قوام شیعه به اجتهاد است/ توصیه به یاد مرگ
کد خبر: 3873479
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
ایت‌الله سبحانی:

قوام شیعه به اجتهاد است/ توصیه به یاد مرگ

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: آقایان طلاب در عین حال که تصمیم به اجتهاد دارند که اجتهاد برای ما کمال و قوام شیعه هم به اجتهاد است، باید آمادگی روحی برای سفر آخرت را هم در خود ایجاد کنند.

قوام شیعه به اجتهاد است/ توصیه به یاد مرگبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز، دوم بهمن‌ماه، در درس خارج خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به حدیثی از امام مجتبی(ع) گفت: «جناده در حالی که امام مجتبی(ع) مسموم شده و خونریزی معده داشتند، خدمت ایشان رسید؛ اینکه می‌گویند جگر در لابلای تشت بود، درست نیست بلکه خونریزی بوده که خیال می‌کنند جگر پاره بوده است؛ امام در چنین حالی فرمودند: «استعد لسفرک و حسن زادک قبل حلول اجلک و اعلم انک تطلب الدنیا و الموت یطلبه».

وی افزود: امام در حالی که خونریزی معده دارد و مشرف بر مرگ است هم دست از توصیه و امر به معروف و نهی از منکر برنمی‌دارد؛ می‌فرماید آماده سفر باشد پس معلوم می‌شود مرگ، نوعی سفر است و این سفر، سفری طولانی است؛ گاهی انسان از روستایی به روستای دیگر می‌رود که زاد و توشه نمی‌خواهد ولی اگر بخواهد از قم به مشهد برود زاد و توشه لازم دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سفر برزخ و قیامت، بسیار بسیار طولانی است، تصریح کرد: یکی از دوستان ما که امام جماعت یکی از مساجد تهران بود در دعا همیشه می‌گفت خدایا در برزخ به داد ما برس؛ چون در قیامت ممکن است انسان شفیعی داشته باشد، ولی در برزخ شفیعی در کار نیست.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه مقام، شهرت، پول و عنوان و شهرت به درد انسان در برزخ نمی‌خورد، افزود: هر روزی که از عمر ما کم می‌شود یک قدم به مرگ نزدیک می‌شویم گویا با هر نفسی که می‌کشیم یک قدم به سمت مرگ نزدیک می‌شویم.

وی در توصیه به طلاب تصریح کرد: آقایان طلاب در عین حال که تصمیم به اجتهاد دارند که اجتهاد برای ما کمال و قوام شیعه هم به اجتهاد است باید آمادگی روحی برای سفر آخرت را هم در خود ایجاد کنند.

انتهای پیام
captcha