اولین قرار جوانان پویش تلاوت در مساجد و پایان 1453 در تابستان
کد خبر: 3840179
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اولین قرار جوانان پویش تلاوت در مساجد و پایان 1453 در تابستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بررسی ضرورت تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در صد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اختتامیه برنامه تلویزیونی طرح قرآنی «۱۴۵۳» در تابستان و... از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و متعددی چون پیشنهاد نگارش مرام‌نامه‌ای برای فعالیت قاریان در فضای مجازی، ضرورت تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، تشکیل صد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اختتامیه برنامه تلویزیونی طرح قرآنی «۱۴۵۳» در تابستان، دوازدهمین مسابقات قرآن «حراست‌های نهادهای کل کشور»، مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه، انتشار مصاحبه مدیرعامل ایکنا مبنی بر پایان رسالت ایکنا در به سرانجام رساندن ادغام دو اتحادیه قرآنی و... همراه بود.

پایان برنامه تلویزیونی «۱۴۵۳» در فصل تابستان
برنامه تلویزیونی طرح ملی انس با قرآن کریم «۱۴۵۳» که از نهم تیرماه سال جاری با محوریت آموزش حفظ و تثبیت جزء سی ام قرآن کریم همراه مخاطبان، در آخرین قسمت خود در فصل تابستان و با برگذاری اختتامیه به کار خود پایان داد.
آخرین برنامه «۱۴۵۳» در فصل تابستان با حضور میهمانان ویژه و اجرای مشترک احمد شفازاده و الهام غفاری به مدت ۹۰ دقیقه به صورت زنده به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

همچنین بنا بر گفته احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و دبیر طرح تابستانی «قرآن، کتاب زندگی»(بشارت ۱۴۵۳) در معاونت صدا «این طرح طی ایام تابستان شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۶:۵۵ با حضور اساتید و حافظان کل قرآن کریم از جمله حسین طرقی، محمدمهدی بحرالعلوم و مهدی عباسی به صورت زنده از رادیو قرآن تقدیم شنوندگان می‌شد. مراسم تقدیر از عوامل و دست اندرکاران طرح «قرآن، کتاب زندگی؛ بشارت ۱۴۵۳» در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد».

تشکیل مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
صد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضای این مجمع و به منظور بررسی پیشنهاد موارد اصلاحی آیین‌نامه پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان در سال جاری، بررسی موانع شکل‌گیری مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن و نیز ارائه گزارش از سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد.

ضرورت‌ تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور
ایجاد و استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان دبیرخانه کمیسیون زیر نظر وزیر آموزش و پرورش و شناسایی و تأمین نیروی انسانی کارآمد لازم برای مرکز، از درون این وزارت برای ایفای نقش راهبری اجرای سند(سال ۱۳۹۷) در اولین اقدام از نخستین سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان یک تکلیف تعیین شده است.
از آنجا که این تغییر هنوز اجرایی نشده و با توجه به مسئولیت مستقیم معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش در این زمینه، این موضوع در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی قرار گرفت.

پیشنهاد نگارش مرام‌نامه‌‌ای برای فعالیت قاریان در فضای مجازی
چند ماهی است که در فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام، تعدادی از قاریان خوش‌خوان که خود را خواننده کتاب آسمانی معرفی می‌کنند به ضبط و پخش آیاتی از قرآن کریم در محیط‌های مختلف اعم از فضاهای عمومی، خیابان‌ها، در حین رانندگی و ... اقدام می‌کنند، اقدامی که موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است. در این راستا محمدتقی میرزاجانی، قاری قرآن کریم و معاون اجرایی شورای عالی قرآن، طی یادداشتی پیشنهاد کرد تا «یک نهاد متخصص و دارای مسئولیت در این امر، ضمن هدایت و حمایت این جریان، مرام‌نامه‌ای تدوین نماید، محتوا و حتی الگوهایی تولید کند و در اختیار قاریان عزیز و دغدغه‌مند قرار دهد».

دیدار معاون قرآنی وزیر ارشاد با عضو حقوقدان شورای نگهبان
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محمدحسن صادقی‌مقدم، عضو حقوقدان این شورا، دیدار و گفت‌وگو کرد. وجوب تولید محتوایی و تسهیل زمینه‌های فعالیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی و گلایه از کمبود بودجه و اعتبارات در این حوزه از جمله مواردی بود که طی این دیدار از سوی معاونت قرآن و عترت ارشاد به آن اشاره شد.

گردهمایی عاشورایی جامعه قرآنی در شهرری

مجمع قاریان شهرری همچون سال‌های گذشته امسال نیز همزمان با شب عاشورای حسینی با تأسی به شهدای کربلا مراسم کرسی تلاوت به منظور احیای قرآنی این شب را با حضور اساتید و قاریان ممتاز کشوری برگزار می‌کند.
این مراسم شامگاه روز دوشنبه، ۱۸ شهریورماه و همزمان با شب عاشورای حسینی از ساعت ۲۳:۳۰ تا اذان صبح در مسجد المهدی(عج) واقع در فلکه اول دولت آباد شهرری برپا می‌شود.

دورهمی فصلی اساتید و قاریان قرآن مشهدی

بازدیدطی برنامه‌ریزی انجام شده میان جامعه قرآنی مشهد، اساتید، حافظان، قاریان و فعالان قرآنی این شهر به صورت فصلی و به میزبانی یکی از قرآنیان، گردهم جمع می‌شوند. این برنامه که معمولا چند ساعت‌ به طول می‌انجامد در راستای بهبود روابط در سطح خویشاوندان، نزدیکان و همسایگان، همچنین ایجاد این فرهنگ در میان اصناف گوناگون و از سوی دیگر جویایی از حال یکدیگر و ایجاد صمیمت بیشتر و تبادل نظرات و تجربیات و ارائه راهکارها به منظور ارتقای فرهنگ قرآنی انجام می‌شود.

بازدید مدیر دارالقرآن نیروی هوایی ارتش از سازمان قرآنی جهاددانشگاهی
در بازدید مهدی حسینی، مدیر دارالقرآن نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و هیئت همراه از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، زمینه‌های همکاری قرآنی در ابعاد آموزشی، فرهنگی و تبلیغی - ترویجی فی ما بین هر دو نهاد مورد بررسی قرار گرفت. این بازدید و جلسه که به دعوت مرکز آموزش و خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی برگزار شد، میهمانان در جریان روند کاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور قرار گرفته و قابلیت‌های طرفین برای بررسی همکاری‌های آتی و تفاهم مورد توجه قرار گرفت.

اولین قرار جوانان پویش تلاوت در مساجد
محمد موسی‌زاده، از قاریان فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام، اقدام به راه‌اندازی پویشی برای دعوت از جوانان برای حضور در مساجد و تلاوت قرآن کریم، کرده است.
در این راستا محل اولین قرار جوانان پویش تلاوت در مساجد، مسجدالرضا(ع) واقع در خیابان دیباجی شمالی تهران معرفی شد.

تحلیلی بر معنامحوری تلاوت «تکویر» عبدالباسط
مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز کشور و دارنده چندین رتبه کشوری و دارای سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن، که اخیراً از پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان «القای مفاهیم و معنامحوری در تلاوت قرآن» دفاع کرده است. بخشی از این پایان‌نامه را که به تحلیل یکی از تلاوت‌های ماندگار استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» اختصاص یافته در اختیار ایکنا قرار داده است.

رسالت ایکنا در به سرانجام رساندن ادغام دو اتحادیه قرآنی به پایان رسید
سیدمحمدجواد شوشتریروند پرچالش و پیچ و خم ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور به چند سال پیش بازمی‌گردد، جریانی که ایکنا براساس رسالت رسانه‌ای خود، کوشید تا اخبار و تحولات مربوط به آن را پیگیری و تا حصول نتیجه دنبال کند. در حالی که به نظر می‌رسید این فرایند با صدور بیانیه منتشرشده از سوی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به پایان برسد و بساط این کشمکش فرسایشی جمع شود تا مدیران امور قرآنی کشور گام‌‌های بلندتری برای اجرای صدها برنامه زمین‌مانده با هدف حرکت در مسیر توسعه حقیقی فرهنگ قرآنی بردارند، اما همچنان شاهد حواشی این موضوع هستیم. سرانجام پس از چندین سال اطلاع‌رسانی و پوشش اما و اگر‌های این موضوع، ایکنا به ارائه رویکرد خود در مورد پیگیری ادغام دو اتحادیه قرآنی و موضع‌گیری آن بعد از صدور بیانیه رسمی شورا پرداخت.

واکنش دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به شایعاتی درباره انحلال صندوق مشارکت
اواخر تیرماه امسال بود که ایکنا در گزارشی از تلاش عده‌ای از ذی‌نفعان برای انحلال صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد، گزارشی که سکوت مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برابر آن نشان داد که نه تنها این موضوع در حد شایعه نبوده، بلکه شائبه‌های این انحلال بسیار جدی است.
بر همین اساس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، سه سال قبل پس از پیگیری‌های بسیار زیاد تشکیل و ارکان آن نیز بلافاصله راه‌اندازی شد تا پس از این، بودجه قرآنی از طریق این صندوق به دستگاه‌ها اختصاص یابد. کم‌ترین دستاورد تشکیل این صندوق نسبت به سال‌های قبل از آن منظم شدن پرداخت بودجه به دستگاه‌ها بود.
حالا و چند هفته بعد از انتشار این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، درباره اخباری که از انحلال صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی منتشر شده است، گفت: صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تصمیمی مبنی بر انحلال یا انتقال این صندوق اتخاذ نشده است.

آموزش سبک زندگی حسینی در برنامه «قرآن کربلا» رادیو قرآن
قرآن کربلا ویژه‌برنامه‌ای است که از روز ۱۰ تا ۲۱ شهریورماه به مدت ۱۲ روز ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ از رادیو قرآن پخش می‌شود. بیان خطبه‌های امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا و آموزش سبک زندگی ائمه اطهار(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) در راستای بهبود کیفیت رفتاری در زندگی اجتماعی و روزمره از مهمترین بخش‌های این ویژه‌برنامه است
. دلایل عدم حمایت مردم کوفه از امام حسین(ع) ، توجه مردم به امام زمان(عج) و ولایت فقیه، گزارش مردمی، گفت‌وگو با قاریان ممتاز و بین‌المللی، معرفی کتاب به کارشناسی طیبی و روایت‌خوانی با صدای فریال ترکاشوند نیز از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است.

دوازدهمین مسابقات قرآن «حراست‌های نهادهای کل کشور»
دوازدهمین دوره مسابقات قرآن حراست‌های دستگاه‌ها و نهاد‌های کل کشور و خانواده‌های آنها ۱۳ شهریورماه، با رقابت حدود ۱۰۰ شرکت‌کننده از میان بانوان و آقایان در دو گروه سنی بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل و اجزاء قرآن و اذان برپا شد.

اتمام مرحله مقدماتی کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه تا پایان آبان‌
سپاههر سال شاهد برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطح کارکنان و خانواده‌های قوه قضائیه در کشور هستیم که امسال این مسابقات هفتمین دوره خود را سپری می‌کند. مسابقات قوه قضائیه در چهار مرحله شهرستانی، استانی، مقدماتی کشوری و نهایی کشوری برگزار می‌شود که فاصله هر یک از این مراحل نیز سه ماه است. در سال جاری، مسابقات در بخش کتبی در رشته‌های مفاهیم و حفظ موضوعی برای آقایان و بانوان و در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. مراحل ابتدایی از طریق سامانه فهام قوه قضائیه برگزار ‌شد، اما متسابقان در مرحله مقدماتی کشوری به صورت حضوری در آزمون شرکت می‌کنند که نفرات برتر این مرحله نیز به مرحله پایانی راه پیدا خواهند کرد.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر این مسابقات گفت‌وگوی مهدی پیرهادی، مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه با ایکنا را اینجا بخوانید.

مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه
سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های پاسداران نیروی زمینی سپاه بیش از ۲۶۰ شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، حفظ سه جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، ‌حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم طی یک روز برگزار شد.

انتهای پیام

captcha