ادبیات برآمده از فرهنگ ایرانی از دستاوردهای دفاع مقدس است
کد خبر: 3848510
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

ادبیات برآمده از فرهنگ ایرانی از دستاوردهای دفاع مقدس است

گروه اجتماعی ــ رییس حوزه هنری با اشاره به اینکه ادبیات برآمده از فرهنگ و هویت ایرانی از دست‌آوردهای دفاع مقدس است، تلاش در این زمینه را یک نیاز مهم برای ادبیات کشور دانست.

ادبیات برآمده از فرهنگ و هویت ایرانی از دست‌آوردهای دفاع مقدس استبه گزارش ایکنا از یزد، محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری صبح امروز با حضور در نهمین نشست مسئولان دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی حوزه هنری در یزد، دست یافتن به ادبیاتی برآمده از فرهنگ و هویت ایرانی را از دست‌آوردهای دفاع مقدس دانست و تلاش در این زمینه را یک نیاز مهم برای ادبیات کشور دانست.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقش و شکل‌گیری ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بی‌شک اگر این اتفاق نمی‌افتاد همچنان که در ادبیات داستانی چشممان به دست بیگانگان بود، در حوزه دفاع مقدس شگفت مردم ایران در جنگ تحمیلی هم ممکن بود نویسندگان ما از آنان تقلید کنند و در نتیجه در بیان ذات آن حادثه بزرگ ناتوان باشند.

وی فرهنگ، فضا و گفتمان حاکم بر جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس را با سایر کشورها متفاوت دانست و ادامه داد: جنگ و جریان دفاع مقدس در ایران با فضای حاکم بر جنگ‌هایی که نویسندگان آن سوی آب‌ها نوشته‌اند، بسیار متفاوت است. بنابراین در بخشی از ادبیات داستانی ما نویسندگانی که تحت تأثیر آنان هستند، آثارشان آکنده از سیاهی، شکست و انسان‌های مأیوس آرمان باخته‌اند و از شور و نشاط و سرزندگی و ایثارگری و شهادت‌طلبی میدان‌های نبرد ما در محتوای آنها خبری نیست.

مؤمنی شریف در ادامه به تفاوت‌های محتوای آثار حوزه ادبیات پایداری و اهمیت و تأثیرگذاری آن اشاره کرد و گفت: برخلاف آن آثار تقلیدی، آثار نویسندگان متعهد، مملو از امید و حماسه و شور و نشاط عارفانه و ایمان به فردای تاریخ است. امروز بویژه خاطرات دفاع مقدس نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین به واقعیت‌ها و فرهنگ حاکم بر جبهه‌هاست برای همین هم مورد استقبال مردم عزیز، بخصوص جوانان قرار گرفته است.

رییس حوزه هنری با اشاره به بعضی از تلاش‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی ـ هنری برای تقدس زدایی از فرهنگ دفاع مقدس صورت می‌گیرد گفت: «گاهی مشاهده می‌شود کسانی به بهانه بیان واقعیت، واقعیت‌های مسلم دفاع مقدس را که مردم ایران آن را با تمام وجود لمس کرده‌اند، تحریف می‌کنند و می‌کوشند عناصر تقدس دفاع هشت ساله این ملت را حذف کنند و نسبت به انگیزه‌های دینی رزمندگان ما تردید ایجاد کنند و سلامت و نزاهت جبهه‌های ما را آلوده کنند. اما تلاششان بیهوده است چون سنت خداوندی بر این است که خداوند کلام پاکی را که از عمل صالح نشأت گرفته باشد رفعت می‌بخشد و بر دل‌ها و فطرت‌های پاک می‌نشاند».

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که خطاب به دست‌اندرکاران ادبیات دفاع مقدس حوزه هنری فرموده بودند؛ شما کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کردید، افزود: «هر چه زمان می‌گذرد حقیقت این سخن حکیمانه بیشتر نمایان می‌شود. اگر این ادبیات نبود بی‌شک ما در بیان افتخارات و شکوهمندی‌های فرزندان ایران اسلامی ناتوان بودیم».

مؤمنی شریف با تبریک موفقیت ترجمه روسی کتاب «دختر شینا» که جایزه طلایی اورآسیا را کسب کرده است، گفت: «یقین دارم ادبیات معاصر ما توسط ادبیات دفاع مقدس به جهان معرفی خواهد شد و ما در منظومه ادبیات دنیا جایگاه در خور شأن ملتمان را پیدا خواهیم کرد».

انتهای پیام
captcha