یزد؛ شهر صلح و گفت‌وگو/ شفافیت لازمه مبارزه با فساد است
کد خبر: 3855890
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
رئیس‌جمهور در سفر به استان یزد بیان کرد:

یزد؛ شهر صلح و گفت‌وگو/ شفافیت لازمه مبارزه با فساد است

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز، ۱۹ آبان، در جمع مردم یزد گفت: شفافیت لازمه مبارزه با فساد است و همه مسئولان، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها باید اقدامات خود را برای مردم تشریح کنند تا مشخص شود از بودجه بیت‌المال چه چیزی را مصرف کرده‌اند و برای آبادانی کشور چه کاری را انجام داده‌اند.

یزد؛ شهر صلح و گفت‌وگو/ شفافیت لازمه مبارزه با فساد استبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز، 19 آبان در جمع مردم یزد در میدان امیرچقماق، اظهار کرد: یزد شهر صلح و گفت‌وگو، خانه عالمان، شهر مردمان خداباور و ولایتمدار است و اکنون که در فهرست میراث جهانی قرار گرفته، علاوه بر رسالت تاریخی گذشته وظیفه انتقال دستاوردهای تمدن اسلامی را به دوش می‌کشد.

حجت‌الاسلام روحانی ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی، از همه مسئولان که در روز‌های سخت در کنار هم و در خط تعامل و همکاری هم قرار دارند، تشکر کرد.

رئیس‌جمهور گفت: امروز ملت ما برای فداکاری برای کشور آماده‌ و آماده‌تر از هر زمان دیگری هستند. در طول یکسال گذشته برابر فشار بیگانگان ایستادگی کردیم و روزهای سختی بر مردم ما گذشت و در طول سال 97 و 98 فشار اقتصادی بر کشور فراوان بود و مردم روزهای مشکلی را از لحاظ اقتصادی داشتند، اما در عین حال ایستادگی و وحدت مردم به نقطه‌ای رسید که به اعتقاد من آمریکا مأیوس شده و امروز به خوبی می‌داند که روزی است که ملت بزرگ ما در برابر فشار آنها ایستادگی و مقاومت کرده‌اند.

دشمن را مأیوس کردیم

وی افزود: تمام این ایام به نقطه‌ای رسیدیم که دشمن را مأیوس کنیم، آمار و ارقام اقتصادی با ما سخن می‌گوید که از اردیبهشت ماه امسال در هر ماه شرایط بهتر و بهتر شده و این روند در ماه‌های گذشته، همچنان پیش‌رو بوده است.

روحانی افزود: آمار بانک مرکزی می‌گوید تورم ماه اردیبهشت 3 درصد، خرداد 2.3 درصد، تورم تیر2.2 درصد، مرداد هشت دهم و شهریورماه نیز هشت دهم درصد است. کارآفرینان، کشاورزان و مهندسان تلاش را افزون‌تر کرده و علی‌رغم همه این فشارها صادرات غیرنفتی ما رونق دارد که این به معنای تلاش و کوشش در کشور است.

وی ادامه داد: دولت در سه لایحه مهم راه‌های اساسی مبارزه با فساد را روشن کرده و دو لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است. آنچه برای مبارزه با فساد مهم است شفافیت است و همه مسئولان، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها باید با شفافیت اقداماتی را که انجام می‌دهند برای مردم تشریح کنند، درآمد شرکت‌ها و فعالیت آنها و نهادها باید کاملاً روشن باشد تا مشخص شود از بودجه بیت‌المال چه چیزی را مصرف کرده‌اند و برای آبادانی کشور چه کاری انجام داده‌اند.

لایحه شفافیت

روحانی با اشاره به لایحه شفافیت گفت: دولت این لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده و امیدوارم نمایندگان مجلس در آینده‌ای نزدیک این لایحه را به تصویب برسانند. لایحه دوم نیز مبارزه با فساد است که تقدیم مجلس شده و لایحه سوم تعارض به منافع است که در دولت در حال بررسی و در آینده تقدیم مجلس می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در این جامعه مبارزه کنیم و هر کس در این کشور دستش آلوده به فساد باشد باید با او برخورد شود. در زمینه مبارزه با فساد نه حزب، نه جناح باید بشناسیم و همه مردم  و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند. از قوه قضاییه می‌خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند مبارزه با فساد میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهد.

خبری خوش به مردم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام خبری خوش به مردم ایران، از اکتشاف میدان بزرگ جدید نفتی خبر داد و افزود: کارگران شرکت اکتشاف نفت به یک میدان بزرگ نفتی دست پیدا کردند و به مردم خبر می‌دهیم که به اندازه 53 میلیارد بشکه نفت کشف کردیم.

وی بیان کرد: این ‌یک میدان نفتی بزرگ است که از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیک امیدیه ادامه داد ‌و 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت این میدان نفتی است و 80 متر عمق دارد و نفت ‌53 میلیارد بشکه است.

روحانی ابراز کرد: این نشان آن است که ما کشور ثروتمندی داریم و علی‌رغم دشمنی‌های آمریکا به کاخ سفید اعلام می‌کنیم که به کوری چشم همه دشمنان ملت ایران، در آن ایامی که شما فروش نفت ایران را تحریم کرده و به ملت ایران فشار آوردید، کارگران و مهندسان عزیز‌مان توانستند 53 میلیارد بشکه نفت را در یک مخزن بزرگ کشف کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این میدان نفتی مهم نحوه و ضریب بازیافت است که از این میزان چه مقدار می‌توانیم خارج کرده و بفروشیم، گفت: اینجاست که دانش و تکنولوژی حرف می‌زند و اگر یک درصد بازیافت نفتی این میدان افزایش یابد، درآمد نفتی ما 32 میلیارد دلار اضافه می‌شود.

تأمین آب آشامیدنی 30 سال آینده یزد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای استان یزد، دو کار بزرگ باید انجام شود گفت: امروز در این سفر اعلام می‌کنم که کار اول برای مردم یزد مسئله آب است، چه آب صنعتی و کشاورزی و چه آب آشامیدنی. امروز اعلام می‌کنم که در شورای عالی آب تصویب کردیم که آب آشامیدنی 30 سال آینده استان یزد تأمین است.

روحانی ادامه داد: تمام جزئیات این مصوبات روشن است که از کدام حوزه آبریز آب آشامیدنی مردم یزد در طول سال‌های آینده تا 30 سال چگونه تأمین می‌شود.

رئیس‌جمهور مسئله دوم را آب صنعت دانست و گفت: همانطوری که در سفر قبل قول دادم، آب جنوب شیرین‌سازی خواهد شد و به عمق فلات قاره، یزد و کرمان می‌رسد و سال آینده 20 میلیون از این آب وارد یزد می‌شود و امروز اعلام می‌کنم که در شورای عالی آب تمام آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی یزد از دریای عمان تصویب و مقدار آن تخصیص داده شده است.

یزد؛ شهر جاذبه‌ها

وی با ذکر اینکه شهر یزد شهر ثبت شده در جهان است و این شهر شهر جاذبه‌هاست، تصریح کرد: با گردشگری باید بیکاری را در استان یزد ریشه‌کن کنیم، استان یزد جزو استان‌های پیشتاز در کشت گلخانه‌ای است و این حوزه می‌تواند بیکاری را در این استان ریشه‌کن کند.

روحانی بیان کرد: اعتبارات لازم برای تکمیل راه‌آهن یزد ـ اقلید تصویب شده و امیدوارم تا پایان سال آینده شاهد تکمیل این خط و رونق در زندگی، مسافرت‌ها و معادن این استان ایجاد شود.

رئیس‌جمهور گفت: در سفر قبلی 46 طرح و پروژه با 970 میلیارد تومان مصوب شد که یک هزار و 91 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها پرداخت شده ولی همه پروژه‌ها تکمیل نشده و 22 طرح افتتاح شده، 16 طرح بالای 70 درصد و 8 طرح زیر 70 درصد پیشرفت دارند و در این سفر نیز بیش از 1000 میلیارد تومان برای 37 پروژه اختصاص دادیم.

انتهای پیام
captcha