اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر
کد خبر: 3872465
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر» عنوان یکی از رویدادهای مهم قرآنی امروز، 28 دی‌ماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ یکی از مهمترین اخباری که طی امروز شنبه، 28 دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور منتشر شده، خبری با عنوان «آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر» است که از سوی دارالقرآن خانه کارگر برگزار خواهد شد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 28 دی‌ماه و تا ساعت 15 تعداد هفت خبر با عناوین «بررسی چگونگی الگو بودن حضرت زهرا(س) برای همه مردم/ چگونه حضرت فاطمه(س) واسطه فیض الهی به عالم هستند؟»، «رجزخوانی امیر حسینی برای آمریکا و اسرائیل»، «تقریب مذاهب، عامل خنثی‌سازی نقشه‌های شوم دشمنان است»، «آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر»،‌ «بهره‌مندی از موقوفات اجتماعی برای کمک به سیل‌زدگان سیستانی»، «شیوه موسی(ع) در آرامش‌بخشی به مردم در مقابله با فرعون» و «مروری بر راهبردهای مبارزاتی شهید نواب صفوی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
«آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به مسابقات قرآنی دارالقرآن خانه کارگر در ایام دهه فجر بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «به همت سازمان دارالقرآن خانه کارگر برای سومین سال متوالی و با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در دهه فجر اسلامی با حضور کارگران و سازمان‌ها و کارخانجات و عموم مردم برگزار می‌شود.
این مسابقات قرآنی در بازه زمانی 12 بهمن لغایت 22 بهمن 1398 در بخش‌های صوت و لحن، حفظ، مفاهیم و تفسیر، اذان با محوریت سوره مبارکه فجر در بخش آقایان و بانوان و کودکان و نوجوانان 7 تا 15 سال برگزار می‌شود.
متقاضیان شرکت در این مسابقات تا تاریخ 4 بهمن مهلت دارند با ارسال عدد 200 به سامانه 10000100100 ثبت‌نام و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس‌های 7-66487545-021 تماس حاصل کنند».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 273 قرآن کریم از سوی مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری مشهور مصری، اولین خبری است که طی امروز در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس منعکس شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «دیدار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با علما و مراجع در شهر قم» و «نقش رسانه‌های غربی در تلاطم امروز جهان/ عاریه‌ای که پهلوی‌ به دست آمریکا داد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری فارس مربوط به خبر دیدار حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با علما و مراجع در قم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور در شهر مقدسم قم با حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و جعفر سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
شهریاری در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به سوابق آیت‌الله بروجردی در مسیر تقریب گفت: امیداوریم بتوانیم مسیری که بزرگان دین از جمله آیت‌الله بروجردی در زمینه تقریب دنبال کرده‌اند را ادامه دهیم. آرزوی آیت‌الله بروجردی این بود که از فتنه‌انگیزی استکبار جهانی در دنیا برای تفرقه انداختن بین فرق اسلامی پیشگری شود و با فرستادن نماینده‌ای به مصر و حضور آیت‌الله قمی این اتفاق کلید خورد و شیعه توانست در کنار مذاهب دیگر حرف خود را مطرح کند و به عنوان یک مکتب دارای پیشینه تاریخی در صحنه دینی به منصه ظهور برسد و این یکی از خدمات بزرگ آیت‌الله بروجردی بود که برای مکتب تشیع انجام دادند.
حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم پیروان خوبی برای مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باشیم و مسیری که آیت‌الله بروجردی و شاگردانش طی کرده اند را ادامه دهیم».
ایسنا
««حاج رضا» و راهی که ماند»، «نامه جمعی از علما و مراجع عظام تقلید به آیت‌الله سیستانی» و «آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات قرآنی فجر»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این لحظه را تشکیل می‌دهند که دو خبر از این سه خبر در حوزه قرآنی قرار دارند.
««حاج رضا» و راهی که ماند»، عنوان یکی از دو خبر قرآنی امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهد که مربوط به سالروز درگذشت مرحوم «حاج رضا یزدان پناه» مفسر و معلم قرآن قزوینی بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «۲۶ دی‌ماه سالروز درگذشت مرحوم «حاج رضا یزدان پناه» مفسر و معلم قرآن قزوینی است؛ شخصیتی ناب که زندگی عجیب خدایی داشت و در همه احوال به فکر ایجاد ارتباط عمیق بین خالق و مخلوقاتش بود. امروز با گذشت ۱۹ سال از درگذشت وی هنوز ارادتمندانش با مرور خاطرات و سبک زندگی او یاد و نامش را گرامی می‌دارند.
در میزگردی که با حضور «نرگس یزدان پناه» دختر این معلم اخلاق، «داوود مردانی»، «محمد انصاری» و «مجید وفاپور» از شاگردان و دوستان وی در ایسنا قزوین برگزار شد تلاش کردیم تا از زوایای مختلف زندگی مرحوم یزدان‌پناه پرده برداشته و الگویی ملموس را برای نسل امروز معرفی کنیم.
نرگس یزدان‌پناه: پدرم در ششم شهریور ماه سال ۱۳۱۸ در خانواده‌ای معمولی به دنیا آمد، پدرش کارگر بود و به لحاظ مالی سطح زندگی پایینی داشتند. پدرم در جوانی در مجالس مختلف مذهبی و دینی از جمله جلسات «حاج محمود رئیسی» از علمای قزوین شرکت می‌کرد و کم کم این حضور را پررنگ‌تر کرد و فعالیت‌های سیاسی و انقلابی خود را پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرد. طی جلسات مختلفی که دایر می‌کرد توانست شاگردان بسیاری تربیت کند که بسیاری از آن‌ها امروز از اساتید و چهره‌های استان به شمار می‌روند.
در سال ۱۳۵۰ ساواک پدرم را به دلیل فعالیت‌های سیاسی و انقلابی به ساوه تبعید کرد و ما به مدت ۸ سال در آنجا زندگی کردیم. با این وجود باز هم در زمان تبعید در جلسات هفتگی قرآن که برگزار می‌کرد دست از روشنگری برنداشته و در قالب این جلسات مباحث مختلف را به شاگردان خود منتقل می‌کرد».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «مجاهدت‌های شهید سلیمانی نتیجه‌ای جز پیروزی مقاومت نخواهد داشت»، «میثاق نامه جامعه قرآنی با سربازان امنیت کشور قرائت شد» و «آغاز نام‌نویسی سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هر سه خبر در حوزه قرآنی جای دارند.
البته دو خبر ابتدایی این صفحه که منتشر شده‌اند، مربوط به برگزاری مراسم گرامیداشت سردار شهید سپهبد سلیمانی از سوی جامعه قرآنی است که شامگاه پنجشنبه، 26 دی‌ماه در محل حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) ترهان برگزار شد.
ایرنا
«بیش از ۸۷۰۰ بقعه و امامزاده در کشور ثبت شده‌است» و «آیت‌الله نوری‌همدانی سلامت آیت‌الله سیستانی را از خداوند مسالت نمود»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که از خبر تخصصی قرآنی در میان این اخبار خبری نیست.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «همایش «فقه هنر» به‌دنبال توسعه مرزهای دانش در این حوزه است» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که این خبر نیز قرآنی نبوده و در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی همازاده، دبیر اجرایی سومین همایش «فقه هنر» منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
«آثار و برکات صله رحم چیست؟»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که که این خبر نیز قرآنی نبوده و در در رابطه با حدیث امام صادق(ع) درباره آثار و برکات صله رحم (حوزه عترت) منعکس شده است.
میزان
تعداد سه خبر با عناوین «انحراف از قبله در نماز‌های گذشته»، «روش خواندن نماز آیات» و «شهادت سپهبد قاسم سلیمانی حیاتی دوباره به کالبد جامعه تزریق کرد»، طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که دو خبر از این اخبار در حوزه احکام نماز و خبر سوم نیز در حوزه ایثار و شهادت قرار دارند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود مطلبی با عنوان «آمادگی نظامی عامل تغییر رفتار دشمن» را به قلم رسول همتی منتشر کرده که به موضوع آمادگی در برابر دشمن از منظر قرآن و دین پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مهم‌ترین تاثیری که قرآن برای آمادگی نظامی بیان کرده است، ایجاد بازدارندگی در دشمن از طریق ایجاد رعب و رهب و ارهاب است؛ زیرا آمادگی نظامی موجب بازدارندگی می‌شود و دشمن به سبب رعب و ترس از ضربه متقابل دست به هیچ خطایی نمی‌زند و از هر‌گونه درگیری و جنگ حذر می‌کند.
آمادگی نظامی به معنای تدارک نیروها و امکانات لازم اعم از مادی و معنوی برای رویارویی با دشمنان موجود یا احتمالی، تکلیفی عقلی و نقلی است که شریعت اسلام بر آن مهر تایید گذاشته است؛ زیرا در سایه آمادگی نظامی می‌توان امید به تغییر رفتار دشمن را داشت؛ چرا که دشمن به سبب روحیه و رویه استکباری و ظالمانه خویش هرگز جز در سایه زور حاضر به تغییر رفتار نیست و هرگاه فرصتی بیابد می‌کوشد تا ضربات کاری خویش را وارد سازد.
بر اساس آموزه‌های قرآن، تغییر در رفتار می‌تواند ریشه در تغییر افکار یا فشاری باشد که از درون و بیرون بر فرد یا نظام یا نهادی وارد می‌شود؛ زیرا گاه شخص به سبب تغییر در عقاید و شخصیت، رفتارهای خویش را تغییر می‌دهد و گاه دیگر تحت فشار نه تغییر در عقاید و شخصیت، رفتارش را تغییر می‌دهد. بر این اساس، راهبردها و سیاست‌های دفاعی اسلام بر دو حوزه تغییر در عقاید و شخصیت و نیز تغییر در رفتار تحت فشار ساماندهی شده است. از همین رو در اسلام جنگ و جهاد ابتدایی یا وجود ندارد یا برای حالات استثنایی تعریف شده است؛ زیرا هرگز هدف در جهاد اسلامی حذف فیزیکی دشمن نیست، بلکه هدف ابلاغ رسالات الهی و ایجاد فضایی سالم برای انتقال فرهنگ اسلام و تغییر در عقاید و افکار و نگرش‌ها و گرایش‌های افراد است؛ از همین رو سعی می‌شود تا حتی در میدان نبرد نیز مبانی اسلام از توحید و معاد و رسالت تبیین شود و دشمن به حقایق اسلامی و حقانیت آن دست یابد و از افکار جاهلی و رویه و رفتار مبتنی بر آن دست بردارد و به اسلام و علم و عقل رو آورد.
البته برخی از افراد همچون ابلیس و فرعون از جن و انس، حتی در صورت رسیدن به مرتبه علم یقینی از طریق بینات و دلایل و معجزات، به سبب دو عنصر «علو و ظلم» در ساختار وجودی و شخصیتی آنان، هرگز تغییر عقیده و تغییر رفتار نمی‌دهند و به انکار حق و حقانیت می‌پردارند و به جنگ علیه آن می‌روند».(نمل، آیه 4)

انتهای پیام
captcha