آئین ۲۰۰ ساله نخل‌گردانی در کاشمر
کد خبر: 3841742
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵

آئین ۲۰۰ ساله نخل‌گردانی در کاشمر

گروه شهرستان‌ها ــ عضو هیئت امنای هیئت حیدری روستای فدافن گفت: همه ساله همزمان با دوازدهم ماه محرم آئین نخل‌گردانی و دسته بنی‌اسد توسط هیئت حیدری روستای فدافن کاشمر به اجرا درمی‌آید.

آئین 200 ساله نخل‌گردانی در کاشمرحمید خزائی، عضو هیئت امنای هیئت حیدری روستای فدافن کاشمر، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی لظهار کرد: آئین نخل‌گردانی روستای فدافن قدمتی بالغ بر 200 تا 300 سال دارد و این آئین، میراثی از بزرگان ما است، نخل قبلی روستا وزنی بالغ بر 3.5 تن داشت اما از حدود 30 سال گذشته نخل جدیدی با وزنی حدود 1.5 تن ساخته شد که توسط 30 نفر حرکت داده می‎شود.

وی با اشاره به اینکه ‏نخل، تشییع نمادین تابوت امام حسین(ع) است، بیان کرد: این نخل با 72 تکه پارچه که نماد 72 شهید دشت نینواست و پارچه‌های رنگارنگ و كتيبه‌هايی دور تا دور با نام ائمه(ع) تزئين می‌شود، همچنین در جلوی نخل اسبی سفید و قوی و خون‌آلود به عنوان ذوالجناح، اسب امام حسین(ع)  حرکت می‎کند.

خزائی افزود: در ابتدای حرکت این مراسم خودرویی که از آن قرآن پخش می‎شود قرار دارد و سپس پرچم‎ها، اسراء و شهدای دشت کربلا، اشقیاء و سپس ذوالجناح و نخل قرار دارد. این آئین از روستای فدافن آغاز می‌شود و تا امامزاده سیدحمزه(ع) کاشمر ادامه دارد.

عضو هیئت امنای هیئت حیدری روستای فدافن کاشمر با بیان اینکه زمانی که افراد نخل را روی زمین می‎گذارند نواهای حیدر حیدر، یا علی مدد و یا حسین سر می‌دهند، عنوان کرد: آئین نخل‌گردانی کاشمر در سال 1391 به شماره 826 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

captcha