تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در حمایت از اخراج نیروهای آمریکایی فراجناحی است
کد خبر: 3873426
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
ماجد غماس در گفت‌وگو با ایکنا:

تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در حمایت از اخراج نیروهای آمریکایی فراجناحی است

گروه بین‌الملل ــ نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران تصریح کرد: تظاهرات میلیونی مردم عراق که قرار است جمعه، 4 بهمن‌ماه، در حمایت از طرح پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی صورت گیرد، ملی، فراجناحی و فرامذهبی است و همه گروه‌های عراقی در آن مشارکت دارند.

تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در حمایت از  اخراج نیروهای آمریکایی فراجناحی استبه گزارش ایکنا؛ در پی اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی عراق، در بامداد جمعه 13 دی‌، پارلمان عراق یکشنبه پنجم ژانویه 2020 (15 دی‌ماه) با برگزاری نشستی طرح اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد، در حالی که برخی نمایندگان فراکسیون‌های کُرد و سنی پارلمان به دلیل مخالفت با تصویب این طرح، از حضور در نشست پارلمان خودداری کردند. به دنبال تصمیم پارلمان عراق، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، 24 دی‌ماه با انتشار توئیتی از مردم عراق خواست که در تظاهرات میلیونی روز جمعه، 4 بهمن‌ماه، که در حمایت از طرح پارلمان مبنی بر  اخراج نظامیان آمریکایی صورت می‌گیرد، شرکت کنند.
 
این تظاهرات با شعار «اخوان سنة و شیعة..هذا الوطن مانبیعه» (سُنی و شیعه برادرند.. ما این وطن را نمی‌فروشیم) در سراسر کشور عراق برگزار خواهد شد و گروه‌های مختلف مقاومت اسلامی عراق از جمله ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری»، تشکیلات «عصائب اهل الحق» و سازمان «بدر» حامی آن هستند. در همین راستا، خبرگزاری ایکنا با هدف بررسی آخرین تحولات عراق و آمادگی مردم این کشور برای برپایی تظاهرات میلیونی در حمایت از طرح پارلمان برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، گفت‌وگویی با «ماجد غماس»، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران، انجام داده است که متن این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛
 
ایکنا ــ چه شرایطی باعث شد که پارلمان عراق طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند؟
 
این طرح در نتیجه وحدت دیدگاه سیاستمداران عراقی به‌ویژه کسانی که به نمایندگی از ملت عراق در پارلمان حضور دارند، تصویب شد. این تصمیم حاصل مجموعه‌ای از رخدادهاست که از زمان سقوط صدام در عراق به وجود آمد. همانطور که می‌دانید، عراق پس از سقوط صدام، از سوی نیروهای آمریکایی مورد اشغال قرار گرفت، اما از سال 2008 برای برنامه‌ریزی جهت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و آموزش نیروهای عراقی توافقنامه‌هایی به امضا رسید.
 
تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در حمایت از  اخراج نیروهای آمریکایی فراجناحی است
از سوی دیگر، عراق با مشکل بزرگی به عنوان حملات گروه تکفیری ـ تروریستی داعش و اشغال بیش از یک‌سوم خاک این کشور به وسیله این گروه تروریستی مواجه بود که در آن زمان دولت وقت عراق از آمریکا و برخی کشورها خواست تا با تشکیل ائتلافی، به عراق در بیرون راندن داعشی‌ها کمک کنند. اما کشورهای ائتلاف به طور کامل به وظیفه خود عمل نکردند و در نتیجه جنبشی در میان مردم عراق به وجود آمد که پیش از این شاهد آن نبودیم.
 
مسئله‌ای که پارلمان عراق برای آن تشکیل جلسه داد و درباره آن تصمیم‌گیری کرد و به صدور این مصوبه مهم و تاریخی منجر شد آن بود که نیروهای آمریکایی، که وظیفه‌شان در این مرحله فقط آموزش نیروهای عراقی به منظور جلوگیری از نقض حاکمیت عراق بود، دست به اقدامات تحریک‌آمیزی می‌زدند، از جمله قتل و کشتار مجاهدان حشدالشعبی که در حال محافظت از مرزهای عراق و سوریه و در جبهه جنگ علیه داعش بودند، در حالی که گروه تکفیری داعش در مناطق تحت سلطه آمریکا در عراق و سوریه نیز فعالیت‌های مشکوکی را انجام می‌‌داد. اقدامات نیروهای آمریکایی موجب خشم ملت عراق به‌ویژه نیروهای جهادی و مقاومت شد و در پی آن به حمله عراقی‌ها به سفارت آمریکا انجامید.
 
اما تجاوزها و حماقت آمریکا به حدی رسید که دو فرمانده قهرمان یعنی سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شهادت رساند و منجر شد که نمایندگان پارلمان عراق در مقابل این تجاوزها بایستند و قاطعانه به پایان حضور نیروهای آمریکایی و بیگانه در عراق رأی دهند که موجب اقدام وزارت خارجه عراق در سطح بین‌المللی برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان شد، در حالی که برخی نمایندگان کرد و سنی‌مذهب عراق در مقابل این تصمیم مقاومت نشان می‌دهند.
 
ایکنا ــ چرا برخی نمایندگان سنی‌مذهب و کرد عراق بر ماندن نیروهای آمریکایی در این کشور اصرار می‌ورزند و با اخراج آن‌ها مخالف هستند؟
 
مخالفت برخی احزاب و نمایندگان اهل‌سنت و کردهای عراقی با مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق فقط به دلیل ترس است؛ ترس از پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از عراق؛ و البته برادران عزیز اهل سنت این ترس را از گذشته به ارث برده‌اند که در نتیجه حجم بزرگ تبلیغات رسانه‌ای در مناطق اهل‌سنت علیه شیعیان وجود داشته است.
 
تبلیغات علیه شیعیان در حالی انجام می‌شود که وقتی جنگ با داعش رخ داد، نمونه‌ای از انسجام و همبستگی میان گروه‌های مختلف در عراق به وجود آمده بود و نیروهای حشدالشعبی تمام تلاش خود را برای نجات برادران اهل سنت خود از چنگال داعش تکفیری در موصل و الانبار و صلاح‌الدین انجام داد؛ البته نه تنها حشدالشعبی این‌گونه بود بلکه این روحیه همبستگی در میان تمام نیروهای امنیتی و ارتش نیز برای نجات مردم عراق به وجود آمد. اما با کمال تأسف شاهد تبلیغات سوء برخی رسانه‌ها در این مورد بودیم و طبیعتاً‌ بسیاری از سیاستمداران اهل‌سنت با وجود اینکه از نزدیک شاهد اقدامات نیروهای امنیتی و حشدالشعبی بوده و به خوبی می‌دانستند که حشدالشعبی هرگز حقوق ملت عراق را ضایع نخواهد کرد، در برابر آن جبهه‌گیری می‌کردند و آن را بار بزرگی بر دوش خود می‌دیدند.
 
تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در حمایت از  اخراج نیروهای آمریکایی فراجناحی است

در مورد کردهای عراقی نیز به همین صورت است و چنین ترسی میان آنها وجود دارد؛ درحالی که آنها نیز به خوبی می‌دانند که نیروهای پیشمرگه، حشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق شانه به شانه یکدیگر برای جنگ با داعش ایستاده‌اند. همه این موارد اقتضا می‌کند که برای برخورد با این مسئله اقداماتی را آغاز کنیم؛ به هرحال نمایندگان پارلمان نقش مهمی داشته و به تصمیم خروج آمریکایی‌ها از عراق رأی داده‌اند.
 
ایکنا ــ خبرهایی مبنی بر تلاش آمریکایی‌ها برای احداث بزرگترین پایگاه‌ در اربیل و انتقال محل فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به این پایگاه منتشر می‌شود. آیا طرحی در این باره وجود دارد؟

این‌ها همه در حد حرف هست و تاکنون هیچ موافقتی از سوی دولت عراق گرفته نشده است. ایجاد این پایگاه‌ها با مخالفت و محکومیت‌های گسترده مردمی مواجه خواهد شد و این مخالفت‌ها تنها به مناطق شیعه‌نشین هم اختصاص ندارد، بلکه در همه عراق شاهد آن خواهیم بود. متأسفانه دولت حاکم در آمریکا در تعامل با ملت‌ها با برتری‌جویی رفتار می‌کند. دیده‌ایم که تجربه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کشورها و تعامل آنها با ملت‌ها، موفق نبوده است. لذا اینگونه تصمیمات و اقدامات صحیح نیست، به‌ ویژه اینکه مردم عراق با اصل وجود نیروهای بیگانه در کشور خود مخالف‌اند.

وضعیت کنونی کشور عراق استثناست هم از نظر حضور نیروهای بیگانه، هم از نظر وجود تروریسم و هم از نظر اختلافاتی که وجود دارد. بسیاری از نهادهای قانونی که بعد از سقوط نظام سابق ایجاد شده‌اند نیازمند آموختن و آراسته‌ شدن به فرهنگ دموکراسی هستند. لذا ایجاد پایگاه‌هایی آمریکایی فقط موجب بدتر شدن اوضاع می‌شود.

ایکنا ــ قرار است جمعه پیش رو تظاهرات میلیونی مردم عراق در حمایت از تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان برگزار شود. این تظاهرات که به دعوت و حمایت گروه‌های مقاومت عراقی انجام می‌شود، چه اندازه در فعال‌سازی طرح پارلمان تأثیرگذار خواهد بود؟ 

بدون شک این تظاهرات میلیونی فقط به احزاب و گروه‌های سیاسی و مدنی خلاصه نمی‌شود، بلکه همه مردم عراق در آن شرکت می‌کنند. مردم عراق با اصل وجود نیروهای بیگانه در کشور خود مخالف‌اند، به‌ ویژه آمریکایی‌ها که چیزی جز ایجاد مشکلات، فساد و نقض حاکمیت عراق از آنها ندیدیم. در جریان مبارزه با داعش مشاهده شد که آنها به بقای گروه‌های تکفیری کمک می‌کردند. لذا وجود آمریکایی‌ها در عراق و این سفارت بزرگ با تعداد زیاد کارمندان، حضوری غیرقابل قبول است و خیری در آن نیست.
 
تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در حمایت از  اخراج نیروهای آمریکایی فراجناحی است
 
زمانی که مشکلات داخل عراق را بررسی می‌کنیم، شاهد نقش پنهان آمریکایی‌ها در ممانعت از ایجاد هرگونه پیشرفت و توسعه در این کشور هستیم یا حضور نیروهای نفوذی آنها و تحریک جوانان در تظاهرات بغداد یا برخی استان‌ها را می‌بینیم. این اقدامات سازماندهی‌ شده و در برابر دولتی است که توسط عادل عبدالمهدی ایجاد شد و رویکرد آن به منظور توسعه، بازگرداندن عراق به جایگاه خود در منطقه و استفاده از موقعیت استراتژیک و جغرافیایی آن است.

ایکنا ــ در آستانه تظاهرات میلیونی‌ عراقی‌ها شاهد تشدید اقدامات آشو‌بگران در تخریب اموال عمومی، بستن راه‌ها و به آتش کشیدن مقر برخی احزاب و جریان‌های سیاسی هستیم. چرا تظاهرات مسالمت‌آمیز عراقی‌ها از مسیر اصلی خود منحرف و به خشونت کشیده شده است؟

به خوبی می‌دانید که مشکلاتی در ارائه خدمات عمومی و اجتماعی وجود داشت و مرجعیت دینی نیز در ارتباط با آن صحبت کردند و مردم نیز در اعتراض به این مشکلات و فساد در پیکره دولت تظاهرات کردند. لذا این فرصت برای دشمن مهیا شد به‌ویژه آمریکا، اسرائیل و متأسفانه برخی کشورهای منطقه که نجواهای شیطانی با هم داشتند و از گروهی از مردم و جوانان ساده‌دل استفاده کردند. گروهی را نیز از قبل آموزش داده و آماده کرده بودند، فیلم ساختند و تلاش کردند تا تظاهرات را به سوی خشونت، بستن راه‌ها و آتش زدن لاستیک‌ها بکشانند. الان میان تظاهرات‌کنندگان واقعی و کسانی که دست به این گونه خشونت‌ها می‌زنند فاصله وجود دارد و به خواست خدا توطئه‌های آنها با شکست روبه‌رو خواهد شد و مشکلات با همین رویکرد حل می‌شود.
 
گفت‌وگو از جواد پارسامهر
 
انتهای پیام
captcha