مرکز شیعیان جعفری تورنتو؛ تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی
کد خبر: 3848873
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مرکز شیعیان جعفری تورنتو؛ تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی

گروه بین‌الملل ــ شیعیان کانادا از جمله فعال‌ترین اقلیت‌های دینی این کشور در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، دینی و خدمات عام‌المنفعه به شمار می‌روند. در حال حاضر جمعیت شیعیان اثنی‌عشری تورنتو و حومه آن بیش از 7 هزار نفر برآورد می‌شود که بیشتر آنها در شهر وان (Vaughan) و ریچموند هیل (Richmond Hill) زندگی می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ اجتماعات شیعیان تورنتو از دهه 1960 به تدریج شکل گرفت. در سال 1979 جماعت شیعیان اثنی‌عشری تورنتو (ISIJ) مرکز اسلامی این شهر را در منطقه «ثورنهیل» تأسیس کرد. این جماعت در سال 1994  زمینی به مساحت 28 هکتار را در ریچموند هیل خریداری کرد تا آن را به یک مرکز چندمنظوره تبدیل کند. اکنون مرکز اسلامی جعفری (Jaffari Islamic Centre) یکی از بزرگترین سازمان‌های خیریه ایالت تورنتو و آمریکای شمالی و از مراکز مهم فرهنگی و آموزشی مسلمانان کانادا به شمار می‌رود. این مرکز سه شعبه در این شهر و حومه آن دارد که عبارت‌اند از شعب ثورنهیل، برمپتون و همیلتون.

در حال حاضر دو هزار نفر عضو این مرکز هستند که در انتخابات هیئت مدیره آن حق رأی دارند. بیشتر اعضای این مرکز را خوجه‌های اثنی‌عشری تشکیل می‌دهند که از هندی‌تباران شرق آفریقا به شمار می‌روند.

ساختار مرکز جعفری
 
مرکز اسلامی جعفری تورنتو کانادا یک مرکز چندمنظوره اسلامی و دارای نمازخانه، مسجد، کتاب‌فروشی، کافه، سالن ورزشی مردانه و زنانه، سالن پذیرایی، کتابخانه و مدرسه اسلامی است.
1 ــ مسجد
مسجد این مرکز اسلامی  به نام «مسجد شاه خراسان» به صورت شبانه‌روزی باز است و همه افراد می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز از آن استفاده کنند. برگزاری نمازهای جمعه و مراسم ولادت و شهادت معصومین(ع) از مهمترین فعالیت‌های این مسجد است.. 
2 ــ نمازخانه
نمازخانه این مرکز که «سالن زینبیه» نام دارد برای نمازهای روزانه استفاده می‌شود. همچنین هر هفته‌ سخنرانی‌های دینی در آن انجام می‌شود.
 
مرکز شیعیان جعفری تورنتو، تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی / گزارش**
 

3 ــ کتاب‌فروشی
این فروشگاه کتاب‌ها و منابع متنوعی را در موضوعات مختلف عرضه می‌کند.
4 ــ  کافه سلام
در این کافه غذاهای مختلفی از انواع فست‌فود و غذاهای شرق آفریقا عرضه می‌شود. همچنین در آشپزخانه آن برای دانش‌آموزان مدرسه وابسته به این مرکز غذا تهیه می‌شود.
5 ــ  سالن پذیرایی «مرحبا»
در این سالن مراسم مختلفی از جمله مراسم عروسی و همایش‌های گوناگون برگزار می‌شود.
 
مرکز شیعیان جعفری تورنتو، تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی / گزارش**
 
سالانه به طور متوسط 40 مراسم عروسی در این سالن برگزار می‌شود.این سالن یک آشپزخانه مجهز به جدیدترین امکانات آشپزی را دارد.
6 ــ کتابخانه و مرکز اسناد «ملا اصغر»
در این کتابخانه انواع کتاب‌ها، نسخ خطی و منابع چند رسانه‌ای پیرامون مکتب اهل بیت (ع) موجود است که برای دانشجویان، روزنامه‌نگاران، اساتید دانشگاه و محققان قابل استفاده است.
7 ــ مدرسه اسلامی «الصادق»
مدرسه خصوصی الصادق در سال 1994 تأسیس شده و در آن 720 دانش‌آموز تا کلاس 12 به تحصیل می‌پردازند.
هدف از تأسیس این مدرسه آموزش اسلامی کودکان به شیوه آکادمیک با استفاده از سرفصل‌های درسی است که با اهداف وزارت آموزش ایالت انتاریو همخوانی دارد. این مدرسه 30 کلاس و یک سالن ورزشی دارد.
8 ــ  سالن ورزشی بانوان و آقایان
در این سالن انواع مسابقات ورزشی و برخی از سمینارها و کلاس‌ها برگزار می‌شود.
9 ــ  غسالخانه
 در این غسالخانه اموات مسلمان به شیوه اسلامی غسل داده شده و در گورستان مخصوص مسلمانان به خاک سپرده می‌شوند.
 
سیاست‌ها و خط مشی
 
خط مشی جامعه شیعیان اثنی‌عشری تورنتو در جهت تقویت ارزش‌هایی همچون برابری، عدالت و مدارا قرار دارد.
این مجموعه ماموریت خود را تبلیغ آموزه‌های اسلام بر اساس قرآن، سنت پیامبر و سیره اهل بیت (ع) و نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی می‌داند. چشم‌انداز مرکز شیعیان اثنی‌عشری تورنتو ایجاد جامعه‌ای مستحکم، قوی، باطراوت، متحد، تحصیلکرده و منسجم است.
در زمینه سیاسی، مسئولان این مرکز اعلام کرده‌اند که هیچ وابستگی سیاسی ندارند و تصمیمات آنها بر اساس ارزش‌های اسلامی و فقه جعفری گرفته می‌شود.

مراسم و فعالیت‌ها
 
در طول سال مراسم دینی متنوعی از نمازهای روزانه گرفته تا رویدادهای سالانه در این مرکز برگزار می‌شود. این مرکز علاوه بر فعالیت‌های مختلف دینی، در زمینه برگزاری برنامه‌های خاص جوانان، انتشار نشریات دوره‌ای، برگزاری مراسم ازدواج، مراسم کفن و دفن و نیز برنامه‌های متنوع بین ادیانی فعال است. فعالیت‌های دینی این مرکز به شرح زیر است:
1 ــ اقامه نمازهای یومیه به صورت جماعت
2 ــ اقامه نماز در مناسبت‌های خاص مانند نماز میت و عید فطر و قربان
3 ــ برگزاری برنامه‌های هفتگی شامل برنامه‌های خاص شب‌های جمعه و نمازهای جمعه که شامل سخنرانی و نماز است.
4 ــ وعظ و خطابه در گرامیداشت مناسبت‌های اسلامی مانند میلاد یا وفات پیامبر (ص) و اهل بیت(ع).
 
مرکز شیعیان جعفری تورنتو، تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی / گزارش**
 
5 ــ‌ برگزاری برنامه‌های خاص در طی ماه رمضان که شامل برگزاری جلسات قرآن، نماز و افطارهای گروهی در طول این ماه است. 
6 ــ مراسم سخنرانی ویژه بانوان به ویژه در ماه‌های محرم و صفر
7 ــ کلاس‌های آموزشی هفتگی برای کودکان، جوانان و بزرگسالان و نیز سمینارها و کارگاه‌های آموزشی اسلامی
8 ــ ارائه منابع اسلامی از طریق کتابخانه و مرکز منابع اسلامی که شامل انواع کتب اسلامی، منابع دیداری ــ شنیداری و برپایی نمایشگاه درباره تمدن اسلامی می‌شود. این کتابخانه در طول سال میزبان مراسم دینی مختلف از جمله نمایشگاه قرآن و نیز فروش کتاب‌ها، سی دی‌ها و لباس‌های اسلامی نیز هست.
9 ــ میزبانی علمای اسلامی از سراسر جهان در طول سال به ویژه ایام محرم و صفر که به سخنرانی و امامت نمازهای جماعت می‌پردازند.
 
فعالیت‌های اجتماعی و بین ادیانی
 
این مرکز با نهادهای غیراسلامی نیز تعامل سازنده‌ای دارد. میزبانی از دانش‌آموزان و دانشجویان غیر مسلمان برای آشنایی با اسلام و همچنین پذیرایی از مؤسسات و نهادهایی همچون پلیس محلی برای آشنا کردن آنها با اسلام از جمله این تعاملات است.
 
مرکز شیعیان جعفری تورنتو، تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی / گزارش**

علاوه بر این گردهمایی‌های مشترکی با همسایگان و دوستان غیرمسلمان برای تبادلات فرهنگی برگزار می‌شود. برپایی مراسم مشترک مانند برگزاری سالانه افطار با حضور پیروان ادیان مختلف و حضور غیر‌مسلمانان در جشن میلاد پیامبر(ص)‌ از دیگر فعالیت‌های بین ادیانی این مرکز است.

همچنین، جمع‌آوری کمک‌های مالی که هم برای مسلمانان نیازمند (مانند کمپین رمضان علیه گرسنگی) و هم برای غیر‌مسلمانان هزینه می‌شود (مانند کمک به بیمارستان مکنزی وان) از دیگر فعالیت‌های اجتماعی این مرکز است.

 ترجمه و تنظیم از محسن حدادی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۹:۳۹
0
3
بسیار گزارش خوبی بود. ای کاش راه های تعامل با آنها را در فضای مجازی هم معرفی می کردید
captcha