وقف‌هایی به رنگ آزادگی
کد خبر: 3840885
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

وقف‌هایی به رنگ آزادگی

گروه اجتماعی ـ در میان واقفان، افرادی بوده‌اند که به سبب عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع)، خانه و یا دارایی خود را وقف عزاداری برای این امام همام کرده‌اند و هنوز پس از گذشت سال‌ها مردم از برکات آن بهره‌مند می‌شوند. گویی صاحبان این خانه‌ها در پی آزادگی بودند که امام حسین(ع) قرن‌ها پیش از آن سخن گفت.

وقف‌هایی به رنگ آزادگیوقف سنتی کهن است که مردم ایران پس از ورود اسلام به کشور با آن آشنا شدند. وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه‌داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و رضای خداست.

به تعریف دقیق (ماده ۵۵ قانون مدنی) وقف عبارت است از این‌که «عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود.» جمع این واژه اوقاف است و به مال و زمین وقف‌شده، موقوفه گفته می‌شود. وقف ازجمله عقود معینی است که در فقه اهل سنت و امامیه از اعتبار خاصی برخوردار است.

در میان واقفان، افرادی بوده‌اند که به سبب عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع)، خانه و یا دارایی خود را وقف عزاداری برای این امام همام کرده‌اند. گویی صاحبان این خانه‌ها در پی آزادگی بودند که امام حسین(ع) قرن‌ها پیش از آن سخن گفت.

خراسان‌جنوبی از جمله استان‌هایی است که وقف در زمینه عزاداری برای امام حسین(ع) در آن پررنگ بوده و از سالیان گذشته این چنین وقف‌هایی در استان انجام شده است.

موقوفات و کمک به عزاداری محرم

محمدرضا حاجتی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: همزمان با ایام عزای حسینی، بیش از ۱۶۰ موقوفه از محل نیات واقفین در طرح شمیم حسینی از ابتدای محرم امسال در شهرستان فردوس در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای نیات واقفین، مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال به ۱۵ هیئت روستایی و شهرستانی کمک شد تا جهت اطعام عزاداران حسینی هزینه شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس به تعدادی از موقوفات شاخص اشاره و بیان کرد: موقوفه‌های میرعلی بیگ، میرزاکاظم وزیر( هیئت ابوالفضلی)، عنبری (هیئت موسی بن جعفر)، هیئت امام حسن مجتبی(ع) و هیئت طفلان مسلم بصورت شاخص در ماه محرم اجرا می‌شوند.

حاجتی اظهار کرد: مراسم روضه خوانی در محل امامزادگان سیدمحمد و سیدابراهیم فردوس و اعزام چهار روحانی مبلغ به روستاهای، مهوید، انارستانک، خانیک، افقو، ظهر و برپایی مجالس سوگواری از محل موقوفات از دیگر برنامه‌های در حال اقدام و اجرا است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس خاطرنشان کرد: از محل موقوفات مرتبط، مراسم عزاداری و سوگواری در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم الحرام طبق روال هرساله منطبق با سنت حسنه وقف اجرا خواهد شد.

235 موقوفه در طبس به نیت محرم ثبت شده است

حجت‌الاسلام‌ دادخدا خدائی، رئیس اوقاف و امور خیریه طبس، نیز بیان کرد: ۲۳۵ موقوفه به‌ منظور عزاداری محرم و صفر در طبس اجرای نیت می‌شود.

وی افزود: محرم و صفر یک فرصت است و باید نقش ولایت و امامت، جایگاه حکومت اسلامی، حساسیت نسبت به ارزش‌های دینی و مبارزه با انحرافات را در اداره جامعه بیان کرد.

رئیس اوقاف و امور خیریه طبس، اجرای امینانه نیات موقوفات در زمینه عزاداری، تعزیه‌داری، روضه‌خوانی و اطعام‌دهی به عزاداران امام حسین(ع) و سخنرانی در زمینه واقعه عاشورا را از مهم‌ترین نیات موقوفات دانست.

خدائی بیان کرد: نیات این موقوفات بعضاً مقید به مکان بوده است که با برنامه‌ریزی قبلی برای اجرای نیات در وقت مقتضی، با معتمدان روستاها هماهنگ شده است.

وی از اعزام چهار مبلغ اعزامی از قم به روستاهای عشق‌آباد خبر داد و یادآور شد: «طرح بصیرت عاشورایی» در دهه اول محرم در بقاع متبرکه شیخ احمد بن اسحاق، شیح احمد زنوغان، امامزاده علی(ع)، امامزاده سیدحسین زرگ، امامزاده شیخ ابراهیم و سیدمحمد بن جعفر طیار در ازمیغان به اقتضای ظرفیت موجود با برنامه‌های عزاداری و پذیرایی برگزار می‌شود.

ثبت 813 موقوفه در خراسان‌جنوبی با نیت ماه محرم

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی 813 موقوفه با نیت ماه محرم ثبت شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اجرای امینانه نیات واقفین به بیش از 300 هیات شهری و روستایی با پرداخت مبالغ زیاد عزاداری کمک انجام گرفته است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: برنامه عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا باتوجه به نیت واقفان در ۵۲ بقعه متبرکه خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در جمع خبرنگاران گفت: 813 موقوفه در خراسان‌جنوبی با نیت ماه محرم ثبت شده است که از این تعداد ۴۲ موقوفه با نیت روضه خوانی، ۴۲۶ موقوفه با نیت تعزیه داری و ۳۴۵ موقوفه با نیت اطعام وقف شده است.

وی افزود: بطور تقریبی نیات واقفان در محل ۳۰۰ مسجد و هیئت مذهبی شهری و روستایی در این ایام اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی حدود ۱۰ هزار موقوقه دارد، یادآور شد: بیشترین تعداد موقوفات با نیت ماه محرم به ترتیب به شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و سربیشه اختصاص دارد.

به راستی که وقف، صدقه جاریه است چراکه صاحبان بیشتر این موقوفات از دنیا رفته‌اند، اما نیت خیرشان هنوز در جامعه باقی است و مردم از برکات تصمیم درستی که آنان سال‌ها پیش گرفته‌اند، بهره‌مند می‌شوند.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha