پرداخت علمی به نقش جهاددانشگاهی در جنگ تحمیلی/ ارائه گزارش در دیدار با رهبری
کد خبر: 3871820
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خبر داد؛

پرداخت علمی به نقش جهاددانشگاهی در جنگ تحمیلی/ ارائه گزارش در دیدار با رهبری

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم نگاه علمی به واقعه 27 دی و مستندسازی بهتر آن، گفت: امسال تصمیم گرفته شد که در کنار برگزاری مراسم گرامیداشت سالیانه، به جنبه‌های علمی هم توجه کنیم و مستندات آن زمان در قالب تولیدات علمی و محتوا‌های هنری منتشر شود.

سال ۱۳۶۵ از دانشجویان دانشگاه تبریز که آماده اعزام به جبهه‌ها بودند، خواسته شد که به جای اعزام به جبهه، به عنوان نیرو‌های بسیجی در ساخت مهمات در دانشکده فنی این دانشگاه که در ساعات غیر درسی در اختیار دانشجویان بسیجی به جهت تأمین مهمات جبهه قرار گرفته بود، فعال شوند و از تخصص‌شان استفاده شود. دانشجویان باانگیزه و مشتاق نیز از هر رشته و شهری ثبت‌نام کردند و قرار شد با استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود در کارگاه، قطعات نظامی مورد نیاز در جبهه را تولید کنند، این اقدام از اوایل دی‌ماه همان سال آغاز شد و دانشجویان بعد از اتمام ساعات درسی و امتحانات دانشگاه، در کارگاه فنی مشغول کار می‌شدند و با تجهیزات مختصر و امکانات محدود مهمات مورد نیاز رزمندگان را می‌ساختند. اما در نهایت شامگاه ۲۷ دی‌ماه، جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق با گرا گرفتن از منافقان کوردل با چهار بمب دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را هدف قرار داد که یکی از این بمب‌ها در محوطه باز فرود آمد، به ساختمان کارگاه ساخت قطعات موردنیاز جبهه‌ها که توسط سازمان جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی و با هدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور در دوران فشار تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی راه‌اندازی شده بود، اصابت کرد. در این حمله ناجوانمردانه ۲۲ تن از جهادگران جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
 
به منظور پاسداشت یاد شهدای جهاددانشگاهی، ۲۷ دی‌ماه روز شهدای جهاددانشگاهی نامیده شد و هر ساله جهادگران سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و دانشگاهیان دانشگاه تبریز بزرگداشتی به منظور تعظیم و تکریم نام این شهیدان پرآوازه و مظلوم برگزار می‌کنند. با این حال مستندسازی این واقعه به جهت آشنایی نسل جوان دانشجو، دانشگاهیان و عموم مردم و الگوسازی از شخصیت و تأسی به روش و منش آن شهدا از وظایف جهاددانشگاهی محسوب می‌شود.
 
پرداخت علمی به نقش جهاددانشگاهی در جنگ تحمیلی/ ارائه گزارش همایش در دیدار رهبری ۲۹ بهمن
 
واقعه ۲۷ دی انعکاس کمی در جهان داشت
جعفر محسنی، رئیس جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تلاش‌های این نهاد برای شناساندن دستاورد‌های شهدای این واقعه به عموم مردم اظهار کرد: جهاددانشگاهی در دوران جنگ، مسئولیت سازماندهی اعزام دانشجویان به جبهه را عهده‌دار بود. در کنار این مسئولیت و با توجه به نیاز مبرمی که آن زمان در زمینه تأمین تجهیزات در جبهه‌ها با آن مواجه بودیم، مقرر شد که جهاددانشگاهی با همکاری دانشگاه تبریز و سپاه در کارگاهی مشغول ساخت تجهیزات شود. کارگاهی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز برای آموزش دانشجویان و تا بعدازظهر در اختیار آموزش دانشگاه بود و پس از ساعت کاری در اختیار جهاد قرار می‌گرفت. دانشجویان و جهادگران تا حوالی ۱۲ شب آنجا کار می‌کردند و پس از اتمام کار همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گشت و کارگاه برای کلاس فردای دانشجویان آماده می‌شد. هیچ ناهماهنگی در این بین وجود نداشت. ۲۷ دی انعکاس کمی در جهان داشت.
 
وی با بیان اینکه در کنار مدیریت اعزام نیرو به جبهه، جهاددانشگاهی تبریز به ساخت و تولید مهمات هم روی آورده بود، ادامه داد: متأسفانه ورود یک واحد دانشگاهی به تولید مهمات برای دشمن گران آمد و اقدام به بمباران کارگاه کردند و انعکاس این جنایت در جهان خیلی کم بود، جنایتی که یک دانشگاه هدف حمله بعثی‌ها قرار گرفت.

محسنی درباره تلاش‌های جهاد در طول این سال‌ها برای مستندسازی دستاورد‌های شهدای این واقعه، افزود: جهاددانشگاهی برای مستندسازی این واقعه اقداماتی انجام داد، اگر چه بخش‌هایی از کار به آن صورتی که باید ساماندهی نشد. البته هر ساله بزرگداشت نام و یاد این شهدا انجام می‌گرفت، ولی سال به سال کمرنگ‌تر می‌شد، طبیعی هم است، در گذشته اکثریت والدین گرانقدر این شهدا در قید حیات بودند و طی مراسمی از آن‌ها تجلیل می‌شد. در حال حاضر هم چند تن از جانبازان این حادثه در قید حیات هستند و در مراسم‌های بزرگداشت شهدا حاضر می‌شوند و خاطره‌گویی می‌کنند.

رئیس جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم نگاه علمی به این واقعه برای مستندسازی بهتر، گفت: امسال تصمیم گرفته شد تا در کنار برگزاری مراسم گرامیداشت سالیانه، به جنبه‌های علمی هم توجه کنیم و مستندات آن زمان در قالب تولیدات علمی و محتوا‌های هنری منتشر تا ماندگار شود. این همایش که برای نخستین‌بار است برگزار می‌شود، امروز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه، به همت جهاددانشگاهی استان در دانشگاه تبریز برگزار شد. قرار است کتاب مقالات برگزیده این همایش نیز در قالب نقش جهاددانشگاهی در جنگ تحمیلی چاپ و منتشر شود.
 
برپایی نمایشگاه مستندات و دستاوردهای شهدای جهاد
محسنی درباره محور‌های این همایش، بیان کرد: «نقش دانشگاه در جنگ»، «نقش جهاددانشگاهی در جنگ» و «اقتصاد مقاومتی و جنگ» از جمله محور‌های دریافت مقالات به این همایش بود. پیش از برگزاری این همایش نیز به همه واحد‌ها دعوتنامه حضور ارسال کردیم. روابط عمومی دفتر مرکزی در این‌باره همکاری خوبی داشته است. همچنین در جنب همایش نمایشگاهی طراحی شده و دستاورد‌ها و مستندات واقعه ۲۷ دی و شهادت جمعی از جهادگران به نمایش در آمد.
 
حتی ورود سیم خاردار از کشور‌های خارجی تحریم بود
نجف قراچورلو، سرپرست معاونت پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره نحوه پشتیبانی جهاددانشگاهی در طول هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: از آغازین سال‌های جنگ تحمیلی، گروه‌های مختلف در دانشگاه‌ها، فعالیت‌های متفاوتی داشتند و در این بحبوحه جهاددانشگاهی مدیریت فعالیت در دانشگاه‌ها را سرلوحه کار خود قرار داد و در کنار آن به پشتیبانی جبهه و جنگ هم می‌پرداخت. اعزام نیرو‌ها و سازماندهی آموزش آن‌ها و همچنین تهیه گزارش‌های مربوط به این اعزام‌ها بر عهده جهاددانشگاهی بود. براساس تحریم‌هایی که در آن زمان علیه کشور ما روا می‌داشتند، حتی ورود سیم خاردار از کشور‌های خارجی تحریم بود و ما در مضیقه قرار داشتیم. در این میان جهاددانشگاهی تلاش کرد با تولید مهمات جنگی در کنار پشتیبانی نیروی انسانی، به رزمندگان کمک کند.

پرداخت علمی به نقش جهاددانشگاهی در جنگ تحمیلی/ ارائه گزارش همایش در دیدار رهبری ۲۹ بهمن
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی تبریز در آن زمان و براساس توافق با سپاه، در ساختمان شماره هفت کارگاه فنی دانشکده فنی این دانشگاه به تولید خمپاره و مهمات پرداخت، فعالیت در این کارگاه به این صورت بود که در ایام روز و غیرتعطیل، این کارگاه فعالیت‌های آموزشی روزمره خود را داشت و پس از ساعت کاری، جهادی‌ها این کارگاه را تحویل می‌گرفتند و نسبت به تولید و بسته‌بندی مهمات اقدام می‌کردند و کارگاه تا صبح فردا تحویل آموزش داده می‌شد.
 
چاپ خاطرات و مصاحبه بازماندگان کافی نبود
قراچورلو با بیان اینکه جهادگران در طول مدت فعالیت در این کارگاه توانستند به روش‌های علمی برخی تجهیزات را تولید کنند، افزود: نهایتاً ۲۷ دی‌ماه ۶۵ و طی گرای کوردلان منافق به رژیم بعثی، کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز مورد اصابت بمب‌های هواپیما‌های مهاجم قرار گرفت و ۲۲ تن از همکاران و دانشجویانی که با جهاددانشگاهی همکاری می‌کردند، به درجه شهادت نائل شدند. طی سالیان متمادی مراسم بزرگداشتی به طور مشترک با همکاری جهاددانشگاهی واحد و دانشگاه تبریز برگزار شده، اما در سال‌های اخیر و با توجه به اینکه برخی از بازماندگان و راویان این حادثه در اثر تصادف، بیماری و یا کهولت سن، دار فانی را وداع می‌گفتند، واحد جهاددانشگاهی تبریز تصمیم گرفت نسبت به مستندسازی آن واقعه و دستاورد‌های شهدا و بازماندگان آن اقدام کند. به این ترتیب که طی چند سال گذشته مصاحبه‌هایی با تمامی افراد شناسایی‌شده که در آن زمان دستی بر آتش داشتند، انجام شد. خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی هم در این زمینه ما را یاری کردند و نهایتاً مجموعه‌ای تهیه و از سوی بنیاد شهید به صورت ملی منتشر شد. اما بعد‌ها متوجه شدیم برخی ابعاد ناشناخته مانده و چاپ خاطرات و مصاحبه صرف کافی نیست و این موضوع نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند، لذا در سال جاری تصمیم بر این شد که همایشی علمی برای مستندسازی علمی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مدیریت جهادی توسط جهاددانشگاهی استان به صورت ملی برگزار شود.
 
نخستین همایش علمی شهدای ۲۷ دی برگزار شد
به گفته معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی؛ پیش از برگزاری این همایش تیم‌هایی تحت عناوین کمیته علمی، کمیته اجرایی و شورای سیاست‌گذاری همایش راه‌اندازی شد که اهداف مدنظر همایش را طراحی کرده و بر اساس آن پوستر‌های فراخوان به دانشگاه‌ها و افراد مطلع ارسال شد. سایتی هم به صورت دائمی با همین عنوان(همایش علمی شهدای ۲۷ دی) ایجاد شد که مستندات گذشته در آن بارگذاری و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی افزود: در مجموع ۴۲ اثر مکتوب در قالب مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و با بررسی‌های انجام شده، از میان آن‌ها ۱۵ مقاله انتخاب شد که سه مقاله به صورت روایی و مابقی در سطح علمی ـ پژوهشی بودند که در مجموعه مقالات همایش چاپ و منتشر خواهد شد. تعدادی از این مقالات نیز امروز و همزمان با برگزاری همایش ارائه شدند.

قراچورلو هدف برگزاری این همایش را توجه به نقش جهادگران در این واقعه بیان کرد و گفت: این روز‌ها مکرر صحبت از دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم می‌شود، اما این افراد در آن زمان، در راستای آن چه امروز از آن سخن می‌گوییم گام برداشتند. این موضوع به همراه مباحثی مانند اقتصاد مقاومتی و نیز بحث دانشگاه تمدن‌ساز، می‌تواند در قالب چنین همایش‌هایی تبیین شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پیش از نام‌گذاری ۲۷ دی‌ماه، به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی، در سطح استان و فراتر در سطح ملی، شناختی نسبت به این واقعه و شهدای این نهاد وجود داشت، گفت: واقعیت این است که پیش از نام‌گذاری این روز، مردم اطلاع چندانی از این واقعه نداشتند. حتی در یکی از جلسات به یکی از مسئولان عرض کردم که با گذشت 30 سال از واقعه ۲۷ دی، تعداد افرادی که احساس مسئولیت داشته و آن زمان را از نزدیک دیده‌اند، سال به سال کمتر می‌شوند و افراد جدید هم خیلی مطلع نیستند و اگر نظرسنجی کنیم، خیلی از افراد و کارکنان فعلی جهاد و دانشگاه از آن واقعه اطلاعی نداشته باشند؛ لذا از زمان نام‌گذاری این روز به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی، بسیاری از نهاد‌ها از جمله شهرداری، دانشگاه، صداوسیما، ستاد نماز جمعه بیش از گذشته به موضوع گرامیداشت شهدای جهاددانشگاهی پرداختند و در این باره سخن گفته و یا اطلاع‌رسانی کردند.
 
ارائه گزارش همایش به مقام معظم رهبری در دیدار ۲۹ بهمن
معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی همچنین گفت: مقرر شده است در دیدار ۲۹ بهمن امسال که آذربایجانی‌ها(خانواده‌های شهدا، دانشجویان، دانش‌آموزان، اصناف و کسبه و آحاد مردم) به محضر رهبر معظم انقلاب خواهند رفت، گزارش برگزاری همایش امروز از سوی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در این دیدار به سمع و نظر رهبری برسد. این موضوع می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و عملکرد شهدا به عموم جامعه مفید واقع شود.
انتهای پیام
captcha