وحدت حوزه و دانشگاه؛ چشم انتظار اقدامی عملی
کد خبر: 3865369
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

وحدت حوزه و دانشگاه؛ چشم انتظار اقدامی عملی

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حال حاضر وحدت حوزه و دانشگاه با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته، متاسفانه هنوز بسیار ضعیف و ناکارآمد است و نه تنها در حوزه نظری و عملی بلکه در موارد متعددی در زمینه شکلی هم بسیار ضعف داریم.

وحدت حوزه و دانشگاه؛ شاید وقتی دیگرمحمدتقی گل محمدی شورکی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا یزد با اشاره به جایگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حوزه به عنوان نماد علمی دین محور، مبتنی بر اندیشه‌های الهی، اسلامی و اخلاقی، خصوصا در حوزه علوم انسانی و دانشگاه به عنوان مرکز علمی مدرن همراه با متدهای جدید و به روز و در کشور ما با محوریت علوم تجربی، فنی و علوم پایه دو نهادی هستند که اگر دست به دست هم داده، می‌توانند دنیا و آخرت انسان‌ها را به مسیر آبادانی و موفقیت هدایت کنند.

مفهوم و حدت حوزه دانشگاه
وی با اشاره به مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه گفت: می‌توان اتحاد را به سه بخش شکلی، نظری و عملی تقسیم کرد که اتحاد شکلی یعنی در کنار هم قرار گرفتن، دست به دست هم دادن و پهلو به پهلو نشستن است و اتحاد نظری یعنی تبادل اندیشه‌ها، رفع اختلاف و موانع در حوزه نظریه پردازی آن طور که نظرات به گونه‌ای به هم نزدیک شوند که منجر به نظراتی علمی، جامع و کاربردی شود و در حوزه عمل یعنی دست به دست هم دادن این دو نهاد و هم صدا شدن جهت تبیین، آموزش و تبلیغ نظرات به دست آمده تا بتوانند جامعه را در مسیر پیشرفتی که مبتی بر رفاه آسایش است هدایت کنند.

حجت‌الاسلام گل‌محمدی افزود: نتیجه این وحدت باید به گونه ای باشد که همه؛ خدا و دستورات دینی را در مباحث زیست، فیزیک، ریاضیات، آزمایشگاه‌ها، اقتصاد، سیاست و زندگی‌شان، لمس کنند.

ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد بیان کرد: ما اگر جامعه را به یک هواپیما و یا پرنده‌ای تشبیه کنیم، حوزه و دانشگاه دو بال آن هستند که تا یکی نباشد دیگری به هیچ عنوان نمی‌تواند پرواز کند و به مقصد برسد، حتی اگر این دو بال هماهنگ و در یک مسیر هم به حرکت در نیایند پرواز و اوج گرفتن آن غیر ممکن است و اگر هم یکی با تلاش و قدرت فراوان به حرکت در آید نهایت اوج گیری و پرواز آن آسمان دنیاست و نمی‌تواند فراتر از آن قدم بگذارد مثل غرب و دنیای پیشرفته آن، که امروز با بال علم در آسمان دنیا جولان می‌دهد و اخلاق و معنویت و آخرت انسان‌ها را زیر چکمه‌های ظلم خود له کرده است.

وضعیت کنونی وحدت حوزه و دانشگاه

وی در زمینه وضعیت کنونی وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: با وجود تلاش‌هایی که کرده‌اند متاسفانه هنوز بسیار ضعیف و ناکار آمد است و نه تنها در حوزه نظری و عملی بلکه در موارد متعددی در حوزه شکلی هم که فقط کنار هم نشستن، همدیگر را پذیرفتن و تحمل کردن است بسیار ضعف داریم و در حوزه فکری متاسفانه دانشگاه‌های ما خصوصا در رشته‌های مختلف علوم انسانی از نظرات و مبانی غربی بهره می‌گیرند و حوزه‌های ما بسیار سنتی عمل می‌کنند.

راه‌هایی برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام گل محمدی با اشاره به اینکه دشمن درصدد اختلاف بین این دونهاد است برای تقویت این وحدت چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهید گفت: یکی از راهکارهای آن برگزاری نشست‌های هم افزایی علمی و فرهنگی است، همچنین استفاده از نیروهای متخصص دانشگاهی در حوزه‌ها و بالعکس، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی جهت نزدیک کردن نظرات نه محکوم کردن هم دیگر، تبیین و تاکید بر نظرات علوم انسانی اسلامی و ملی نه وارداتی.

شهید مفتح؛ پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه

این استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت شهید مفتح در تحقق حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح (ره) به عنوان پیشگام این حرکت عظیم با کمک کسانی مثل شهید مطهری توانستند گام بزرگی در این زمینه بردارند و با حضور خود در دانشگاه و با ارائه مطالبی قوی و مستدل روحی جدید در جامعه دانشگاهی بدمند ولی بعد از آن متاسفانه در همان گام اول و دوم ماند و در رکود قرار گرفت.

وی در پاسخ به اینکه در دو دهه اخیر کدام یک از شخصیت‌ها را می‌شناسید که ادامه دهنده این مسیر هستند بیان کرد: گرچه در سطوح پایین و کوچک هم در حوزه و هم در دانشگاه افرادی قرار دارند که این حرکت را ادامه می‌دهند ولی متاسفانه به خاطر محدود بودن کارشان و عدم اطلاع رسانی مناسب نمود خاصی پیدا نکرده و این در حالی است که این کار نیاز به یک حرکت ملی و جمعی دارد.

شخصیت‌هایی که در این زمینه گام‌های بزرگی برداشته‌اند

وی ادامه داد: اگر بخواهم به اسامی افرادی در این زمینه اشاره کنم می‌توان رهبر معظم انقلاب را نام برد که این سکان را به خوبی هدایت می‌کنند، ایشان هم با سفارشات و نصایح زیبا و بلند خود و هم در مرحله عمل با برگزاری جلسات متعدد به خوبی به آن می‌پردازند.

این استاد دانشگاه گفت: از شخصیت‌های دیگری که در این زمینه کارهای بزرگ و جهادی انجام داده‌اند، آیت‌الله مصباح یزدی هستند که سال‌هاست در این میدان وارد شده‌اند .

وی اظهار امیدواری کرد: در پایان امیدوارم روزی برسد که این دو نهاد حوزه و دانشگاه جامعه اسلامی و ایران عزیز را در اوج آسمان علم و معنویت به پرواز در آیند.

انتهای پیام
captcha