سازمان نهضت سوادآموزی و جامعةالمصطفی العالمیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
کد خبر: 3860992
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

سازمان نهضت سوادآموزی و جامعةالمصطفی العالمیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

گروه حوزه‌های علمیه ــ به منظور بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها و نهادهای کشور به منظور ارائه خدمات به سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی، سازمان نهضت سواد آموزی و جامعةالمصطفی العالمیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اعلام این خبر، افزود: این تفاهم‌نامه با عنایت به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تأکیدات مقام معظم رهبری بر تلاش همگانی برای مبارزه با بی‌سوادی و به استناد بند ماده 2 مصوبه 21 آذرماه 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی منبی بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف نظام اسلامی برای ارائه خدمات سوادآموزی و همچنین توجه به نوشتن و اهمیت آموزش زبان فارسی در انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی منعقد شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا افزود: آموزش زبان فارسی در انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی و در راستای پاسخگویی به علاقه افراد ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف به فراگیری این زبان، این تفاهم فی ما بین این معاونت (سوادآموزی) و مرکز امور طلاب و خانواده المصطفی بسته شده است.
ناظر اجرایی طرح‌های کلان سوادآموزی کشورادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های موجود طرفین در برنامه‌ریزی، تهیه و اجرای طرح آموزش زبان فارسی به داوطلبان سوادآموزی گروه‌های سنی 10 تا 49 سال، آموزش دوره سواد‌آموزی معادل پایان سوم ابتدایی حداقل 400 ساعت آموزشی و دوره انتقال معادل پایان ششم ابتدایی حداقل 600 ساعت آموزشی از جمله موضوعات و اهداف این تفاهم‌نامه است.
عضو کمیته برنامه ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور گفت: ارائه مدرک معتبر، تهیه و تأمین منابع آموزشی سوادآموزان، تهیه نرم افزار، فیلم و سی دی های آموزشی و کمک آموزشی، مستندسازی، تشکیل کارگروه های مشترک برای اجرای برنامه‌های مشارکتی، همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین طرح آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان‌ها، برگزار کارگاه‌های مهارت‌افزایی، شناسایی و معرفی آموزش‌دهندگان زبان فارسی به ویژه استادان آموزش دیده در المصطفی به نهضت، اطلاع در خصوص دوره‌های آموزشی به ملیت‌های غیرایرانی المصطفی قبل از شروع هر دوره از جمله برخی از عناوین و تفاهمات طرفین بود.
قاسمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به میزان جمعیت بی‌سواد و کم‌سواد کشور اشاره کرد و افزود: به طور کلی ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند و باید برای این قشر گسترده به تولید محتوا بپردازیم و تالیفاتی را برای بزرگسالان کم سواد در نظر بگیریم.
این کارشناس امور تعلیم و تربیت عنوان کرد: تولید کتاب با هزینه‌های بالایی انجام می‌شود و باید به عنوان کالایی ایرانی مورد توجه مدیران و مسئولان قرار بگیرد تا بتوان با حمایت‌های کافی به تولید کتاب پرداخت.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در ادامه با بیان اینکه امسال ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از سوادآموزان میانسال قمی در برنامه‌های کتابخوانی حضور داشته‌اند، افزود: کتاب و کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ با ارزش، می تواند بخش زیادی از آسیب‌ها و مسائل فرهنگی را رفع کند، از این رو درصدد ساده‌نویسی کتاب ویژه افراد کم سواد هستیم تا بتوانیم این فرهنگ را گسترش دهیم.
این محقق و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اسلامی ادامه داد: آموزش خواندن و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از اهداف مهم معاونت سوادآموزی است، در این جهت امسال ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از سوادآموزان میانسال قمی در برنامه‌های کتابخوانی حضور پیدا کرده‌اند.
وی بیان کرد: ۶۰ عنوان کتاب در ۵ برنامه مطالعه و کتابخوانی، در طول یک سال گذشته تاکنون در سطح کشور ساده‌نویسی شده که این کتاب‌ها ویژه سوادآموزان میان‌سال و آموزش‌دهندگان به طور رایگان همزمان با کشور در قم نیز توزیع شده است.
قاسمی‌نیا تصریح کرد: بر اساس آمار و سرشماری سال ۹۵، تعداد ۳۳ هزار و ۶۶ نفر از افراد در قم اظهار بی‌سوادی کرده‌اند که از این میان ۱۳ هزار نفر اتباع هستند.
وی گفت: همچنین ۱۲۰ هزار نفر افراد ۶ سال به بالا در این سرشماری اعلام کرده‌اند که سواد خواندن و نوشتن ندارند، بر اساس سیاست‌های کلان، جامعه هدف افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است، ولی اگر استقبالی از سوی افراد بالای ۵۰ سال نیز اتفاق بیفتد، آمادگی لازم جهت سوادآموزی به متقاضیان را داریم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم افزود: به طور میانگین ۲۷ هزار نفر را در طرح سوادآموزی شرکت داده‌ایم، اگر چه میزان مهاجرت افراد به قم، آمار را تحت شعاع قرار می‌دهد و همچنان برآورد می‌شود باید تعداد بیشتری از افراد تحت طرح سوادآموزی قرار بگیرند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha