استان یزد؛ سومین استان مهاجرپذیر کشور
کد خبر: 3822657
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

استان یزد؛ سومین استان مهاجرپذیر کشور

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: استان یزد در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه حاشیه‌نشینی، سومین استان مهاجرپذیر کشور است.

استان یزد؛ سومین استان مهاجرپذیر کشوربه گزارش ایکنا از یزد، فخرالسادات خامسی‌هامانه، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد صبح امروز، 5 تیرماه در جلسه هم‌اندیشی سند تحول سلامت روان استان به بیان مشکلات در حوزه شناسایی آسیب‌های اجتماعی استان پرداخت و اظهار کرد: مشکل ما در این خصوص در دو بخش امنیتی و محرمانگی اطلاعات و دیگر، متفاوت بودن آمارهای بخش های مختلف حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

این مسئول اظهار کرد: استان یزد در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه حاشیه‌نشینی، سومین استان مهاجرپذیر کشور است.

وی افزود: در آسیب طلاق و اعتیاد هرچند جزو 10 استان نخست کشور نیستیم اما توجه به نرخ رشد این دو آسیب در استان، ضروری است.

خامسی ادامه داد: در كنار اين چند آسيب اولويت دار، بايد به وجود يا رشد مشكلات و جرائم ديگری چون سرقت، نزاع فردی و جمعی، خودكشی، مصرف مشروبات الكلی، كودک آزاری، همسرآزاری و... در جامعه توجه كرد و با توجه به شرايط كمی و كيفی و نرخ رشد هر يک، برنامه هايی كوتاه مدت و بلندمدت تدوين و اجرايی کرد.

وی گفت: خوشبختانه نهادهای اجتماعی استان در سال‌های اخير، به نسبت بسياری از استان‌ها، برنامه‌ريزی‌های موفقی در حوزه كنترل و كاهش برخی آسيب‌ها مانند طلاق داشته‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اظهار کرد: نظر من این است تا زمانی که همه آحاد جامعه درگیر ماجرای آسیب‌های اجتماعی نیستند، مسئله‌های اجتماعی حل نمی‌شود و تا زمانی که دیالوگ‌ها و دغدغه‌ها یکی نشود و از سیاست‌گذاران و مسئولان تا آحاد جامعه درگیر، دغدغه‌مند، حساس و مسئول در این موضوعات نشوند، رفع معضلات و توسعهٔ اجتماعی محقق نمی‌شود.

وی گفت: در استان ‌یزد تجربه‌های خوبی از همگرايی‌های كم نظير اجتماعی جهت دست يافتن به موفقيت‌های علمی به ويژه در آموزش و پرورش داشته ايم؛ استفاده از اين تجربه‌ها جهت همراه كردن آحاد جامعه در كنترل و كاهش آسيب‌های اجتماعی رهگشا خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد بیان کرد: از سیاست گذاران، مدیران، فعالان و دغدغه‌مندان اجتماعی درخواست می‌كنم حواس شان به آسیب‌های اجتماعی زیر پوست شهر باشد و صرفأ در پی زیبا و آرام نشان دادن رويه و ظاهر جامعه نباشند.

طبق گفته وی، مسائل اجتماعی به گونه‌ای است که متأسفانه زمان ثابت می‌کند کم توجهی و بعضأ كتمان آن، تا چه میزان خانمان سوز و آسیب‌زا بوده است.

دبیر کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان گفت: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم و همهٔ دستگاه‌ها و اقشار مردم را دغدغه‌مند و درگیر مباحث اجتماعی کنیم تا همه بدانند زمانی که همه همگرا، همگام، همفكر و همدل نشوند، دست يافتن به جامعه‌ای سالم و خالی از معضلات اجتماعی ممکن نيست.

خامسی افزود: برای تحقق برنامه‌های اجتماعی، توجه به زيرساخت‌های اقتصادی و رفع موانعی چون بيكاری و برنامه‌ريزی جهت ايجاد فرصت‌های شغلی با توجه به ظرفيت‌های استان در حوزه‌هايی چون گردشگری، صنايع دستی و... یک ضرورت است.

در این جلسه مطرح شد: سند سلامت استان روی سه عنوان برنامه‌ریزی شده که یکی از آنها برنامه سلامت روان است که این برنامه بر مبنای سه آیتم اعتیاد، حوزه اجتماعی و روان بحث می‌شود و 450 میلیون نفر در جهان به نوعی به اختلالات روانپزشکی دچار هستند؛ یعنی از هر چهار نفر، یکی و شایع‌ترین اختلال روان پزشکی نیز مربوط به افسردگی است.

انتهای پیام

captcha