مدارس مرحوم عابدزاده از انعطاف آموزشی برخوردار بود
کد خبر: 3862035
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

مدارس مرحوم عابدزاده از انعطاف آموزشی برخوردار بود

گروه اجتماعی ــ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از نکات مثبت مدارس مرحوم حاجی عابدزاده انعطاف در برنامه‌های آموزشی آن بود.

مدارس مرحوم عابدزاده از انعطاف آموزشی برخوردار بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد شامگاه گذشته، ۱۴ آذرماه در مراسم گرامیداشت «حاجی عابدزاده و تجریه نهادسازی اجتماعی» که در فرهنگسرای انتظار مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تجربه خود من این بود که برای پیش‌دبستانی وارد این مدارس شدم اما پس از یک هفته، معلمان من به والدینم گفتند که ضرورتی ندارد فرزند شما در پیش‌دبستانی بماند و می‌تواند کلاس اول را آغاز کند.

وی ادامه داد: سال چهارم نیز معلم ما پیشنهاد تحصیل جهشی را داد و من در طول دو ماه آموزش تابستانه و امتحان به‌صورت متفرقه توانستم دو کلاس پنجم و ششم را به‌صورت جهشی بگذرانم.

جلوگیری از اتلاف وقت در آموزش

حیدری با بیان اینکه یکی از نکات مثبت مدارس مرحوم حاجی عابدزاده انعطاف در برنامه‌های آموزشی آن بود، گفت: شرایط آموزش در این مدارس محدود به برخی قالب‌ها نبود و عمر دانش‌آموزان را تلف نمی‌کرد، آنچه ما امروز به‌عنوان مدارس تیزهوشان می‌شناسیم در درون این مدارس مرحوم عابدزاده اعمال می‌شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ما در شورای شهر مشهد این آمادگی را داریم تا به حفظ این نمادهای هویتی کمک کنیم و با حفظ چارچوب این بناها و اماکن، کارکردهای متنوع فرهنگی، دینی و مذهبی درون آن‌ها شکل بگیرد.

مجید خدایی، عضو پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن مشهد نیز در بخشی از این نشست ضمن تأکید بر دو بخش محتوایی و کالبدی از فعالیت‌های مرحوم عابدزاده، عنوان کرد: امیدوارم روزی برسد که بناهایی که از آن مرحوم تخریب شده دوباره احیا شود و بناهای دیگری نیز که ایشان نیت داشتند، ساخته شود.

وی با بیان اینکه در شهرسازی تفاوت میان فضا و مکان وجود دارد، گفت: کاری که مرحوم عابدزاده انجام داد این بود که به برخی فعالیت‌های فرهنگی مکانیت بخشید که تا قبل از این مسبوق به سابقه نبود. مجموعه بناهای ساخته شده توسط مرحوم عابدزاده در دو وجه قابل بررسی است، یکی تک بناها و وجه دیگر منظومه این بناها که در شهر مشهد است.

خدایی با اشاره به اینکه خیابان‌کشی در زمان پهلوی باعث از هم گسیختگی محلات شهر مشهد شد، افزود: آن زمانی که محوریت شهر خیابان‌ها و جاده‌ها در نظر گرفته می‌شد، مرحوم عابدزاده کانون‌هایی را ایجاد می‌کند که قرارگاه اجتماعی می‌شود و البته اثر آن هم‌اکنون هم دیده می‌شود. در زمانی که خیابان، محور توسعه بود یک رفتار در مقابل این حرکت انجام شد و جریان دغدغه‌مند فرهنگی و توسعه دینی، این بناها را برای توسعه فرهنگی قرار داد.

به حاشیه رفتن ابنیه مستقل با رسمی شدن نهادهای دینی

عضو پژوهشکده ثامن مشهد با بیان اینکه با عبور از دهه اول انقلاب به دلیل رسمی شدن نهادهای دینی، نقشه این بناهای مستقل به حاشیه رفت، گفت:  بناهای مرحوم عابدزاده نیز حکم مدرسه داشت که محوریت آن خیر عمومی بود.

وی با اشاره به تفاوت بناهای کهن بیان کرد: برای توسعه زندگی در زمان فعلی، این تلقی را داریم که بناهای کهن یک نوع از بناهای کهنه هستند که باید تخریب شوند و به جای آن سازه جدیدی بنا شود، اگر نگاه موضعی هم داشته باشیم باید لوازم مرحوم عابدزاده را در یک مکان جمع کنیم و بلیت‌فروشی کنیم و مردم را به دیدن این اشیا دعوت کنیم، اما نگاه ما به مرحوم عابدزاده اینگونه نیست.

خدایی اضافه کرد: این اماکن تجلی جریان اجتماعی و تفکر مرحوم عابدزاده است، باید کاری کنیم این جریان اجتماعی باقی بماند و قرار نیست ما با این موضوع خاطره‌سازی کنیم، موضوع ما نسل آینده است و طبیعی است که به مکانیت توجه کنیم. در این شرایط، تخریب و ساخت ساختمان جدید و توسعه سوداگرانه با حس مکانی که به آن اعتقاد داریم، منافات دارد و ما در شناخت مسئله به یک بازنگری نیاز داریم.

انتهای پیام
captcha