هفته قرآنی وزارت بهداشت و رقابت‌های فشرده اساتید و دانشجویان علوم پزشکی
کد خبر: 3853522
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

هفته قرآنی وزارت بهداشت و رقابت‌های فشرده اساتید و دانشجویان علوم پزشکی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که گذشت اخبار حوزه قرآنی کشور نیز با سوگواره‌های آخر ماه صفر همراه بود، برپایی محافل قرآنی در سراسر کشور که رنگ و بوی عزاداری پیامبر اکرم(س) و امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) را داشت و مهمترین رویداد این هفته رقابت‌های قرآنی بین اساتید، دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت درست است با تعطیلات پی در پی پایان ماه صفرالمظفر و سوگواره عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) همراه بود، اما فعالیت‌های قرآنی نه تنها بی رونق بلکه پررنگ‌تر از هفته‌های گذشته برگزار شد. هفته‌ای که با رویدادی از وزارت بهداشت همراه بود و شاهد برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر همدان بودیم.

از دیگر اخباری که طی این هفته به اطلاع جامعه قرآنی و علاقه‌مندان این عرصه رسید می‌توان به انتشار دستورالعمل طرح تشویق حافظان قرآن از سوی سازمان اوقاف، پویش «با قرآن بمانیم» از سوی شبکه قرآن و معارف سیما، یادبود شهید «جمال طهماسبی» در نوزدهمین کرسی تلاوت اسلامشهر، برگزاری مراسم یادبود مرحوم محمدکاظم محمدزاده، پیشکسوت قرآنی کشور، نگاهی به تغییرات هجدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان دارالقرآن‌الکریم در هفته پیش رو و ... بوده است که مشروح اهم آن در ذیل می‌آید؛

برگزاری بیست و چهارمین جشنواره قرآن، عترت وزارت بهداشت
این جشنواره طی بازه زمانی سه روزه از هفتم تا نهم آبان‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و مسابقات تیمی در بخش‌های دانشجویان، اساتید و کارکنان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.
برگزاری این جشنواره به سبک دیگر جشنواره و مسابقات نبود جشنواره‌ای که در هر شب آن یک اختتامیه و مراسم تجلیل برگزار می‌شد، چنانکه افتتاحیه آن همراه با اختتامیه بخش‌های هنری و ادبی این دوره و تجلیل از برگزیدگان و تقدیر از برگزار کنندگان دور گذشته(دانشگاه علوم پزشکی گیلان) واز سه نفر از کارشناسان قرآنی و مدیران فرهنگی سابق دانشگاه علوم پزشکی و نیز محمدرضا فراهانی، معاون سابق فرهنگی - دانشجویی وزیر بهداشت بود. همچنین آیین افتتاحیه این جشنواره با قرائت متن متن پیام سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بود.
و در هشتم آبان‌ماه، نیز شاهد برگزاری دومین مراسم اختتامیه به منظور تجلیل از برگزیدگان رشته‌های معارفی برگزار شد و اختتامیه آن نیز در پنج‌شنبه، 9 آبان‌ماه با تجلیل از برگزیدگان بخش آوایی برگزار شد.

اعضای هیئت داوران این جشنواره
جمعه/// پوشش جشنواره قرآنی وزارت بهداشت و دستورالعمل طرح تشویق حافظان قرآن در هفته‌ای که گذشتمرحله نهایی بیست وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم وزارت بهداشت با قضاوت ۱۳ داور جوان و پیشکسوت کشوری و بین‌المللی انجام می‌شود. ریاست هیئت داوران برعهده محمد خواجوی و ناظر داوری در بخش آقایان برعهده علی‌اکبر حنیفی و در بخش بانوان نیز راضیه جمالی عهده‌دار آن است.
بنا بر اعلام انجام شده از سوی هیئت داوران در بخش آقایان محمد عباسی در بخش صوت، محسن یاراحمدی در بخش لحن، سعید رحمانی در بخش وقف و ابتدا، حسین اخوان‌اقدم در بخش تجوید و محمدمهدی بحرالعلوم نیز در بخش حفظ در تیم داوری حضور داشتند و در گروه بانوان نیز زینب محمدی در بخش صوت، مژگان گلزاری در بخش لحن، معصومه عباسی‌نظری در بخش تجوید، حوریه عقبایی در بخش وقف و ابتدا و الهام ماندگارمهر در بخش حفظ به عنوان تیم داوری حضور داشتند.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حاشیه جشنواره
در حاشیه برگزاری این جشنواره کارگاه‌ها و کلاس‌های تخصصی ویژه نفرات بربگزیده بخش‌های مختلف این جشنواره در نظر گرفته شده بود. در کنار آن نیز برای برگزیدگان رتبه اول تا سوم بخش آوایی جشنواره بیست‌وچهارم نیز کلاس‌های تخصصی در نظر گرفته شده بود. این کلاس‌ها با دعوت از بهترین اساتید و داوران برگزار شد تا منتخبان با آمادگی هر چه بیشتر در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز برگزار می‌شود، شرکت پیدا کنند. مراسم اختتامیه این جشنواره شب گذشته در همدان با حضور حجت‌لاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

نگاهی به تغییرات هجدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که هر ساله به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، امسال با تغییراتی همراه بود. این آزمون امسال در چهار گروه ترجمه و مفاهیم قرآن(دو رشته)، معارف اهل بیت(ع)(دو رشته)، حفظ قرآن کریم(۹ رشته) و آموزش‌های الکترونیک(دو رشته) برپا می‌شود که از جمله رشته‌های این آزمون می‌توان به رشته‌های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد(ع)، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم،‌ سبک زندگی و سیره معصومین(۱ و ۲) و روخوانی قرآن اشاره کرد.
همچنین فرآیند اجرایی هجدهمین آزمون نیز 40 روز زودتر انجام می‌شود به گونه‌ای که ثبت‌نام ها از 12 آبان‌ماه به مدت یک ماه انجام می‌شود. همچنین آزمون کتبی پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه و آزمون گروه الکترونیکی نیز روزهای ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه برگزار می‌شود. همچنین دستورالعمل اجرایی هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، که بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور برگزار می‌شود، نیز منتشر شد.

جمعه/// پوشش جشنواره قرآنی وزارت بهداشت و دستورالعمل طرح تشویق حافظان قرآن در هفته‌ای که گذشتمراسم تکریم و معارفه رؤسای فعلی و جدید سازمان دارالقرآن الکریم
زمزمه‌های تقدیر رئیس سازمان دارالقران‌الکریم مدت‌هاست که مطرح شده است اما هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و با وجود اینکه هنوز رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم به صورت رسمی معرفی نشده است اما مراسم تکریم و معارفه رئیس فعلی و جدید سازمان دارالقرآن الکریم سه‌شنبه، ۱۴ آبان‌ماه اعلام شد.
شنیده‌ها حاکی از اینست که حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، سکان دار جدید این سازمان خواهد بود. همچنین پیش از آن نیز مهدی قره‌شیخلو به مدت ۱۰ سال هدایت سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت.

برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه‌ای
هشتمین دوره مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه‌ای در مرحله استانی طی مردادماه امسال انجام شد که مرحله منطقه‌ای این مسابقات نیز طی پاییز و مرحله کشوری آن نیز طی زمستان انجام می‌شود.

بیست‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور مرد و زن و وظیفه ناجا
مرحله استانی این دوره از مسابقات در ۳۷ رده ناجا در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ 3، 5 و 10 جزء و اذان و درک مفاهیم سطح یک، دو از ابتدای آذرماه برگزار خواهد شد.
بنابر گفته سرهنگ رمضانعلی رودمقدس، رئیس دارالقرآن سازمان عقیدتی _سیاسی ناجا « در بیست‌وسومین دوره از مسابقات قرآن، تعداد ۱۵ هزار نفر داوطلب، حضور داشتند که از این تعداد، ۷۹۵ نفر به مرحله منطقه‌ای راه یافتند. لذا پیش‌بینی می‌شود، در این دوره بیش از ۱۳ هزار نفر شرکت کنند. همچنین مسابقات تفسیر سوره مبارکه لقمان، درک و مفاهیم سوره اسراء و حجرات به صورت اینترنتی ویژه کارکنان پایورو وظیفه در آذر ماه برگزار و به نفرات برگزیده به هزار و 500 نفر از افرادی که حد نصاب لازم را کسب کنند گواهینامه اهدا می‌شود.

انتشار دستورالعمل طرح تشویق حافظان قرآن از سوی سازمان اوقاف
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از این، از تدوین طرحی تشویقی برای حافظان قرآن خبر داده بود و طی این هفته دستورالعمل این شیوه‌نامه منتشر شد. در این دستورالعمل، مهم‌ترین اهداف طرح تشویقی، ایجاد انگیزه در میان حافظان قرآن کریم برای تثبیت و ارتقای محفوظات و نیز ایجاد انگیزه برای حفظ و انس هرچه بیشتر با قرآن کریم بیان شده است.
بر اساس آنچه در این دستورالعمل آمده است، سازمان اوقاف و امور خیریه برای حفظ نظام جامع تشویق حافظان قرآن کریم به تمامی افرادی که در آزمون موفق به کسب امتیازات لازم و قبولی در آزمون شوند، بدون قرعه‌کشی، کمک هزینه سفرهای زیارتی به مبلغ پنج میلیون ریال را به صورت نقدی اهدا می‌کند.

پویش «با قرآن بمانیم»
پس از اربعین حسینی آغاز شده و تا روز شهادت امام رضا(ع) پویش «با قرآن بمانیم» از سوی شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد. طی آن مخاطبان این شبکه می‌توانند با شرکت در پویش مردمی ختم قرآن کریم ثواب قرائت این مصحف شریف را به ارواح پاک ائمه هدی(ع) هدیه می‌کنند.

یادبود شهید «جمال طهماسبی» در نوزدهمین کرسی تلاوت اسلامشهر
همزمان با ایام رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، نوزدهمین محفل قرآنی مسجد امام حسین(ع) شهرستان اسلامشهر که به همت معاونت فرهنگی دادگستری استان تهران و شورای توسعه فرهنگ قرآنی این شهرستان راه‌اندازی شده، به یاد شهید ورزشکار جمال طهماسبی در مسجد امام حسین(ع) شهرستان اسلام‌شهر برگزار شد. در این محفل قرآنی که با حضور مسئولان شهرستان اسلامشهر برپا شد، ابتدا یونس شاهمرادی، قاری نوجوان اسلامشهری به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در ادامه نیز مسعود نوری، قاری ممتاز قرآن کریم آیاتی را تلاوت کرد.

جمعه/// پوشش جشنواره قرآنی وزارت بهداشت و دستورالعمل طرح تشویق حافظان قرآن در هفته‌ای که گذشتسوگ‌نشینی در یادبود «محمدکاظم محمدزاده»
مراسم یادبود مرحوم محمدکاظم محمدزاده، از اساتید پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم به همت شورای عالی قرآن، در حسینیه الزهرا(س) تهران برگزار شد. علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی و نیز مسئولان قرآنی کشور از جمله سیدعلی مقدم، رئیس شورای عالی قرآن، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورا، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، سیدمحمدجواد شوشتری، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و اساتید و پیشکسوتانی همچون عبدالرسول عبایی، عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی بلده، حسینعلی شریف، مهدی سیف، هاشم روغنی، کریم منصوری، عباس امام‌جمعه، محمد عباسی، علی‌اکبر حنیفی، سیدحسین موسوی بلده، احمد حاجی‌شریف، مهدی قره‌شیخلو، بهروز یار‌یگل، محمدحسین سعیدیان، محمدحسین سبزعلی، علی سیاح گرجی، مسعود سیاح گرجی از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند که موجبات تسلای خاطر بازماندگان این استاد فقید قرآن کریم را فراهم کردند.

انتهای پیام
captcha