طرح «33 روزه آموزش روخوانی قرآن»؛ زمینه تقویت مهارتی دانش‌آموزان
کد خبر: 3849809
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

طرح «33 روزه آموزش روخوانی قرآن»؛ زمینه تقویت مهارتی دانش‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طرح «33 روزه آموزش روخوانی قرآن» به صورت تجمیع ساعات درسی قرآن در پایه سوم ابتدایی و به منظور ایجاد و تقویت مهارت روخوانی قرآن از آبان‌ماه در مدارس سراسر کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ مدتی است که طرح ارتقای آموزش قرآن در پایه سوم ابتدایی با عنوان «طرح 33 روزه آموزش روخوانی قرآن» اجرا می‌شود. طرحی که در راستای اصلاح و تکمیل محتوای آموزش و از سوی دیگر شیوه اجرای آموزش قرآن برای این مقطع تحصیلی، با هدف ارتقای توانایی خواندن سوره‌ها و همچنین ارتقای مهارت روخوانی قرآن انجام می‌شود.

بنابر گفته رضا نباتی، کارشناس و مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی، «طرح 33 روزه آموزش روخوانی قرآن در پایه سوم ابتدایی به صورت همزمان در 63 هزار مدرسه کشور و حدود 80 هزار کلاس درس و میان حدود یک میلیون و 350 هزار دانش‌آموز انجام می‌شود».

وی با اشاره به اینکه طرح فوق از ابتدای آبان‌ماه تا اواسط آذرماه برگزار می‌شود، بیان کرد: این طرح که به صورت تجمیع ساعات درسی قرآن در پایه سوم ابتدایی است به منظور ایجاد و تقویت مهارت روخوانی قرآن انجام می‌شود و انتظار این است که این طرح در روز اول آبان‌ماه طی مراسمی با شکوه با حضور اولیا و کارشناسان قرآن و مدیران و معلمان در سطح آموزشگاه‌ها برگزار شود.

نباتی تأکید کرد: تدریس قرآن در پایه اول تا ششم ابتدایی، طبق مصوبه 677 و 831 شورای عالی آموزش و پرورش، وظیفه آموزگار پایه است و تدریس مربیان و سایر افراد خلاف مصوبه شورای عالی است و این مصوبه در سال 1381 به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه فایل‌های صوتی این طرح نیز در دسترس عموم است، تصریح کرد: دانش‌آموزان، اولیا و مربیان علاقه‌مند می‌توانند فایل‌های صوتی طرح 33 روزه آموزش روخوانی قرآن را از طریق پایگاه اینترنتی گروه درسی قرآن و معارف اسلامی و کانال کلاس معکوس آموزش قرآن(فرهنگ آموزش عمومی قرآن کریم) در آپارات دریافت کنند.

به گزارش ایکنا، برنامه‌های آموزشی این طرح در قالب برنامه رادیویی، هرساله از سوی رادیو قرآن پخش می‌شود. درباره پخش این برنامه و روال انجام آن با احمد فراهانی، مدیرگروه آموزش رادیو قرآن گفت‌وگو کردیم. وی با قاطعیت از پخش نشدن این برنامه خبر داد و گفت: در برنامه‌سازی به تفاهم نرسیدیم. هر چند رادیو قرآن تعاملات خوبی با آموزش و پرورش دارد، چنانکه پخش برنامه‌هایی چون زنگ آسمانی، نسیم انس و شمیم دانش را در دستور کار داریم، اما با توجه به مخاطبان خاص این برنامه که تنها ویژه دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی است. لذا این برنامه تولید و پخش نمی‌شود.

فراهانی اضافه کرد: اکثر برنامه‌های رادیو قرآن شامل مخاطبان عام می‌شود، اما طرح 33 روزه آموزش روخوانی قرآن مخاطبان خاص‌الخاص دارد که شاید اکثراً شنونده برنامه‌های رادیو نباشند. لذا سال گذشته این برنامه پخش شد، اما امسال پخش نمی‌شود.

یادآور می‌شود، براساس اسناد تحولی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و نیز اهداف آموزش عمومی قرآن کریم (مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی) مهم‌ترین مأموریت و وظیفه وزارت آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه‌های لازم برای دستیابی همه دانش‌آموزان به مهارت صحیح‌خوانی قرآن است. طبق اهداف مصوب، انتظار می‌رود دانش‌آموزان در پایان دوره ابتدایی بتوانند قرآن را صحیح بخوانند. لازمه دستیابی به این هدف آن است که دانش‌آموزان حداقل در پایان پایه سوم ابتدایی توانایی روخوانی قرآن را، که منظور شمرده و آرام خواندن قرآن است، به‌ دست آورده باشند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۲۶
0
0
البته عدم پخش برنامه طرح 33 روزه به مديريت شبكه هم برمي گردد.
سال قبل استاد احمد ابوالقاسمي نهايت عنايت و همكاري را داشتند.
جا دارد از زحمات ايشان تقدير كنيم.

جزاك الله خير الجزاء
captcha