تأیید صلاحیت 256 نفر از كاندیداهای انتخابات مجلس در فارس
کد خبر: 3871353
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

تأیید صلاحیت 256 نفر از كاندیداهای انتخابات مجلس در فارس

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس اعلام کرد که از میان ۹۲۴ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی، صلاحیت ۲۵۶ نفر تأیید شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، حسن جوکار، رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس امروز، 23 دی‌‌ماه در جمع خبرنگاران به ارائه آماری از وضعیت ثبت‌نام شدگان، تأیید صلاحیت و رد صلاحیت‌شدگان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان پرداخت.
وی افزود: در استان فارس برای ۱۸ کرسی مجلس ۹۲۴ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۶۸ نفر تایید شدند، ۲۵۶ نفر تاکنون رد صلاحیت شده‌اند، ۷۱ نفر انصراف دادند و ۲۵ نفر شکایت و اعتراضی نسبت به رد صلاحیت خود از سوی هیئت اجرایی نداشتند و برای ۳۰۴ داوطلب نیز عدم احراز لحاظ شده و مراجع چهارگانه نسبت به آن‌ها اظهارنظری نکرده‌اند.
جوكار با بیان اینکه از ۱۰ تا ۱۶ آذرماه امسال داوطلبان فرصت ثبت نام در این دوره از انتخابات داشتند، گفت: از ۱۱ تا ۲۱ آذر هیئت‌های اجرایی به ریاست فرمانداران حوزه انتخابیه وظیفه بررسی صلاحیت داوطلبین را بر عهده داشتند.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس ادامه داد: بر اساس اظهارنظر مراجع چهارگانه این کار انجام شد و پس از آن لیست وضعیت صلاحیت افراد به هیئت نظارت استان ارسال شد و همزمان داوطلبین رد شده توسط هیئت اجرایی امکان اعلام شکایت و اعتراض خود نسبت به نتیجه بررسی‌ها به هیئت نظارت استان داشتند.

بن‌بستی در فرایند انتخابات وجود ندارد
جوکار تاکید کرد: هیچ بن‌بستی برای داوطلبین در طول فرآیند انتخابات وجود ندارد و افراد می‌توانند براساس تعریف قانون شکایت خود را تحویل دهند.
وی یادآور شد: به‌مدت ٢٠ هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت به شکایت داوطلین رسیدگی کردند و نهایتا روز گذشته ٢٢ دی ماه لیست بررسی صلاحیت داوطلبان را به فرمانداری‌ها اعلام کردیم.
به گفته رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس، به مدت ٥ روز از ۲۲ تا ۲۶ دی ماه داوطلبینی که رد صلاحیت شده یا عدم احراز در صلاحیت آن‌ها اعمال شده می‌توانند به شورای نگهبان مراتب شکایت خود را نسبت به هیئت نظارت استان اعلام کنند.
جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان نیز به‌مدت ٢٠ روز فرصت رسیدگی به شکایت داوطلبان تا ١١ بهمن‌ماه دارد، گفت: بعضی از داوطلبانی که تایید شده‌اند تا پیش اعلام نهایی تایید صلاحیت شدگان، امکان رد صلاحیت دارند.
وی همچنین یادآور شد که شورای نگهبان پس از بررسی شکایات داوطلبان تا ۲۲ بهمن ماه نسبت به اعلام نهایی کاندیداهای تایید شده در حوزه‌های انتخابیه را به هیئت نظارت برای انتشار اسامی اعلام خواهد کرد.

مراجع چهارگانه استعلام
جوکار، دادگستری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ثبت احوال را مراجع چهارگانه استعلام صلاحیت داوطلبان معرفی کرد و افزود: در این دوره از انتخابات شاهد همکاری خوب این مراجع با هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان بودیم.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس همچنین به تفکیک آمار وضعیت صلاحیت داوطلبان ۱۵ حوزه انتخابیه استان پرداخت و گفت: در حوزه آباده ١٠ نفر تایید صلاحیت، ٧ نفر رد صلاحیت، ١١ نفر عدم احراز و سه نفر انصراف داده‌اند.
جوکار ادامه داد: در حوزه انتخابیه اقلید نیز ١٦ نفر تایید صلاحیت، ٨ نفر رد صلاحیت، ٤ نفر عدم احراز، یک نفر انصراف داده و ۲ نفر نیز شکایتی نسبت به رد صلاحیت خود نکرده‌اند.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس افزود: در حوزه انتخابیه جهرم نیز ١٠ نفر تایید صلاحیت، ۸ نفر رد صلاحیت، ٦ نفر عدم احراز و ۳ نفر انصراف داده‌اند.
وی به حوزه انتخابیه داراب و زرین دشت هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه انتخابیه ۱۱ نفر تایید صلاحیت، ٤ نفر رد صلاحیت، ٣ نفر عدم احراز و سه نفر انصراف داده‌اند.
جوکار اضافه کرد: در حوزه انتخابیه سپیدان نیز ١٥ نفر تایید صلاحیت، ١٣ نفر رد صلاحیت و ۵ نفر عدم احراز صلاحیت دریافت کرده‌اند.
وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه سروستان، خرامه و کوار هم ۲۳ نفر تایید صلاحیت، ۱۷ نفر رد صلاحیت و ۱۳ نفر عدم احراز صلاحیت را دریافت کرده‌اند.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس یادآور شد: در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان نیز ۹۰ نفر تایید صلاحیت، ۹۱ نفر رد صلاحیت، ۱۴۲ نفر عدم احراز، ۱۷ نفر شکایتی نسبت به رد صلاحیت خود از هیئت اجرایی نداشته‌اند و ۳۷ نفر انصراف داده‌اند.
جوکار گفت: در حوزه انتخابیه فسا ١١ نفر تایید صلاحیت، ٧ نفر رد صلاحیت، ١١ نفر عدم احراز و ۳ نفر انصراف داده‌اند و سه نفر نیز شکایتی نسبت به نتیجه بررسی صلاحیت خود نداشته‌اند.
وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین نیز ۱۲ نفر تایید صلاحیت، ۲۶ نفر رد صلاحیت و ۱۵ نفر عدم احراز صلاحیت دریافت کرده‌اند و یک نفر هم شکایتی از هیئت اجرایی به دلیل رد صلاحیت خود نداشته است و سه نفر نیز از ادامه حضور در فرآیند انتخابات انصراف داده است.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس گفت: در حوزه انتخابیه کازرون هم ١٣ نفر تایید صلاحیت، ١٥داوطلب رد صلاحیت، ۲۵ داوطلب عدم احراز صلاحیت، ۵ نفر انصراف و ۲ نفر هم شکایتی نداشته‌اند.
جوکار به حوزه انتخابیه لارستان هم اشاره كرد و گفت: در این شهرستان ١٦ نفر تایید صلاحیت، ۱۱ نفر رد صلاحیت، ۱۰ نفر عدم احراز و ۲ نفر انصراف داده‌اند.
وی گفت: در دو شهرستان لامرد و مهر نیز ۵ نفر تایید صلاحیت، ۸ نفر رد صلاحیت، ۱۳ نفر عدم احراز و ۵ نفر نیز شکایتی نسبت به رد صلاحیت خود از هیئت اجرایی نداشتند.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس یادآور شد: در حوزه انتخابیه مرودشت١١ نفر تایید صلاحیت،٢٢ نفر رد صلاحیت، ۲۶ نفر عدم احراز، یک نفر شکایتی نکرده و ۷ نفر هم انصراف داده است.
جوکار گفت: در حوزه انتخابیه نورآباد نیز ٦ نفر تایید صلاحیت، ١٥ نفر رد صلاحیت و ٤ نفر عدم احراز دریافت کرده‌اند و ٢ نفر انصراف داده‌اند.
وی بیان کرد: درحوزه انتخابیه نی‌ریز و استهبان نیز ١٩ نفر تایید صلاحیت، ۴ نفر رد صلاحیت و ۱۶ نفر عدم احراز دریافت کرده‌اند و یک نفر انصراف داده‌ است.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه هیئت اجرایی یک سوم از دواطلبین مرحله اول را رد صلاحیت کرده است، گفت: برای هرکرسی مجلس در فارس تاکنون ١٤.٨ داوطلب داریم.
جوکار همچنین گفت: در حوزه انتخابیه آباده، جهرم، داراب، سروستان، شیراز، فسا، فیروزآباد، کازرون، مرودشت و نی‌ریز به ترتیب ۱، ۳، ۱، ۲، ۱۲، ۳، ۱، ۱، ۲ و ۱ زن ترکیب جنسیتی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشکیل داده‌اند.
وی با بیان اینکه طهارت اقتصادی، طهارت اخلاقی و عدم ضدیت با نظام جمهوری اسلامی سه ملاک اصلی ما در تایید صلاحیت کاندیداها بوده و هست، عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب این مهم توسط رهبری تاکید شده است.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس بیان كرد: برابر با میثاق نامه‌ای که امضا کرده‌ایم، کمال بی طرفی و اجرای منویات رهبرمعظم انقلاب را در بررسی پرونده‌های صلاحیت داوطلبان به کار می‎بریم، ما علم غیب نداریم و تنها براساس مستندات و گزارش‌های پرونده داوطلبان اظهارنظر می‌کنیم.

به نمایش كشیدن اقتدار سپاه در پذیرش اشتباه
جوکار همچنین ضمن تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع این سردار بزرگ و همچنین جان باختن تعدادی از نخبگان ایرانی و اتباع خارجی در سانحه سقوط هواپیمای اوکرینی اظهار کرد: پذیرش اشتباه از سوی سپاه پاسداران عظمت، قدرت و اقتدار آن‌ها را به جهانیان نشان داد که متواضعانه خطای غیرعمد حادث شده را پذیرفتند.
وی گفت: همچنین حضور میلیونی مردم ایران در مراسم شهادت سردار قاسم سلیمانی و برخی کشورهای جهان حاکی از این بود که مردم ما قدرشناس انسان‌های ارزشمند هستند.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات فارس تاکید کرد: مردم ما بی‌مهری و بی محبتی نسبت به انسان‌های وارسته و خدوم نخواهند داشت.

انتهای پیام
captcha