچه دادم، دخترم به مدت 40 دقیقه به خواب رفته بود که با تحریک به سختی بیدار شد و فک وی سفت شده بود که به اورژانس اطفال بیمارستان شهیدصدوقی مراجعه کردیم، پس از معاینه توسط متخصص اطفال با شک مسمومیت با متادون، داروی خنثی کننده تزریق که سبب بهبودی سریع و هوشیاری کودک شد.
مادر بیمار ضمن قدردانی از تشخیص سریع و درمان مناسب بدون فوت وقت کادراورژانس، دلیل این مساله را مصرف متادون ذکرکرد که در شیشه شربت استامینوفن نگه داری شده بود.

انتهای پیام

captcha