نبود آموزش کلاسیک؛ آفت گردشگری مذهبی در ایران
کد خبر: 3760378
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
در میزگرد ایکنای یزد مطرح شد:

نبود آموزش کلاسیک؛ آفت گردشگری مذهبی در ایران

گروه اجتماعی- استاد دانشگاه و کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در میزگرد ایکنای یزد با موضوع «گردشگری مذهبی، عوامل مؤثر بر آن و چالش‌ها» آفت گردشگری مذهبی در ایران را نبود آموزش کلاسیک بیان کرد.

به گزارش ایکنا از یزد، سیدمحمدجعفر میرجلیلی، استاد دانشگاه و کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، در میزگرد «گردشگری مذهبی، عوامل مؤثر بر آن و چالش‌ها» در محل ایکنای یزد، آفت گردشگری مذهبی در ایران را نبود آموزش کلاسیک بیان و اظهار کرد: لازم است هنگامی که گردشگری وارد کشور می شود، افرادی که با او در ارتباط هستند اعم از راهنمایان تور و افرادی که در برگزاری مراسم و مناسبت‌های مذهبی دخیل هستند از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

آفت گردشگری مذهبی در ایران را نبود آموزش کلاسیک

این استاد دانشگاه گفت: اگر در قرآن تأمل کنیم می بینیم 14 آیه با جمله «سیرو فی الارض» و یا «یسیرو فی الارض» شروع می شود و هدف قرآن در این آیات که سیر و سیاحت را بیان می کند، نزدیکی افراد به هم است و می‌خواهد تمدن جهانی ایجاد کند و اینکه مردم مشاهده کنند و عبرت بگیرند.
نقش مؤثر ایکنا در معرفی گردشگری مذهبی
وی با اشاره به ایجاد کمیته گردشگری مذهبی معنوی در استان یزد افزود: تشکیل این کمیته انصافاً حرکتی خودجوش بود و این حرکت می‌تواند از طرف خبرگزاری‌ها به ویژه خبرگزاری ایکنا پیگیری شود، چراکه یکی از بحث‌های قرآن درباره گردشگری و سیر و سیاحت است. اینکه انسان مراحل کمال را طی کند و یکی از مراحل کمال شناخت افراد و درک درست از نظام هستی و شناخت سلیقه‌هاست.
وی ادامه داد: در گردشگری مذهبی تعامل بین دستگاهی مهم است و باید پتانسیل و زمینه برای فعالان این عرصه فراهم شود. از طرفی باید بروشورهایی به زبان‌های مختلف در اختیار گردشگر قرار داده شود تا بتواند از آن در کشورش استفاده کند. لذا نیاز شدید به حمایت و تشویق مادی و معنوی و همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی کشور است.
رضا بهادری، مسئول برنامه‌ریزی و روابط بین‌الملل کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد، نیز در این میزگرد فلسفه اصلی تشکیل این کمیته را مقابله با دو پدیده شوم ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی دانست و اظهار کرد: آمار علمی که از کار تحقیقاتی دو سال پیش به دست آمد و در آن 245 پرسشنامه بین گردشگران خارجی از 35 کشور دنیا توزیع شد نشان داد که کمیته توانسته نگرش درست از ایران و انقلاب در گردشگر داشته باشد و 68 درصد گردشگران گفته بودند که برنامه‌های کمیته دیدگاه آنان را درباره خطرپذیر بودن سفر به ایران تغییر داده است.
کمیته گردشگری مذهبی معنوی نیازمند حمایت است
وی ادامه داد: همچنین بیش از 77 درصد اعلام کردند که توانسته‌اند اطلاعات خوبی درباره شیعه و اسلام به دست آورند، حدود 80 درصد گفته‌اند که این کارگاه‌ها ابزاری علیه ایران‌هراسی بوده است.
بهادری با اشاره به اینکه این کمیته نیازمند حمایت و تعامل دستگاه‌های مرتبط است افزود: راهی که ما رفتیم بدون شک موفقیت‌آمیز بوده و تاکنون اقداماتی که انجام شده تأثیرگذار بوده است. البته افراد کمیته با دست خالی بدون و دریافت بودجه و با عشق و علاقه مشغول به فعالیت هستند. لذا در صورت حمایت مسئولان استان به خصوص اداره کل تبلیغات اسلامی نتایج مطلوب‌تری حاصل خواهد شد و تا حد امکان از فواید گردشگری که ابزاری برای نشان دادن صلح و گفت‌وگو بین ملت‌ها و ادیان است بهره‌مند می‌شویم.
قدر امام حسین(ع) را بدانید
وی با اشاره به اینکه گردشگری تهدید نیست بلکه یک فرصت است گفت: چهار سال پیش یک گردشگر آلمانی به ایران سفر کرده بود که به حدود 70- 80 کشور سفر کرده بود. بلیط سفر به یزد را تمدید کرد تا بتواند در مراسم شب عاشورا شرکت کند. در طول مراسم اشک می‌ریخت و در پایان سفر به یزد گفت: قدر امام حسینتون را بدانید. من هیج جای دنیا سراغ ندارم که این تعداد افراد از جوان تا سالمند و حتی خردسالان در کنار هم حضور یابند او این چنین شور اجتماعی را دنبال کرده بود و می‌گفت که فکر می‌کردیم مسلمانان در برابر ادیان دیگر جبهه می‎گیرند.

آفت گردشگری مذهبی در ایران را نبود آموزش کلاسیک

بهادری گفت: در صورت حمایت و داشتن بودجه کافی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و همچنین رسانه‌ها این کمیته به دستاوردهای بزرگی خواهد رسید.
وی تصریح کرد: مردم غیرمسلمان در دنیا نگاه مثبتی به قرآن و اسلام ندارند و متأسفانه اسلام و قرآن را نمونه داعش، طالبان القاعده و گروه‌های جنگ می‌شناسند و می‌گویند که نمونه واضح از قرآن شما هستند و جز خشونت چیزی ندارند.
بهادری افزود: ما در کارگاه ها آنچه را در قرآن آمده از حقوق زن و مرد، حقوق همسایه، محیط زیست، حیوانات و... برای گردشگر معرفی و سعی می کنیم نگرش آن‌ها به اسلام و قرآن تغییر یابد.
ایکنا در معرفی زیبایی‌های قرآن به جهانیان نقش مهمی دارد
مسئول برنامه‌ریزی و روابط بین‌الملل کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد گفت: خبرگزاری ایکنا با رسالت بین‌المللی که دارد می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد و به معرفی زیبایی‌های قرآن به جهانیان بپردازد و این مهم با برگزاری نمایشگاه‌ها در پایتخت‌های مهم دنیا و بسته‌های فرهنگی که قرآن حقیقی را نشان می‌دهد محقق می‌شود و همچنین بهره‌مندی از پتانسیل فضای مجازی که با قرار دادن کلیپ‌های خاص از حقایق و زیبایی‌های اسلام، قرآن و حقایق آن، خانواده در اسلام، زن در اسلام و ... که تغییر نگرش گردشگر را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: باید قبول کنیم که در معرفی درست چهره ایران و اسلام کوتاهی کرده‌ایم و باید چهره اسلام واقعی را به دنیا بشناسانیم که یکی از دغدغه‌های ما نیز همین است.
17 ربیع‌الاول امسال متفاوت برگزار شود
بهادری تصریح کرد: همان طور که شهادت ائمه اطهار مورد توجه است باید سعی شود که به اعیاد و ولادت ائمه نیز توجه بسیار بیشتری شود؛ مثلاً هفده ربیع‌الاول ولادت پیامبر اکرم(ص) شهر و بافت تاریخی که مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد آذین‌بندی شود و جشن‌هایی برگزار شود.
محمد مهدی رجایی فرد، مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد، نیز ضمن اشاره به اقدامی که میراث فرهنگی آن را شروع کرده افزود: این کار خوب نیازمند همراهی دیگر سازمان‌ها به خصوص شهرداری و سازمان تبلیغات است که اگر همکاری شود، اثر مثبتی بر جای خواهد داشت.
وی ادامه داد: اثر مثبتی که در ذهن گردشگر می‌خواهیم ایجاد کنیم باید ارائه یک سند از جمله کتابچه، بروشور، کاتالوگ‌های معرفی ایران و اسلام و مستندات مؤثری باشد که به صورت رایگان در اختیار گردشگر قرار گیرد.

آفت گردشگری مذهبی در ایران را نبود آموزش کلاسیک

رجایی فرد افزود: در کمیته باید تبلیغ کنیم تا اهداف آن محقق شود. گردشگر با حضور در مراسم به راحتی سنت حسنه نذر را یاد می‌گیرد. لذا گردشگر خودش را یکی از ما می‌داند و این بزرگ‌ترین تبلیغ برای ایران، اسلام و شیعه است. اگر سازمان‌های مرتبط همراهی کنند تأثیر این کار بهتر و بیشتر می‌شود. البته تاکنون میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر همکاری کرده‌اند و اگر همه سازمان‌های مرتبط همکاری کنند، این کار گسترده‌تر انجام خواهد شد.
لزوم همراهی دستگاه‌های مرتبط در گردشگری مذهبی
وی گفت: تا این لحظه افرادی که در کمیته مشغول هستند در چند سال گذشته با عشق فعالیت کرده‌اند و توقعی هم ندارند ولی حداقل این کار اگر سازمان‌یافته باشد و بخش‌های دیگر همکاری کنند، باعث می‌شود برنامه‌های کمیته در تمام طول سال در تمام مراسم دینی انجام شود.
رجایی فرد افزود: مراسم عزاداری پوشش داده می‌شود و کل شهر سیاهپوش می‌شود ولی در ولادت‌های ائمه اطهار این شور و عشق کمتر دیده می‌شود. لذا چون اسم شهر جهانی را یدک می‌کشیم حداقل بافت قدیم و محدوده بافت تاریخی و قدیمی که مورد بازدید گردشگران است آذین‌بندی شود تا گردشگر با ولادت ائمه اطهار نیز آشنا شود و ذهن بسته و دید منفی او به اسلام و ایران تغییر کند و واقعیت آنچه را به دلیل عملکرد گروهک تروریستی داعش به اسلام نسبت می‌دهند آشکار کنیم.

انتهای پیام

captcha