انتقاد از دوگانگی رسانه‌ای کشور در انکار و اعتراف به خطای انسانی/ هم‌دردی با مصیبت‌دیدگان
کد خبر: 3871087
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶

انتقاد از دوگانگی رسانه‌ای کشور در انکار و اعتراف به خطای انسانی/ هم‌دردی با مصیبت‌دیدگان

گروه دانشگاه ــ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت، همدردی و تأسف نسبت به سانحه هوایی و شهادت عزیزان ملت شریف ایران، خواستار رسیدگی جدی به چرایی خطای انسانی و پاسخگویی نسبت به علت تأخیر در اطلاع‌رسانی شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ متعاقب حادثه تأسف‌بار سقوط هواپیمای مسافربری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه غم‌انگیز و شریک دانستن خود در این مصیبت بزرگ و قدردانی از صداقت ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده محترم هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر لزوم پیگیری جدی این حادثه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از حوادث مجدد تأکید کرد و از تأخیر در اطلاع‌رسانی اظهار تأسف جدی کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
 
پس از سقوط هواپیمای مسافربری بر اثر خطای عامل انسانی که منجر به خسارت عظیم انسانی شد، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اظهار تأسف و تأثر، توجه آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران را به موارد زیر جلب می‌کند:

فقدان و بلکه باید گفت شهادت عزیزان و برگزیدگان دوست‌داشتنی و گرانقدر کشورمان در حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری که متأسفانه بر اثر خطای انسانی به وقوع پیوست؛ موجب تأثر و نگرانی و احساس "از دست دادن بزرگ" برای همه ما بود و قطعاً همه مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران از اتفاق افتاده احساس ناراحتی، شرمساری و شرمندگی دارند.‌ ای کاش امکان جایگزینی بود و خداوند عمر امسال ما را می‌گرفت و موجب نجات این عزیزان می‌شد. حتماً کسی که پدر و مادر هست و هر کسی که ارزش حیات عزیزان به جان دلبسته را می‌داند، گوشه‌ای از سختی بازماندگان را درک می‌کند. در عین حال در همه حال نگاه زینب‌وار داشته باشیم که او در سخت‌ترین ابتلاء‌ها و امتحانات ندای «ما رأیت الا جمیلا» را سر می‌داد که این‌گونه نگریستن ضمن اجر وافر الهی احساس آرامشی را فراهم می‌کند که تلخی فراق را کاهش می‌دهد. امیداریم خداوند به بازماندگان اجر صابران و خانواده شهداء را مرحمت کند و شاهد روز‌های خوش زندگیشان باشیم.

ضمن قدردانی از صداقت و صراحت ستاد کل نیرو‌های مسلح در بیان علت واقعی این حادثه با توجه به تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا، باید این موضوع به صورت جدی و قاطع بررسی شده و مسئولان حادثه بدون هیچ مداهنه و تعارفی پاسخگوی خطای خود باشند. در عین حال از تأخیر در اطلاع‌رسانی و دوگانه شدن فضای رسانه‌ای کشور در انکار و بعد اعتراف به خطای انسانی شدیداً گله‌مند هستیم و لطمه روحی به مردم و جامعه را در دوران شکوه پیوند فراگیر مردم با سردار بزرگ اسلام شهید قاسم سلیمانی را گناه بزرگ می‌دانیم که لازم است تعامل اجتماعی بیشتر با مردم شریف ایران در توضیح این امر به‌عمل آید.

اگر چه قدرت و توانایی نیروی هوافضای کشور در ابعاد مختلف جزء چند قدرت برتر جهان است، ولی با توجه به عمق فاجعه، باید اقدامات قاطع و مؤثر در راستای جلوگیری از حوادث مشابه به صورت مؤثر در اسرع وقت صورت پذیرد و جامعه علمی و دانشمندان هوافضای کشور برای جلوگیری از خطای سیستمی و انسانی تدبیر کنند که از همین‌جا از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و مراکز آموزش و پژوهش نیرو‌های مسلح می‌خواهیم که با تدبیر و دقت در این خصوص اقدام کنند.

متأسفانه در این سانحه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری تعدادی از نخبگان دانشگاهی کشورمان جان خود را از دست دادند که این موضوع بر تأسف و تأثر از این حادثه می‌افزاید و لازم است جامعه دانشگاهی در تدوین تجربه‌های علمی و فکری و سلوک و اخلاق این عزیز اقدام کنند و میراث علمی و اندیشه‌ای آن‌ها تبدیل به یک سرمایه علمی ماندگار شود و در عین حال نسبت به تکریم و تامین حقوق فرهنگی، اجتماعی آن‌ها و بازماندگانشان اقدام عاجل صورت گیرد.

تمام هموطنان شهیدمان که در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری جان خود را از دست دادند جایگاه والای دارند که لازم است رسیدگی‌های حقوقی و اجتماعی نسبت به آن‌ها صورت گیرد و نهاد‌های مسئول در این خصوص اقدام سریع داشته باشند.
دستگاه دیپلماسی کشور نیز با اقدامات لازم، کاهش آلام و اندوه بازماندگان جان باختگان تبعه کشور‌های خارجی این حادثه را در اسرع وقت به انجام برساند.

همبستگی ملی و اتحاد ایجادشده در کشور حول محور سردار سپهبد شهید سلیمانی و متعاقب آن عملیات غرورآفرین حمله به پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی به عنوان سرمایه اجتماعی گرانقدر و ارزشمند باید همواره مدنظر باشد، زیرا این سرمایه اجتماعی بزرگ و اثرگذاری است که عامل خروج کشور از همه بحران‌ها بوده و خواهد بود و بنابراین تحث هیچ عنوان نباید این دستاورد پر بهاء بر اثر تبلیغات سوء دشمنان ملت ایران تضعیف شود. همواره بدانیم دولت سلطه‌گر آمریکا نیت و رفتار دشمنانه نسبت به ملت شریف ایران دارد و البته هزار باره روشن است که ملت بزرگوار و متواضع ایران هرگز تحت تأثر نیرنگ‌های رسانه‌ای و چندگانگی زبانی سیاستمداران پول پرست آمریکا واقع نخواهد شد.

لازم است دشمنان انقلاب اسلامی بدانند مردم شریف و شهید پرور ایران که صاحب تمدن عظیم و پیشینه تاریخی بزرگ هستند، دوستدار انقلاب اسلامی هستند و ارزش ثبات و امنیت را با عمق جان درک می‌کنند و جنگ اقتصادی و رسانه‌ای بر عموم مردم کارساز نیست، لذا آزموده را آزمودن خطاست و ملاحظه خواهید کرد که عزت و سربلندی و پیشرفت همراه با سلامت و تعالی سرنوشت قطعی ملت شریف و عزیز و بزرگ ایران است. ایران، ایران است، این سرزمین صاحب تمدن بزرگ را با هیچ جای دیگر مقایسه نکنید.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن عرض تسلیت به امام زمان(عج) و نائب بر حقش رهبری حکیم و توانمند جمهوری اسلامی ایران و تسلیت خاص به بازماندگان حادثه تأسف برانگیز سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین و آرزوی رحمت و مغفرت برای جانباختگان این سانحه، تأکید می‌کند مسائلی از این دست هر چند آزار دهنده و تأسف‌بار است، ولی خداوند همراه با سختی، آسایش و آرامش را تدبیر کرده است (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً) و به لطف خدای متعال، همراهی مردم شریف و اندیشمندان بزرگ جمهوری اسلامی ایران، روز‌های نشاط و آرامش همراه ماست و حتما نصرت الهی نزدیک است و میراث زمین متعلق به صالحان است؛ «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ».

ما همدرد و در کنار شما عزیزان مصیب‌دیده هستیم.
انتهای پیام
captcha