انسان‌شناسی مقدمه اخلاق است
کد خبر: 3766837
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷

انسان‌شناسی مقدمه اخلاق است

گروه معارف ــ امام جمعه موقت یزد انسان را موضوع اخلاق و محور هستی دانست و گفت: انسان‌شناسی مقدمه اخلاق است.

انسان شناسی مقدمه اخلاق است

به گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی، امام جمعه موقت یزد 3 آذرماه در دهمین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق تعلیم و تربیت که در دانشگاه یزد برگزار شد، انسان را محور و موضوع اخلاق دانست و اظهار کرد: اخلاق را باید دید نه اینکه نشست و از آن گفت. از آنجاییکه محور اخلاق انسان است لاجرم نیاز به شناخت موضوع و نسبت آن با اخلاق بسیار ضروری است. در راستای شناخت موضوع این سوالات از اهمیت زیادی برخوردار است که انسان کیست؟ برای چه آمده است؟ و موجودیتش چیست؟
وی عدم شناخت موضوع و جهل به آن را موجب فرو رفتن در حیرانی بیشتر خواند و در ادامه با اشاره به سخن حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) خود شناسی را بالاترین درجه معرفت دانست.
حجت الاسلام معزالدینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه انسان در قرآن گفت: برتری سیاره زمین نسبت به سایر کرات در این است که خداوند خلیفه خود را روی آن قرار داده است.
وی گفت: اگر انسان را محور فعالیت‌های تمام کائنات بدانیم و این محور را درست نشناسیم به بیراهه خواهیم رفت و هر مکتبی سر بلند کرده است تا به گونه ای انسان را بشناساند.
وی یادآور شد: تا قبل از رنسانس تاکید بر این بود که انسان باید ذلیلانه همه چیز را از خدا بخواهد. این نگاه تفریطی به انسان موجب انفجار در برابر کلیسا شد و از رنسانس به بعد اومانیزم مکتب و گفتمان غالب شد که این نیز نگاهی افراطی بود.
حجت الاسلام معزالدینی لزوم بازنمایی انسان به صورت اعتدال گونه را لازمه شناخت صحیح نسبت به او خواند و آن را مختص قرآن دانست.
امام جمعه موقت یزد در ادامه سخنان خود بر دو ساحت رسوبی و ربوبی انسان تاکید کرد و گفت: انسان داوطلب نمایندگی خداوند روی زمین است و انبیاء الهی آمدند تا بشر را از ساحت رسوبی به ربوبی برسانند.
وی اراده را عامل تعیین کننده ماندن در ساحت رسوبی و یا رسیدن به ساحت ربوبی دانست.
حجت الاسلام محمدحسین فهیم‌نیا، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات نیز با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام (ص) زندگی ایشان را داری سه بخش خودسازی، کادرسازی و جامعه سازی برشمرد و بیان کرد: در مرحله خودسازی صلاحیت حاصل می شود، در مرحله کادرسازی تربیت انسان برای بخش سوم یعنی جامعه سازی صورت می گیرد.

انتهای پیام

captcha