ثبت ملی 33 آیین عاشورایی در یزد/ اختصاص 4 تور گردشگری محرم به مسافران خارجی
کد خبر: 3840345
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد؛

ثبت ملی 33 آیین عاشورایی در یزد/ اختصاص 4 تور گردشگری محرم به مسافران خارجی

گروه جامعه ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به آمادگی این استان برای حضور گردشگران مذهبی در روز عاشورا از برگزاری چهار تور ویژه محرم در یزد خبر داد.

آمادگی استان یزد برای پذیرایی از گردشگران مذهبی در روز عاشورا/ 33 آیین عاشورایی ثبت شدهمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به آمادگی این استان برای پذیرایی از گردشگران خارجی  آیین‌های مذهبی محرم در این استان، اظهار کرد: در محرم سال گذشته بیش از هزار و 500 گردشگر خارجی به منظور حضور در آیین‌های ویژه دهه اول محرم به این استان سفر کردند.

وی بیان کرد: کمیسیون گردشگری مذهبی متشکل از راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، هتلدارها، مسئولان هیئت‌ها و حسینیه‌ها و روحانیون مسلط به زبان‌های مختلف و برخی افراد علاقه مند به مسائل گردشگری از دو ماه قبل به منظور برنامه‌ریزی برای پذیرایی از گردشگران مذهبی که به این استان سفر می‌کنند تشکیل شده و جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند.

فاطمی افزود: با توجه به تعداد زیاد آیین‌های مذهبی در استان یزد که شامل ۳۳ آیین ثبت شده و ۱۴ آیین در حال ثبت هستند، تور‌هایی برای معرفی این آیین‌ها به گردشگران خارجی طراحی شده است؛ ضمن اینکه در محرم امسال سعی شده موضوع گردشگران داخی نیز مدنظر قرار گیرد و برای آنان نیز تور‌هایی راه‌اندازی شده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، با بیان اینکه عمده مراسم‌های آیینی محرم در این استان حول محور آیین‌های عاشورایی به ویژه نخل گردانی و مد‌ل های مختلف آن متمرکز است، گفت: موسیقی محرم و آیین‌های زنجیرزنی، مراسم‌های تعزیه خوانی در روستاه‌ها و آتش‌زدن خیمه‌ها دیگر آیین‌های این روز در استان یزد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار تور برای محرم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هر شهرستانی در استان یزد آیین‌های خاص خود را دارد، برای مثال در شهرستان ابرکوه جدای از موسیقی عاشورایی، آیین زنجیرزنی و عمه کوار نیز برگزار می‌شود. در اردکان، میبد، تفت، بافق و مهریز هم مراسم‌های خاصی وجود دارد که برای هر یک برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام شده تا تور‌های ویژه گردشگران خارجی بتوانند از این آیین‌ها بازدید کنند.

وی افزود: در تمام هتل‌ها و مراکز اقامتی استان، بروشور‌هایی آماده و نصب شده است تا توریست‌ها از زمان و مکان مراسم‌ و تور‌ها اطلاع پیدا کنند و از طریق راهنما‌های گردشگری به تور‌ها پیوسته و به وسیله اتوبوس‌های شهرداری که با کمیسیون گردشگری مذهبی همکاری دارند به محل برگزاری آیین‌ها بروند.

انتهای پیام
captcha