فداکاری امام علی(ع) در «لیله‌المبیت» مقدمه تشکیل حکومت اسلامی در مدینه شد
کد خبر: 3762323
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

فداکاری امام علی(ع) در «لیله‌المبیت» مقدمه تشکیل حکومت اسلامی در مدینه شد

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه یزد عنوان کرد که فداکاری امام علی(ع) در «لیله‌المبیت» سبب هجرت پیامبر اکرم(ص) و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه شد.

به گزارش ایکنا از یزد، مشرکان در شب اول ماه ربیع الاول تصمیم گرفته بودند پیامبر (ص) را در منزل به قتل برسانند، پیامبر قصد هجرت به مدینه داشتند و برای آنکه مشرکان از هجرت ایشان آگاه نشوند، به حضرت علی(ع) فرمودند: «مشرکان می‌خواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در بستر من می‌خوابی تا من به غار ثور بروم؟» امام علی(ع) گفتند: «در این صورت شما سالم می‌مانید؟» پیامبر (ص) فرمود: «آری.» حضرت علی (ع) تبسمی کرد و سجدۀ شکر به جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کردند: «آنچه را که مأمور شده‌ای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد...» سپس پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را در آغوش گرفتند و هر دو گریه کردند و از هم جدا شدند. وقتی حضرت علی(ع) در بستر پیامبر (ص) خوابیده بود، جبرئیل در بالای سر او و میکائیل پایین پای او آمدند و جبرئیل گفت: «خوشا به حال کسانی چون تو‌ ای فرزند ابو طالب! که خدا در برابر فرشتگان به تو مباهات می‌کند».
مشرکان از ابتدای شب، خانه پیامبر (ص) را محاصره کردند و قرار بود حمله در نیمه شب صورت گیرد، اما ابولهب گفت: در این وقت، زنان و فرزندان در داخل خانه هستند و بعدها عرب درباره ما می‌گویند حرمت فرزندان عموی خویش را شکستند.

از پیمان عقبه تا هجرت پیامبر از مکه به مدینه در لیله المبیت

مقدمه ماجرای لیله المبیت
حجت الاسلام محمد تقی گل محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به این مناسبت در گفت‌وگو با ایکنا یزد با اشاره به اصل شروع مقدمات ماجرای لیله المبیت اظهار کرد: بعد از پیمان عقبه اول که گروهی از مدینه آمده بودند و با رسول خدا پیمان بستند، در سال 12 بعثت نیز گروه دیگری حدود70 نفر که در میان آن ها دو زن بودند بودند به مکه آمدند و پیمان عقبه دوم بسته شد.
وی افزود: به واسطه این دو پیمان رابطه میان پیامبر و مردم مدینه بیشتر شده بود و از این جهت برخی از مسلمانان به طرف مدینه حرکت کرده بودند و در قبا مسکن گزیدند، قریش از اینکه مسلمانان در مدینه حکومت اسلامی تشکیل بدهند و در پی آن به مشرکین حمله کنند احساس ترس کردند.
گل محمدی اظهار کرد: در تاریخ نقل شده که مسلمانان مکه فوج فوج به سمت مدینه حرکت می کردند، مشرکان مانع رفتن مسلمانان به مدینه شدند و خانواده و اطرافیان مسلمان خود را در خانه حبس می کردند و برخی را با زنجیر می بستند که از رفتن مردم به مدینه برای تشکیل حکومت اسلامی جلوگیری کنند.
نقشه قتل پیامبر
استاد گروه معارف دانشگاه یزد تصریح کرد: قریش تصمیم گرفتند تا مانع بزرگی بر سر قدرت گرفتن مسلمانان قرار بدهند، از این جهت در محل دارالندوه جمع شدند در آن جلسه 3 نظریه داده شد. نظریه اول این بود که پیامبر (ص) را حبس کنند و نگذارند با مسلمانان ملاقات کنند. نظر دوم این بود که پیامبر را از مکه بیرون و اخراج کنند و نظریه سوم قتل پیامبر بود.
وی با اشاره به اینکه نظریه اول موجب تحریک مسلمانان و شورش آن ها خواهد شد رد گشت گفت: نظریه دوم نیز به دلیل اینکه با اخراج پیامبر ایشان به سمت مدینه حرکت خواهد کرد و این موجب قدرت گرفتن مسلمانان در مدینه خواهد شد کنار گذاشتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: در نهایت ابوجهل پیشنهاد قتل پیامبر در منزل ایشان داد و گفته شد که از هر قبیله ای یک جوان برومند و دلیر انتخاب شود و پیامبر را به قتل برسانند و از این طریق قبیله عبدالمطلب نتوانند حمله کنند و انتقام بگیرند، به دنبال تصمیم قریش بر قتل محمد، جبرئیل بر محمد نازل شد و او را از نقشه مشرکان آگاه ساخت و دستور خداوند را ابلاغ کرد، چنانچه در آیه ۳۰ سوره انفال آمده‌است: «وَ إِذْ يَمْکُرُ بِکَ الَّذينَ کَفَرُوا لِيُثْبِتُوکَ أَوْ يَقْتُلُوکَ أَوْ يُخْرِجُوکَ وَ يَمْکُرُونَ وَ يَمْکُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماکِرينَ؛ به یادآور هنگامی که کافران از در مکر وارد شده و تصمیم گرفتند که تو را زندانی کنند یا بکشند یا تبعید نمایند، آنان مکر می‌ورزند خدا نیز مکر آنان را خنثی می‌سازد خداوند از همه چاره جوتر است».
وی تصریح کرد: با نزول این آیه پیامبر متوجه تصمیم مشرکان شدند و حضرت علی را در جریان نقشه مشرکان و هجرت خودشان به مدینه گذاشتند و به حضرت علی (ع) گفتند که شما باید در بستر من بخوابید تا من بتوانم از مکه دور شوم.
نزول آیه در شان حضرت علی (ع)
گل محمدی گفت: چنانچه مفسران می‌گویند آیه «مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ وَاللَّـهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ بعضی از مردم، جان خود را در برابر خشنودی‌های خدا می‌فروشند و خدا نسبت به بندگان رؤوف است.» در شان علی در ماجرای لیلة المبیت نازل شده‌است.

از پیمان عقبه تا هجرت پیامبر از مکه به مدینه در «لیله‌المبیت»

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: پیامبر(ص) وصیت هایی نیز به حضرت علی (ع) کردند، از جمله اینکه از علی بن ابی طالب خواستند تا امانتهای مردم را بازگرداند و بدهی‌های ایشان را نیز پرداخت کند و همراه با فاطمه زهرا(س)، فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی (ع) و فاطمه بنت زبیر بن عبدالمطلب، به پیامبر در مدینه ملحق شود.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در بستر پیامبر خوابیدند افزود: در اینکه پیامبر چگونه از خانه خارج شدند اختلاف نظر هست، برخی بیان می کنند که پیامبر از در مخفی خارج شدند، عده ای بیان می کنند که خانه حضرت به شکلی نبوده که در مخفی داشته باشد و حضرت با معجزه از میان جمعیت عبور کردند ولی کسی ایشان را نشناخته است.
یورش به خانه پیامبر (ص)
گل محمدی اظهار کرد: مشرکان که تصمیم داشتند قبل از اذان صبح حضرت را به قتل برسانند وقتی دیدند که پیامبر از خانه بیرون نیامدند، به خانه هجوم بردند و پارچه را از روی بستر کنار زدند و دیدند که حضرت علی (ع) در بستر به جای پیامبر خوابیده اند.
وی افزود: برخی نقل کرده اند که مشرکان حضرت علی (ع) را زدند و دست بسته به خانه خدا بردند و در آن جا ایشان را زندانی کردند و خواستند که بگوید پیامبر به کجا رفته اند، ولی حضرت علی (ع) در پاسخ به آن ها گفتند مگر پیامبر را به من سپرده بودید که از من می پرسید کجا هستند.
گل محمدی تصریح کرد: وقتی مشرکان متوجه شدند که پیامبر فرار کرده است به دنبال پیامبر به سمت مدینه رفتند ولی پیامبر از بی راهه و خلاف جهت مدینه رفته بودند و به مدت 3 روز در غار ثور ماندند.
وی اظهار کرد: عنکبوتی بر در غار تار تنید و کبوتری لانه کرده و تخم گذاشت، هنگامی که مشرکان به در غار رسیدند یکی از اعضای کاروان گفت این عنکبوت قبل از ولادت پیامبر اینجا تار تنیده است به این دلیل دیگر وارد غار نشدند. پس از رفتن مشرکان حضرت از غار بیرون آمدند و توانستند به سمت یثرب حرکت کنند.

انتهای پیام

captcha