اربعین انتقال‌دهنده پیام دیپلماسی تشیع به جهان است
کد خبر: 3847072
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

اربعین انتقال‌دهنده پیام دیپلماسی تشیع به جهان است

نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در ستاد اربعین کشور با بیان اهمیت و نقش پیاده روی اربعین در قدرت جهانی شیعه گفت: اربعین انتقال‌دهنده پیام دیپلماسی عراق، ایران و تشیع به جهان است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مهر، سازمان اوقاف و امور خیریه از دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی ستاد اربعین کشور است که به توجه به ارتباط موضوعی و نیات مرتبط با تعظیم شعائر نقش به سزایی در تقویت پدیده اربعین می‌تواند داشته باشد. با حضور حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی شاهد تحرکات بیشتر و ساختار مندی در ایفای مسئولیت‌های این سازمان پیرامون اربعین هستیم. در این راستا مصاحبه‌ای را با رضا معممی‌مقدم، مدیرکل اجتماعی و نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در ستاد اربعین کشور و ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید؛

*بفرمایید چرا با توجه به اینکه جنابعالی کمتر از یک سال است از سازمان تبلیغات اسلامی به سازمان اوقاف آمده اید این مسئولیت به جنابعالی محول شد؟

در سازمان تبلیغات اسلامی بنده به عنوان مدیرکل تشکل‌های دینی چند سالی عضو و نماینده سازمان در کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور بودم و رضایت مندی مسئول کمیته فرهنگی اربعین هم فراهم شده بود. از سویی اداره کل اجتماعی سازمان اوقاف مسئول اجرای نیات واقفین است و برای اجرای امینانه و تجربیات گذاشته برخلاف خواست بنده و و درخواست گذاشتن این بار به دوش افراد شایسته، قرعه فال به نام ما افتاد.

*اهم اقدامات سازمان برای اربعین امسال را بفرمائید؟

برگزاری جلسات برنامه ریزی و کمیته فرهنگی آموزشی، فراهم کردن تمهیدات لازم خدماتی به زوار اربعین در محور‌های ۱۰ گانه محل استقرار، برگزاری جلسات وهمایش‌های توجیهی ویژه اربعین، توجیهات لازم اربعینی در همایش‌های آستانه محرم ۱۴۴۱ ه. ق، اطلاع رسانی سیاست‌های اربعین به زائرین بویژه جامعه هدف سازمان، تجهیز و آماده سازی موکب‌های ایرانی که از سازمان درخواست حمایت داشته اند، تأمین روحانی و مداح برای موکب‌های ایرانی، تهیه و توزیع اقلام فرهنگی مثل چفیه و کیسه پارچه‌ای کفش و سربند و اقلام هدیه مثل کتاب داستان به زبان عربی برای کودکان عراقی، بازدید و سرکشی از مواکب اصلی و وابسته، مصاحبه رسانه‌ای و مطبوعاتی، تجلیل و تقدیراز فعالان اربعین که جزء اقدامات پایانی است.

در مورد مکان‌های حضور و تعهدات سازمان اوقاف بیشتر توضیح دهید؟

از جمله محور‌هایی که در داخل و خارج از کشور مؤکب ایجاد شده ۵ محور داخل کشور، میرجاوه، شلمچه، چزابه، خسروی و مهران و ۵ محور خارج از کشور نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و عمود ۱۲۱۷ جمعاً ۱۰ محور:

محور سیستان و بلوچستان: استان‌های سیستان وبلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، همدان
محور شلمچه: استان‌های بوشهر، هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد
محور چزابه: استان‌های اصفهان، خوزستان، یزد.
محور مهران: استان‌های ایلام، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، گیلان، آذربایجان غربی
محور کربلا: استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال بختیاری
محور نجف اشرف: استان‌های البرز، قزوین

محور کاظمین: استان مرکزی
محور سامراء: استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، مازندران، قم
موکب ثقلین عمود ۱۲۱۷: استان تهران
موکب خسروی: کرمانشاه، فارس، اردبیل و کردستان

تعداد موکب‌های وابسته به سازمان یعنی مواکبی که از موقوفات یا امام زادگان هزینه می‌کنند «۴۸ موکب» در مسیر، ۳۰ موکب زایرین داخل، ۱۸ موکب داخل عراق هستند.

تعداد پذیرائی صبحانه و ناهارو شام روزانه ۱۲۴ هزار و در طی ۱۰ تا ۱۵ روز و در سه وعده یک میلیون هفتصد و بیست و چهار هزار نفر و پذیرایی سبک روزانه ۲۴۸ هزار نفر چای و کلوچه و... در سه وعده کل ایام سه میلیون چهار صد و چهل هشت هزار پذیرایی و ۵ میلیون ۷۰۰ هزار لیوان و بطری آب هدف گذاری و تهیه شده است.

اسکان هرشب جمعاً ۱۵ هزار و در مجموع ۲۰۳ هزار ۵۰۰ نفر خواهیم داشت. فعالیت‌های فرهنگی «برپایی ۲۰ خیمه معرفت» ۱. پاسخگویی به سئوالات شرعی ۲. تبلیغ چند رسانه‌ای ۳. برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان از دیگر اقدامات ستاد اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه است.

*وظایف روحانیون در اربعین چیست؟

‌قبل از پاسخ به سئوال خاطر نشان کنم اول اینکه مبلغ زائر با مبلغ تبلیغی متفاوت است. مرکز آموزش حوزه، متولی آموزش عمومی روحانیون است. اگر کتاب ره توشه اربعین مبلغین آماده شود، بهترین پیوست فرهنگی دینی زائر، با مبلغ و روحانی محقق می‌شود؛ لذا مبلغ بومی باید از مبدأ با زائر همراه باشد. بجز مسیر نجف به کربلا، مسجد سهله و کوفه، سامرا و کاظمین مبلغ می‌خواهد. روحانی ایرانی با روحانی عراقی متفاوت است. طلبه‌ها بهترین بستر توزیع محصولات فرهنگی هستند. اما وظایف روحانی در اربعین، اهتمام به اقامه نماز جماعت، پاسخ گویی به سئوالات شرعی و شبهات دینی، استقرار در جای مناسب که خلأ مبلغ دارد، جلوگیری از ایجاد اختلاف و بی‌تفاوت نبودن به اختلاف احتمالی به وجود آمده و... است.

*جنابعالی گفتید عراقی‌ها باید حلاوت حضور زایرین اربعین را بچشند. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید که منظورتان چیست؟

بله کاری کنیم که حلاوت حضور ایرانی‌ها را بچشند. ما نباید سرباری برای عراقی‌ها باشیم بلکه با حفظ عزت و کرامت باری را از دوش عراقی‌های برداریم. اهداء کتابخانه‌های کوچک به مواکب عراقی یا تقبل باز سازی مساجد و اماکن بهداشتی و درمانی و. بنحوی که بعد اربعین مردم عراق از تردد ما ایرانی‌ها غیر از هم دردی و بزرگداشت اربعین حسینی اثرات کارکرد خدماتی و اجتماعی جهان تشیع را ببیند و بهره‌مند شوند. حداقل هر ایرانی یک هدیه فرهنگی مثل کتاب و ... برای مردم عراق ببرد. ۳ میلیون سوغات تقدیم شده است. الانسان عبید الاحسان، این سوغاتی‌ها باعث تألیف قلوب بیشتر می‌شود. تهیه و توزیع محصولات برای مواکب عراقی، هدایا به منازل عراقی زائرپذیر و افراد مدنظر باشد.

*باز شدن مرز خسروی چه تأثیراتی در وضعیت اربعین دارد؟

مرز خسروی فراتر از یک مرز جغرافیایی است؛ اولا این مرز، مسیر زیارت پدرو پدر بزرگ و مادر بزرگوار امام زمان را هموار می‌کند و درخواست دارم زایرین این مسیر با حضور و بیعت درس به زیارت نجف و کربلا بروند. امام عسگری نقش بسزایی در توجه شیعیان به زیارت اربعین داشته اند بیش از جابر عبدالله انصاری و...

امام عسگری (ع) فرمودند: «نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اوّل: نماز پنجاه و یک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوم: زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع). سوم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم الله الرّحمن الرّحیم در نماز‌های جهریه (صبح، مغرب و عشاء).»

زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) در روز اربعین از مختصات شیعه است و امام حسن عسکری (ع) آن را به عنوان شعار و علامت شیعه بیان فرموده‌اند. چنانچه سر بر خاک گذاردن و بسم الله را بلند گفتن، و نوافل را طبق دستور أئمه معصومین (ع) به جای آوردن و انگشتر در دست راست نمودن نیز از اختصاصات شیعه است. خب چه بهتر که با حضور افرادی که از مسیر خسروی وارد عراق می‌شوند بعد از بعقوبه به جای رفتن به سمت بغداد اول به سامرا برویم. مردم سامرا با رفت و آمد شیعیان پیوند عاطفی با ما پیدا می‌کنند و احیا مسیر سامرا خط زیارتی بیعت با امام زمان (عج) و. را تقویت می‌کند.

*ویژگی‌ها و تفاوت‌های اربعین امسال در سازمان اوقاف را بفرمایید؟

آیین بدرقه رهروان منتظر، برگزاری مراسم آئینی با حضور سخنرانان و مادحین اهل بیت (ع) و چاووشی خوانی و پذیرایی (ایستگاه صلواتی) به صورت ویژه، حضور آراسته و مستمر خادمین با لباس‌های متحدالشکل جهت بدرقه زائرین حسینی (عبور از زیر قرآن کریم و اسفند گردانی) و توزیع هدایای فرهنگی از قبیل چفیه، پرچم، پیکسل‌های مخصوص اربعین حسینی و شهدا و. در بیش از ۵۰۰ بقعه برگزار می‌شود. حجم خدمات از نظر کمی و کیفی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

*چه پیشنهاداتی برای نقش آفرینی سازمان اوقاف در خدمات رسانی برای امسال یا سنوات آتی دارید؟

ما آمادگی داریم همه مواکب و تجهیزات مان در مرز خسروی را مستقر کنیم یعنی از ۴ مرز خروجی مسئولیت یک مرز، صفر تا صد با ما باشد یا، چون عمده وجوه ما از سر فصل اطعام است نان کل مواکب و آرد نانوایی‌هایی مواکب را تأمین کنیم، مثلا ۲۵۰۰ موکب روزی ۲ بار و هر بار ۵۰۰ نان در ۱۰ روز می‌شود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قرص نان یا مدل طرح موفق شمیم حسینی، شمیم اربعینی را برای حمایت از ۵۰۰ موکب که منطبق با مأموریت سازمان و نیات واقفین دارد مثلا ارزاق از ۲۰ میلیون تا سقف ۵۰ میلیون تومان تقدیم کنیم. ریاست سازمان هم تدابیری داشته اند مثل شناسایی ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد؛ اعم از متولیان، خیرین، هیأت امنای امامزادگان، خدام و... و اصل به واسپاری مواکب به مردم و تقویت حمایت و نظارت بر آنهاست. زائرین ایرانی را تشویق به خرید از سوغات از عراق کنیم. عراقی‌ها حلاوت حضور ایرانی‌ها را بچشند و اربعین فرصت مغتنمی برای نهادینه سازی فرهنگ وقف است؛ لذا برنامه ریزی لازم به عمل آید تبلیغ سازمان اوقاف مهم نیست ترویج فرهنگ وقف مهم است و باید آثار وقف را به زائران بگوییم.

تبلیغ و تبیین و تذکر احکام شرعی و اولویت خواندن نماز اول وقت به زائران اربعین نسبت به زیارت و رعایت حق‌الناس مد نظر باشد.

*سخن آخری اگر دارید، بفرمائید در خدمت شما هستیم!

مردم نقش اصلی اربعین را دارند. میزبانی مردم عراق تکریم شود، قدردان عراقی‌ها باشیم. قانون‌گرایی باید مدنظر باشد. اولویت در عراق با مواکب عراقی هاست. تنظیم سیاست‌های موازنه خدمات ایرانی به عراقی انجام شود. کمپین تشکر از مردم عراق اجرایی شود.

اربعین، انتقال دهنده پیام دیپلماسی عراق، ایران و تشیع به جهان است. انتقال پیام ایران و نشانه‌های ظهور تمدن اسلامی صرفا با حضور رئیس دولت در سازمان ملل منتقل نمی‌شود. دنیا پیام اربعین را از راهپیمایی اربعین خواهد دید و شنید و معالادت منطقه‌ای بر اساس آن شکل خواهد گرفت و تنظیم خواهد شد.
انتهای پیام
captcha