گردشگران؛ سفیران فرهنگی/گردشگر اسپانیایی حاجت روا شد
کد خبر: 3841063
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹

گردشگران؛ سفیران فرهنگی/گردشگر اسپانیایی حاجت روا شد

گروه اجتماعی- مسئول کمیته گردشگری مذهبی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به حضور گردشگران خارجی در این استان گفت: یک گردشگر اسپانیایی که سال گذشته حاجت خود را گرفته، امسال نذر خود را ادا می‌کند.

گردشگران؛ سفیران فرهنگی/گردشگر اسپانیایی نذر خود را ادا می‌کندمحمدمهدی رجائی‌فرد، مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد با اشاره به اینکه این کمیته سومین سالی است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است اظهار کرد: کمیته گردشگری مذهبی- معنوی استان یزد برای اولین بار در کشور با هدف مقابله با تبلیغ ایران و اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی در سال ٩۵ مشغول به فعالیت شد.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد افزود: بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند گرایش و انگیزه‌ فرهنگی دارند و معمولا با مطالعات قبلی درباره‌ مذهب و فرهنگ مردم به کشوری سفر می‌کنند و در جریان سفر، به کشف اطلاعات جدید درباره‌ باور‌های مذهبی و آداب و رسوم فرهنگی جامعه علاقه نشان می‌دهند که این کمیته تلاش خود را به منظور انتقال صحیح مذهب و فرهنگ مردم ایران به گردشگران انجام می‌دهد.

گردشگران خارجی؛ سفیران فرهنگی ایران

وی ادامه داد: گردشگران خارجی که در این مراسم‌های شرکت می‌کنند به عنوان سفیر فرهنگی ایران به کشور خود باز می‌گردند و نگرش مردم کشور خود را نیز نسبت به فرهنگ و مردم ایران تغییر می‌دهند.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه سال گذشته بنا به مناسبات سیاسی و تبلیغات منفی نادرست علیه ایران پیش بینی می‌شد آمار گردشگران خارجی در مراسم‌های مذهبی نیز کاهش یابد، گفت: در سال ٩۵ در مجموع ۶٨٢ گردشگر از ٢٨ کشور و در سال ٩۶ تعداد ٩١۵ نفر از ٣٣ کشور برای شرکت در مراسم‌های مذهبی به یزد آمدند که این آمار در سال گذشته با ٣٩ درصد رشد به تعداد ١٢٣۵ گردشگر از ٢٢ کشور جهان رسید.

رجائی‌فرد افزود: سه گروه خاص از ترکیه، اسپانیا و فرانسه صرفا به علت بازدید از مراسم تاسوعا و عاشورای یزد سه سال متوالی با پوشش مناسب جهت احترام به جامعه‌ محلی که از اصول گردشگری پایدار است، شرکت کردند.

گردشگران در مراسم‌های سنتی یزد شرکت می‌کنند

وی با اشاره به آغاز برنامه‌های گردشگران خارجی برای حضور در مراسم عزاداری یزد اظهار کرد: این گردشگران در روز‌های تاسوعا، عاشورا و اربعین نه تنها در یزد بلکه در مراسم‌های سنتی شهرستان‌های مهریز، اشکذر و اردکان شرکت می‌کنند.

رجائی‌فرد افزود: گردشگران خارجی در روز اول حضور خود، 16 شهریورماه در یزد برای تماشای مراسم عزاداری در حسینیه شاهزاده فاضل یزد حاضر شدند و شب تاسوعا، عزاداری یزدی‌ها را در حسینیه بزرگ روستای خویدک و ظهر تاسوعا را در مسجد حظیره به نظاره می‌نشینند.

وی با اشاره به اینکه آش گندم یکی از انواع نذوراتی است که از گذشته تاکنون غذای اصلی عزاداری‌های استان یزد محسوب می‌شود ادامه داد: گردشگران مذهبی عصر تاسوعا در حسینیه شاهزاده فاضل و مسجد ملا اسماعیل و در ادامه حضور خود در مراسم پخت آش گندم شرکت می‌کنند.

گردشگران در شهرستان‌های یزد حضور می‌یابند

مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به برنامه‌های کمیته گردشگری مذهبی در شهرستان‌های استان گفت: حسینیه سفید اشکذر، مزویرآباد مهریز، کوشک نو اردکان و شاه ولی تفت مقصد گردشگران خارجی در ظهر عاشورا است.

وی افزود: این گروه از گردشگران عصر عاشورا در مراسم شام غریبان که هر ساله در میدان امیرچقماق یزد برگزار می‌شود، حاضر می‌شوند.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد یادآور شد: قبل از هر برنامه‌ای گرشگران در کارگاه‌هایی با قیام امام حسین، واقعه عاشورا و هدف و چگونگی برگزاری مراسم‌های مذهبی یزدی‌ها آشنا می‌شوند.

گردشگر اسپانیایی، نذر خود را ادا می‌کند

رجائی‌فرد با بیان اینکه گردشگران خارجی حاضر در مراسم عزاداری سنت حسنه نذر، همکاری، همدلی و یکپارچگی را به عینه مشاهده کردند بیان کرد: در همین راستا یک گردشگر اسپانیایی که سال گذشته حاجت خود را گرفته است، امسال نذر خود را ادا می‌کند.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی-معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد افزود: این گردشگر که تحت تاثیر سنت حسنه نذر ایرانی‌ها قرار گرفته امسال نذر کرده که هزینه دوغ پذیرایی مراسم حسینیه اشکذر را پرداخت کند.

وی بیان کرد: گردشگران خارجی با شرکت در مراسم‌های مذهبی به خوبی اهداف صادقانه ما را درک و شناخت بهتری از ایران امن، حامی صلح و اسلام ناب محمدی (ص) که مخالف تبعیض و هرگونه جنگ و درگیری است پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

captcha