وجود یک متولی اصلی؛ نقطه اطمینان فعالیت‌های قرآنی می‌شود
کد خبر: 3866026
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸

وجود یک متولی اصلی؛ نقطه اطمینان فعالیت‌های قرآنی می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دکترای فلسفه دین و قاری ممتاز در چهارمحال‌وبختیاری گفت: وجود یک متولی اصلی با نام وزارت قرآن یا سازمان مرکزی قرآن که به رسمیت شناخته شود، می‌تواند سبب جذب اعتبارات دولتی و یک نقطه اطمینان باشد تا فعالان قرآنی به داشتن متولی و محل رجوع دلگرم باشند.

فرشاد توحیدنیا، دکترای فلسفه دین و قاری ممتاز چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی سال آینده، اظهار کرد: برای دانستن دقیق و کارشناسانه چرایی این موضوع باید به دنبال ریشه‌یابی در گذشته باشیم، چرا که مشکل جاری جامعه قرآنی معلول علت‌هایی در گذشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه از دیرباز ساز و کاری که متولی «اصلی» قرآن در کشور باشد نداشته‌ایم که اگر این اتفاق افتاده بود، قطعاً شاهد وضعیت امروز نبودیم.

نقش مکمل وزارت قرآن و کمک مردمی

توحیدنیا جاری و ساری بودن قرآن در ادارات، تشکل‌ها، نهادها، مراکز، مؤسسات و ... را ضروری خواند و تصریح کرد: اما باید گفت که وجود یک نهاد محوری با نام وزارت قرآن یا سازمان مرکزی قرآن که به رسمیت شناخته شود، می‌تواند سبب جذب اعتبارات دولتی و یک نقطه اطمینان باشد تا فعالان قرآنی به داشتن متولی و محل رجوع دلگرم باشند.

این قرآنی با سابقه شهرستان بروجن بیان کرد: متأسفانه با این برداشت که اگر وزارتخانه یا سازمان مرکزی برای امور قرآنی داشته باشیم فعالیت‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد تضعیف می‌شوند، این اتفاق مهم نیفتاد حال آنکه این دو رویه تداخل و تناقضی با هم نداشتند بلکه مکمل یکدیگر بودند.

توحیدنیا ادامه داد: وجود یک نهاد به عنوان متولی اصلی قرآن سبب تقویت و رونق فعالیت‌های مردمی می‌شود کما اینکه این مبحث در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مطرح می‌شد که می‌توان مانند کشورهایی نظیر مالزی، مصر و ... وزارتخانه قرآن را در کشور داشت، یا حداقل یک سازمان مرکزی بر فعالیت نهادهایی نظیر تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و قرآنی نظارت کند، اما این موضوع مخالفان و موافقانی داشت.

این مقام مسئول در مرکز مطالعات سازمان شهرداری‌ها برخی دیدگاه‌های امروزی را نیز از عوامل تشدیدکننده مشکل خواند و افزود: این درددل همواره وجود داشته است که می‌توانستیم از چهره‌های قرآنی متخصص در عرصه‌های اجرایی کشور بهره ببریم چرا که بسیاری از قرآنیان دارای تحصیلات و تخصص‌های خوب هستند و می‌توانستند در عرصه‌های اجرایی کشور نقش‌آفرینی کنند.

توحیدنیا افزود: فعالیت یک قرآنی نباید محدود باشد بلکه یک چهره موفق قرآنی می‌تواند شهردار، فرماندار یا مسئول هم باشد، لذا شاهدیم که عدم حضور نیروهای قرآنی در ساختار اجراییِ حاکمیت دینی سبب فعالیت مدیرانی می‌شود که بعضاً نگاه و دغدغه قرآنی ندارند و قرآن در اولویت نخستشان نیست.

قرآن دولتی باشد یا مردمی؟

شهردار سابق فرخ‌شهر ادامه داد: اگر یک مدیر ارشد دولتی تفکر قرآنی نداشته باشد، طبیعتاً فعالیت‌های قرآنی در اولویت کاری قرار نمی‌گیرد و نتیجه آن کاهش بودجه قرآنی خواهد بود، امری که امروز با آن مواجه هستیم.

توحیدنیا در خصوص دولتی بودن یا نبودن قرآن، یادآوری کرد: اینکه قرآن نباید امری دولتی باشد بلکه توسط مردم اداره شود تعبیر درستی است اما پرسش اینجاست که آیا وضعیت اقتصاد و معیشت مردم اجازه این کار را می‌دهد، که پاسخ منفی است و عملاً جذب منابع در این حیطه بسیار ضعیف است.

وی تأکید کرد: در دو سه دهه منتهی به دهه ۹۰، بسیاری از چهره‌های قرآنی در تعامل با مردم و خیران، به جذب منابع مالی و رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی نظیر برگزاری کرسی‌های تلاوت می‌پرداختند و همواره شاهد حضور اساتید مصری و برپایی محافل متعدد قرآنی بودیم که شور و نشاط معنوی فراوانی به جامعه القا می‌شد، اما امروزه جذب منابع مردمی به دلیل مشکلات اقتصادی بسیار محدود شده است.

راهکارها

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه طرح مشکل بدون پیشنهاد راهکار ثمری ندارد، گفت: باید راه میانه را در پیش گرفت و اتکای صرف بر اعتبارات دولتی رویه‌ای اشتباه است همچنان که نمی‌توان امور قرآنی را صرفاً با کمک‌های خیران و به شیوه مردم‌نهادانه پیش برد، بلکه هم باید ردیف‌ها و بودجه‌های دولتی را وارد کرد و هم از ظرفیت مردمی کمک گرفت.

توحیدنیا با اشاره به فعالیت شورای عالی قرآن، بیان کرد: متأسفانه این شورا انتظارات را برآورده نکرده است، لذا لازم است که یک سازمان مرکزی و اصلی قرآنی سکان‌دار واقعی امر شود و تمام نهادهای قرآنی تحت نظارت این سازمان فعالیت کنند.

این چهره قرآنی فعال در امور شهری و شهرداری‌ها راهکار عملی بعدی را بهره‌گیری از اختیارات استانداران در هر استان دانست و تصریح کرد: می‌توان گروهی متشکل از نماینده ولی‌فقیه در استان، ائمه جمعه و جماعات و دلسوزان نظام تشکیل داد تا همواره دغدغه‌ها و مسائل قرآنی را در کمیته برنامه‌ریزی استان مطرح کنند، استاندار نیز با احصای نیازها و رصد شرایط می‌تواند در قالب طرح‌های ارائه شده از سوی نهادهای متولی قرآنی به‌ویژه تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی و تحت عناوین دیگر به جذب اعتبار اقدام کند.

توحیدنیا همین راهکار را در سطح کلان نیز عملی دانست و گفت: مشکلات جامعه قرآنی باید رسانه‌ای شود و دغدغه‌های دلسوزان به سمع و نظر مسئولان ارشد دولتی برسد تا با جابجایی ردیف و عناوین بودجه‌ها، اعتبارات دولتی را به سمت عرصه قرآنی سوق دهند.

ضرورت پویایی مجمع خیران

وی در عین حال در خصوص ظرفیت‌های مردمی، بیان کرد: از کمک‌های مردمی نیز می‌توان تا حد امکان بهره جست و لازمه این امر پویایی مجمع خیران قرآنی است که خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری نیز دایر است و امیدواریم از سوی مسئولان به ویژه نماینده مقام معظم رهبری در استان حمایت شود و تا حد امکان بتوان آسیب‌های ناشی از کاهش بودجه قرآنی را تقلیل داد.

این قاری ممتاز استان با تأکید بر اینکه قرآن کریم قائم به ذات است و اساساً نیازی به پول و اعتبار ندارد، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی و قرآنی ما تحت حاکمیت دینی قرار دارد لذا همگان در پیشگاه قرآن کریم دارای وظیفه هستند و باید با همکاری و تعامل، مهجوریت را از چهره این کتاب آسمانی بزدایند و تلاش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه قرآنی ایکنا نیز در راستای همین مسیر قرار داشته باشد که امید است همگی مشمول آیه شریفه «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» قرار بگیریم.

انتهای پیام
captcha