حوزه فرهنگ مستلزم خانه‌تکانی است/ مخاطب‌محوری؛ نیاز امروز جامعه
کد خبر: 3828583
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

حوزه فرهنگ مستلزم خانه‌تکانی است/ مخاطب‌محوری؛ نیاز امروز جامعه

گروه اجتماعی ــ مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: حوزه فرهنگی نیاز به خانه‌تکانی در ساختار و محتوا دارد، لذا باید به فعالیت‌های نو و نیاز امروز جامعه توجه شود، چرا که مخاطب‌محوری نیاز امروز توسعه فرهنگی جامعه است.

حوزه فرهنگ مستلزم خانه تکانی/مخاطب محوری؛ نیاز امروز جامعهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد پیش از ظهر امروز، 29 تیرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسجد خاستگاه اجتماع و خود به نوعی یک رسانه است و محل جمع آوری اطلاعات برای مسلمانان و اطلاع رسانی در مباحث فرهنگی و هنری و رفتارهای فضیلتی و انتقال فضایل انسانی به مردم است.

وی ادامه داد: این اقدامات در گفتار امام جماعت تبلور می‌باید یا در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به منصه ظهور گذاشته می‌شود.

گرجی افزود: همه انسان‌ها به دنبال رشد و توسعه اخلاق، فرهنگ و...هستند و نهادهای متولی اقدامات حوزه‌ فرهنگی را مدیریت می‌کنند و هرکدام مخاطبان متفاوت دارند که ستاد کانون‌های مساجد در هر استان در دل مساجد فعالیت می‌کند و مخاطب‌های ما محله محور است.

وی ادامه داد: جریان حوزه فرهنگی هنری در کانون مساجد تنها یک رویداد مقطعی نیست و در طول سال جریان دارد و اوقات فراغت فرصتی است برای جذب مخاطب که با توجه به فعالیت کانون مساجد با محوریت کودک و نوجوان و خانواده با رویکرد جذب قشر خاکستری برنامه‌ها را اجرا می‌کند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد گفت: در بحث اوقات فراغت آنچه مدنظر است سعی شده با توجه به مخاطب امروزی به تناسب تقاضا عرضه شود و فعالیت‌ها جدید و در قالب هنر انجام خواهد شد .

وی با اشاره به فعالیت 833 کانون در سطح استان گفت: از این تعداد 360 کانون روستایی هستند و همچنین 348 کانون در شهرستان یزد فعالیت دارند و خوشبختانه به لحاظ کمی اقدامات خوبی انجام شده ولی به لحاظ کیفی حتی به اندازه انگشتان دست فعالیت‌ها صورت نگرفته است.

گرجی افزود: اخیرا 20 مدیرمسئول کانون‌های مساجد از 20 تا 27 سال منصوب شده‌اند چرا که کانون‌های فرهنگی هنری در دل مساجد در واقع ابزاری هستند برای حضور جوانان و نوجوانان در مساجد لذا باید تخصص و انگیزه فعالیت در آنها وجود داشته باشد البته در تلاشیم انتخابات مدیرمسئول را داشته باشیم و فعالیت مدیرمسئول کانون بر مبنای انتخابات باشد.

وی با اشاره به اینکه 600 پایگاه بحث اوقات فراغت را دارند بیان کرد: حدود 30 هزار نفر در این کلاس‌ها که از اول تیرماه آغاز شده و تا نیمه شهریورماه ادامه دارد، شرکت خواهند کرد.

گرجی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی نیاز به خانه تکانی در ساختار و محتوا داریم افزود: گاهی تغییراتی حاصل می‌شود ولی بلافاصله موضع گرفته می‌شود این در حالی است که این تغییرات خودبه خود حاصل شده و اگر بخواهیم نتیجه مطلوب حاصل شود باید در حوزه فرهنگ به فعالیت‌های نو و جدید توجه کنیم در غیراین صورت مخاطبی جذب نخواهد شد.

وی با تاکید بر محتوا و قالب‌های ارائه در مباحث فرهنگی گفت: ما باید مخاطب محور باشیم و کانون‌های مساجد برای ایجاد جذابیت در برنامه‌ها آموزش تئاتر بچه‌های مسجد را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد از راه‌اندازی رادیو مسجد در یزد حبر داد و گفت: این طرح از فردا رونمایی می‌شود که در واقع صدای محلات است و از این طریق صدای مردم و دغدغه‌های آنان به گوش مسئولان خواهد رسید.

وی طرح سه شنبه‌های تجربه را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: بحث کتاب و کتابخوانی از جدی ترین موضوعاتی است که در این ستاد دنبال می‌شود چراکه یزد امسال پایتخت کتاب ایران معرفی شده لذا دو برنامه کاروان دانایی و قرار دانایی در حال برگزاریست.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با اشاره به فعالیت 200 باشگاه کتابخوانی از اجرای طرح شنبه‌های با کتاب خبر داد و بیان کرد: در این طرح قبل یا بعد از نماز مغرب و عشا صفحه‌ای از کتاب‌های مختلف توسط امام جماعت قرائت می‌شود.

وی از افتتاح خانه هنر بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: این خانه بخش‌های ادبیات داستانی، هنرهای نمایشی و سرود بچه‌های مسجد را شامل می‌شود که به صورت پایلوت میزبان نویسندگان با برگزاری همایشی کشوری هستیم و در این همایش از هر استان دو نفر خانم و آقا در این همایش حضور می‌یابند و مبانی نویسندگی به صورت حرفه‌ای بحث و تبادل نظر می‌شود.

انتهای پیام

captcha