همکاری جهاددانشگاهی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور
کد خبر: 3859344
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

همکاری جهاددانشگاهی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

گروه جامعه ــ تفاهم‌نامه همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جهاد دانشگاهی در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال امضا شد که رصد دائمی میزان رضایت شهروندان از خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جمله مفاد این تفاهم‌‌نامه است.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جهاددانشگاهی در انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و به منظور هم‌افزایی در استفاده از پتانسیل‌ها و امکانات طرفین به منظور ارتقای کارآمدی مدیریت شهری و روستایی در ایفای وظایف و مسئولیت‌های محوله امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه که به امضای مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی رسید، همکاری در زمینه‌های پژوهشی، فناوری، آموزشی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای اشتغال و کارآفرینی، امور فرهنگی، خدمات مشاوره‌ای و تخصصی به منظور طراحی، اجرا، نظارت و پایش پروژه‌های پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی با بکارگیری امکانات، تسهیلات و خدمات طرفین است.

زمینه‌های اجرای این تفاهم نامه شامل محورهای «پژوهش، فناوری و خدمات تخصصی»، «آموزش، اشتغال و کارآفرینی» و ‌«فرهنگی، اجتماعی» است.

به موجب این تفاهم‌نامه دو طرف در محور پژوهش، فناوری و خدمات تخصصی در انجام مطالعات تطبیقی و کاربردی برای شناسایی برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای مورد نیاز طرفین، ارائه مشاوره‌های تخصصی در اجرای پژوهش‌ها و پروژه‌های علمی، پژوهشی و فناوری در حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی، مدیریت، برنامه‌ریزی و توسعه شهری، گردشگری، هنر و معماری و تعریف و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه با تأکید بر مدیریت، برنامه‌ریزی و توسعه شهری، محیط زیست و دفع پسماند، حمل و نقل شهری همکاری‌های لازم را انجام خواهند داد.

همکاری و مشارکت در راه‌اندازی مراکز خدمات تخصصی شهری و روستایی، همکاری در انتشار یافته‌های علمی و پژوهشی مدیریت شهری و روستایی، همکاری در تولید محتوا و انتشار نشریات علمی و محصولات چندرسانه‌ای در حوزه مدیریت شهری و روستایی از دیگر اقدامات مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جهاددانشگاهی در این محور است.

همچنین در محور آموزش، اشتغال و کارآفرینی، دو طرف اقدامات لازم را در زمینه استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی، فن‌آفرینی، آموزشی، فرهنگی و اجرایی یکدیگر با رویکرد مدیریت، برنامه‌ریزی و توسعه شهری و روستایی، همکاری و مشارکت در انجام تحقیقات و برگزاری دوره‌های  آموزشی مهارتی و کارگاهی و توانمندسازی برای توان افزایی جوامع محلی و مشارکت در تهیه شناسنامه شغلی، تدوین الگوها و استانداردهای آموزشی، نیازسنجی آموزشی، طراحی نظام جامع آموزشی کارکنان و مدیران سازمان و توسعه مهارت‌های تخصصی، علمی در حوزه مدیریت شهری و روستایی اجرایی خواهند کرد.

مشارکت در برگزاری همایش، سمینار و نشست‌های علمی تخصصی مشترک ملی، منطق‌ای و بین‌المللی، اجرا و برگزاری آزمون‌های استخدامی، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مصوب و مورد توافق بر اساس اعلام نیاز طرفین از دیگر مباحث مربوط به  محور آموزش، اشتغال و کارآفرینی این تفاهم نامه است.

همکاری در زمینه توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق شهری و روستایی، اجرای طرح‌های اشتغال و توسعه بازار محصولات در روستاهای کانونی هدف با همکاری و مشارکت دهیاری‌ها، بسترسازی برای استفاده از ظرفیت واحدهای فناوری و توسعه کارآفرینی شهرها و روستاها و شبکه سازی و ایجاد زنجیره ارزش و فرصت‌های شغلی شناسایی شده شهرها و روستاهای هدف در جهت پایداری اقتصادی و اشتغال از دیگر محورهای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جهاد دانشگاهی در محور آموزش، اشتغال و کارآفرینی است.
محور دیگر این تفاهم نامه‌ فرهنگی- اجتماعی است که به موجب آن دو طرف در رصد دائمی میزان رضایت شهروندان از خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و ایجاد نظام رتبه بندی در این حوزه،‌ مشارکت در فعالیت‌های سراسری نوآورانه در ارائه قالب‌های جدید علمی و فرهنگی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌های علمی- فرهنگی، نمایشگاه‌ها و اردوهای علمی گردشگری در حوزه مدیریت شهری و روستایی همکاری می‌کنند.

مشاوره و همکاری اجرای پروژه‌های افکارسنجی مورد نیاز،‌ همکاری در حوزه‌هایی از قبیل: اطلاع رسانی، کتاب و کتابخوانی، مطالعات اجتماعی، فرهنگی، مدیریت، برنامه‌ریزی و توسعه شهری، میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری در انعکاس اخبار حوزه مدیریت شهری و روستایی از طریق خبرگزاری‌های وابسته و همکاری در اجرای آموزش‌های شهروندی از دیگر محورهای این بخش است.

برای تحقق همکاری و اجرای مفاد تفاهم ‌نامه کارگروه مشترک همکاری با عضویت نمایندگان منتخب طرفین از حوزه‌های ذیربط تشکیل می‌شود و پس از انتخاب نمایندگان طرفین هر ماه به صورت دائمی تشکیل و راهکارهای اجرا را به رؤسای طرفین ارائه می‌کنند.

انتهای پیام
captcha