نقش خادمان بقاع متبرکه در تحقق امنیت و آرامش زائران
کد خبر: 3872443
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد؛

نقش خادمان بقاع متبرکه در تحقق امنیت و آرامش زائران

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدزاده گفت: خادمان بقاع متبرکه و امامزادگان باید احساس امنیت و آرامش را برای زائران در جوار بقاع متبرکه ایجاد کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ۲۸ دی‌ماه در دوره آموزشی خادمین سالیانه و فصلی بقاع متبرکه و امامزادگان خراسان رضوی، بیان کرد: زمانی که زائر وارد بقعه متبرکه می‌شود، باید احساس امنیت و آرامش داشته باشد که ایجاد چنین فضایی یکی از وظایف مهم خادمان بقاع متبرکه است.
وی اظهار کرد: خادمان بقاع متبرکه با برخورد مناسب و توأم با احترام و تکریم زائر می‌توانند در ایجاد احساس امنیت و آرامش برای زائران گرامی نقش مهمی را ایفا کنند.
احمدزاده با اشاره به اینکه امنیت و آرامش ابعاد مختلفی دارد، تأکید کرد: آرامش و جلوگیری از آلودگی صوتی و انتشار صوت‌های متفرقه و آزاردهنده در محیط بقعه متبرکه در ایجاد فضایی برای توجه بیشتر زائر به معنویات و ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع) در جوار بارگاه‌های مطهر امامزادگان بسیار مهم است.
وی افزود: آراستگی، نظم و ترتیب ظاهری و محیطی بقعه یا آستان مقدس نیز در جهت دور شدن تشویش بصری از ذهن زائران مؤثر است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هر چیزی که باعث پراکندگی فکر، ذهن و حواس زائران از حالت معنوی، ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع) در جوار بقاع متبرکه و بارگاه‌های امامزادگان می‌شود، باید حذف شود؛ به‌طور مثال می‌توان به جمع‌آوری بنرها و پرچم‌های غیر ضروری و تاریخ گذشته و عکس‌هایی که به تعداد زیاد به در و دیوار نصب شدند و باعث شلوغی بقعه هستند، اشاره کرد.
وی تأکید کرد: محیط پیرامون زیارتگاه‌ها باید امن و آرام باشند، گاهی اوقات خادمان بقاع متبرکه از نگاه زائران، محیط پیرامون بقاع متبرکه و امامزادگان را ارزیابی کنند تا بهتر بتوانند شرایط زیارت آرام و با معنویت را برای زائران گرامی فراهم کنند.
حجت‌الاسلام احمدزاده با اشاره به وظایف خادمان بقاع متبرکه، اظهار کرد: بازدید خادمان بقاع متبرکه از بقاع متبرکه دیگر در سطح استان در راستای استفاده از تجربیات و نقاط قوت آن بقاع در ارتباط با زائران، مهم و ارزشمند است.
 وی با اشاره به تکریم و احترام زائران، افزود: خادمان بقاع متبرکه و امامزادگان وقتی به زائر مشرف شده به بارگاه مطهر، سلام و عرض احترام و خیر مقدم دارند در حقیقت از زبان مبارک آن امامزاده با زائر صحبت می‌کنند، پس خادمان گرامی از سلام و احترام به زائران دریغ نداشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: خادمان باید با فرزندان و کودکان زائر مشرف شده به بقاع متبرکه با محبت برخورد کنند، ایجاد محیط‌های مناسب جهت سرگرمی بچه‌ها در جوار بقاع متبرکه بسیار عالی است و باعث ایجاد خاطره‌ای ماندگار، خوش و لذت‌بخش برای کودکان از زیارت اماکن مذهبی می‌شود.
وی بیان کرد: آراستگی پوشش و ظاهر، مرتب و منظم بودن خادمان بقاع متبرکه بسیار مهم است، زیرا در راه خدمتگزاری اهل بیت(ع) آدابی وجود دارد که اگر این آداب رعایت و خدمتگزاری مناسبی انجام شود، بدون شک برکات و آثار ارزشمند آن را به‌طور شایسته در زندگی خود خواهند دید.
حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: ثمره خدمتگزاری به اهل بیت(ع) باید تقویت و پیوند دهنده ارتباط با خداوند باشد و خادمان گرامی می‌توانند این زمینه‌ها را فراهم کنند، با احترام خاص و تکریم مناسب زائران باعث ارتباط آنها با خداوند و اهل بیت(ع) شوند.
وی تصریح کرد: زائران مشرف شده به بقاع متبرکه و بارگاه مطهر امامزادگان در حقیقت، سفیرانی هستند که هنگام خروج از بقاع متبرکه رفتار و کردار و برخورد خادمان را اعم از رفتار مناسب و خوب و یا رفتار نامناسب را به باقی افراد جامعه منتقل می‌کنند، بنابراین رفتار خوش و حسن خلق و روی باز خادمان برای زائران بسیار لذت‌بخش است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تأکید کرد: زائران مشرف شده به بقاع متبرکه و بارگاه‌های مطهر برای خدا و اهل بیت(ع) به این اماکن مقدس آمده‌اند و خادمان اگر درست و مناسب خدمت کنند در واقع زبان بقعه هستند، به شرطی که به معنای واقعی زبان، رفتار و کردارشان اهل بیت پسند باشد، در این صورت مصداق «سلمان منا اهل بیت» می‌شوند.
یادآور می‌شود، دوره آموزشی خادمین سالیانه و فصلی بقاع متبرکه و امامزادگان خراسان رضوی با حضور خادمان بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر خراسان رضوی، صبح امروز، ۲۸ دی‌ماه در جوار بارگاه مطهر امامزادگان یاسر و ناصر(ع) شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد.
اعظم دوست‌حصار
انتهای پیام
captcha