اعلام فراخوان دوره‌های تخصصی اجازه قرائت در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3849923
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶

اعلام فراخوان دوره‌های تخصصی اجازه قرائت در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین خبرهای قرآنی منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها در روز 22 مهرماه باید به خبر اعلام فراخوان دوره‌های تخصصی اجازه قرائت اشاره کرد.

ارسالی ////////////انتشار فراخوان دوره‌های تخصصی اجازه قرائت در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 22 مهرماه بیش از هر خبر دیگری از بستری شدن یکی از مراجع عظام تقلید و نیز اعلام فراخوان دوره‌های تخصصی اجازه قرائت خبر داده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم که امروز با انتشار 9 مطلب خبری(تا زمان تهیه این گزارش) روز پرکاری را پشت سر گذاشته، تیرز جلسه اول سلسله نشست‌های «به روایت رمان» را بارگذاری کرده و در ادامه نیز دلنوشته‌ای کوتاه در مورد پیاده‌روی اربعین از یکی از هنرمندان خوشنویس را منتشر کرده است.
انتشار خبری در مورد بهبود وضعیت سلامت آیت‌الله مکارم شیرازی، یادداشتی از حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در مورد پیاده روی اربعین و همچنین خبرهایی کوتاه از این پیاده روی از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
تسنیم همچنین گزارش مشروح سومین جلسه میزگرد «مبانی عدالت خواهی در جمهوری اسلامی» که با حضور «علی صابری تولایی» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، «احسان خاندوزی» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و «حبیب رحیم‌پور‌ ازغدی»، پژوهشگر علوم انسانی و مجری برنامه زاویه را امروز بازنشر داده و در خبر دیگری به گفت‌وگو با «محمد اسداللهی» شاعر و ذاکر اهل‌بیت(ع) که در سال‌های اخیر با تولید تصنیف و نوحه، در این حوزه قدم برداشته، نشسته است.
«نهضت حسینی پیش‌زمینه و بستر تمدن مهدوی است» و «گسترش تفکر تشیع در نیجریه به‌برکت نور اربعین است/ آمریکا و اسرائیل از اربعین می‌هراسند» دو عنوان خبری دیگر منتشر شده در خبرگزاری تسنیم در روز 22 مهرماه است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی با انتشار مقاله‌ای با عنوان «مدیریت دریافت حماسه اربعین در چارچوب خلق واقعه رسانه‌ای» به قلم یکی از فعالان فرهنگی به طرح این سوال که «چرا پیاده‌روی اربعین تکراری نمی‌شود» پرداخته است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:‌ «رسانه‌گری و تبلیغ از ابعاد ذاتی واقعه کربلا است؛ یعنی اساساً بدون تبلیغ و نشر واقعه در حماسه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و کاروان معنادار اسرا، اساساً عاشورا بر قلب حماسه‌های تاریخ انبیاء، حک نمی‌شد و ثانیاً به لحاظ کارکردی، جنس این مکتب، بیدارگرانه، اخباری و روایتی مستند است که در منظومه خود، نمایی از اندیشه و مرام اسلامی را منتقل و فرصتی برای جلب و درگیرسازی افکار عمومی است. این قابلیت دو سویه است که ضرورت مدیریت و مهندسی دریافت بر بستر آیین‌های عاشورایی را در چندان می‌سازد. از عوامل مقابله و مخالف جدی برخی نظام‌های سیاسی در برخی ادوار (مانند پهلوی اول در ایران، یا همین دوره حاکمیت صدام بر عراق) با هرنوع اقامه مناسک عاشورایی هم به همین خاطر است. عاشورا و پیامد حرکت‌آفرین آن یعنی اربعین، خود رسانه‌ای اجتماعی است که با توجه به کالبد ارتباطات آیینی شیعیان (۵)، نقش مهمی در فرهنگ‌سازی همواره داشته است.»تلاش شده است تا به سوالاتی همچون».
«سانتیاگو پاز» با نام اسلامی «شیخ عبدالکریم» از روحانیون کشور آرژانتین سوژه یکی دیگر از گزارش‌های روز 22 مهرماه است. این خبرگزاری در گزارش خود به معرفی این روحانی آرژانتینی و خاطراتی که از سفر پیاده روی اربعین داشته پرداخته است. شیخ عبدالکریم در بخشی از صحبت‌های خود در این گزارش در مورد اولین حضورش در ایران گفته است: «سال ۱۳۶۶ برای اولین بار به ایران آمدم. در آن سفر علاوه‌ بر زیارت مشهد و قم، فرصت حضور در جماران هم نصیبم شد. حال‌ و هوای حسینیه جماران، عجیب بود، عجیب، عجیب... واقعاً زیبا بود. جمعیت که شعار می‌دادند، معنایش را نمی‌فهمیدم، اما حس می‌کردم آن فضا مثل اقیانوس عشق است. امام خمینی (ره) را که دیدم، با خودم گفتم: اگر قرار بود حضرت ابراهیم (ع) را توصیف کنیم، احتمالاً انسانی با ویژگی‌هایی امام خمینی (ره) در نظر مجسم می‌شد. بعد از جماران، ما را به مناطق جنگی هم بردند. آن موقع،‌ هنوز عراق با ایران در حال جنگ بود. خلوص بسیجیانی که در آن مناطق دیدم، چیز عجیبی بود. آنقدر تحت‌ تاثیر آن رزمندگان قرار گرفته‌ بودم که می‌گفتم: نمی‌خواهم از اینجا بروم. آن‌ها مثل ملائکه‌الله بودند. اتفاقات اثرگذار آن سفر باعث شد تصمیم بگیرم برای تحصیل علوم اسلامی به ایران بیایم. سال بعد آمدم و در شهر قم شروع به تحصیل کردم. بعد از سال دوم، مبلّغ شدم و در پایان سال پنجم به‌عنوان امام‌جمعه شهر بوئنوس آیرس انتخاب و معرفی شدم».
خبر انتشار تلخیصی از «پرتوی از قرآن» اثر آیت‌الله طالقانی و بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۹ قرآن شامل آیات ۱۷ تا ۲۵ سوره مبارکه انفال با صدای مرحوم مصطفی اسماعیل از دیگر مطالب خبری منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه علاوه بر انتشار خبر بستری شدن یکی از مراجع تقلید عظام، ویدئویی بر انتشار بستری از عزاداری زائران ایرانی بر پلی مشرف به حرمین کربلا را منتشر کرده است و در ادامه گزارشی تصویری از زائران اربعین در مرز مهران را منتشر کرده است.
گفت‌وگو با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با موضوع پیاده روی اربعین از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است. این گفت‌وگو با تیتر «چرا امام حسین (ع) این همه زائر دارد؟» بر روی خروجی قرار گرفته است.
ایسنا همچنین گزارشی از نشست مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را منتشر کرده است. این نشست به تشریح ویژه‌برنامه‌های مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین اختصاص یافته است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف سه خبر منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به خبر بستری شدن آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید اشاره کرد. در این خبر به انتشار اطلاعیه توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر این مرجع تقلید اشاره شده است.
ایرنا در خبر دیگری به برگزاری دوره‌های تخصصی اقرا با نظارت قاری مصری اشاره کرده است. در این خبر آمده است: «شورای عالی قرآن به منظور اجابت درخواست‌های قاریان و حافظان سراسر کشور مبنی بر تسهیل شرایط سپری کردن دوره‌های تخصصی إقرا، فراخوان ثبت‌نام در این دوره‌ها را اعلام کرده است. قاریان و حافظان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به وب سایت شورای عالی قرآن نسبت به ثبت درخواست خود برای گذراندن این دوره تخصصی و ختم یک ‌دوره کل قرآن نزد یکی از مقریان برجسته و دریافت إجازه قرائت یا گواهی اتقان قرائت ثبت نام و فایل تلاوت خود را از طریق پیام‌رسان سروش با ذکر مشخصات به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال کنند».
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین در خبر دیگری به بازدید روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از مرز بین‌المللی شلمچه اشاره کرده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این بازدید با بیان اینکه اربعین سرآغاز تمدن توحیدی، ولایی و مهدوی است گفته است: «انقلاب اسلامی در اربعین حسینی متجلی است».
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان در سه خبر که عمدتاً به پیاده روی اربعین اختصاص یافته است صفحه قرآن و عترت را به روزرسانی کرده و در یکی از مطالب خود حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره فضیلت زیارت امام حسین(ع) را منتشر کرده است.
این خبرگزاری بسته خبری ویژه ایام اربعین را به صورت روزانه و با عنوان «نائب الشهید» منتشر می‌کند. در بسته روز 22 مهرماه صحبت‌های «مجید بنی‌فاطمه» از مداحان اهل بیت(ع) منتشر شده است.
بررسی فضیلت‌های پیاده روی اربعین از دیگر گزارش‌های منتشر شده در باشگاه خبرنگاران است. در بخشی از این گزارش که به مقایسه فضیلت زیارت امام حسین(ع) و حج پرداخته شده آمده است: «از امام صادق علیه السلام روایت شده: به خدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام با شما سخن می‌گفتم، قطعا، حج را به طور کلی رها می‌کردید، و هیچکدام از شما حج نمی‌رفت، مگر نمی‌دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت. ابن ابی یعفور عرضه داشت؛ خداوند حج بیت الله را بر مردم واجب نمود در حالی که ذکری از زیارت امام حسین علیه السلام نیاورد، حضرت فرمودند: اگر چه این گونه است، چرا که این چیزی است که خداوند آن را چنین قرار داده است، آیا نشنیده‌ای کلام امیرالمومنین علیه السلام را که: همانا کف پا (باطن قدم) سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به روی پا می‌باشد، لیکن خداوند مسح ظاهر پا را بر بندگان واجب نموده است، آیا نمی‌دانی که احرام بستن اگر در حرم بود، بهتر می‌بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود».
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی فراخوان دوره‌های تخصصی اجازه قرائت که توسط شورای عالی قرآن اعلام شده را منتشر کرده و در خبر دیگری از پویش نذر حفظ سوره فجر در پیاده روی اربعین خبر داده است.
برگزاری کارگاه کاربرد معناشناسی در فهم متون به‌ویژه نهج‌البلاغه و انعکاس گزارشی از نشست «روش‌شناسی ترجمه ادبی زیباشناسی قرآن کریم» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در این خبرگزاری در روز 22 مهرماه است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب با انتشار یک خبر صفحه دین را به روزرسانی کرده است. این خبر به راهی بازار شدن نرم افزار «زیارت عتبات عالیات» اختصاص یافته است. اپلیکیشن «زیارت عتبات عالیات» اطلاعاتی نظیر معرفی اماکن متبرکه کشور عراق، متن ادعیه به همراه ترجمه، نقشه‌های کاربردی و زندگی‌نامه بزرگان مدفون در جوار آستان‌های مقدس را روی تلفن همراه نمایش می‌دهد. این نرم‌افزار از طریق بازارهای اینترنتی و سایت مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قابل دریافت است.

انتهای پیام
captcha