استقبال بانوان از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ ضرورت افزایش تیم‌های داوری
کد خبر: 3874064
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
مریم تقی‌زاده اظهار کرد:

استقبال بانوان از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ ضرورت افزایش تیم‌های داوری

گروه مسابقات ــ استاد راهنمای بخش حفظ قرآن مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از استقبال فراوان بانوان از این دوره از مسابقات خبر داد و بر ضرورت کاهش تعداد روزهای مسابقات در کنار افزایش تیم‌های داوری تأکید کرد.

* استقبال فراوان بانوان از مسابقات/ ضرورت کاهش تعداد روزهای مسابقات

به گزارش ایکنا؛ مریم تقی‌زاده، استادراهنمای بخش حفظ قرآن سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که پنج دوره به عنوان داور این رقابت‌ها فعالیت داشته است، از استقبال فراوان بانوان از سیزدهمین دوره این مسابقات خبر داد و بر ضرورت کاهش تعداد روزهای مسابقات در کنار افزایش تیم‌های داوری تأکید کرد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با این حافظ کل قرآن درباره این رقابت‌ها را می‌خوانید.

ایکنا ــ خود را معرفی کنید و درباره پیشینیه فعالیت‌های قرآنی خود بگویید.
حافظ کل، مرتل و قاری قرآن هستم که در این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش حفظ قرآن در مقاطع سنی زیر 16 سال، بالای 16 سال و 16 تا 32 سال به عنوان استاد راهنما حضور دارم. همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در حوزه علوم سیاسی و نیز علوم قرآنی هستم، جزء رتبه‌داران مسابقات و جشنواره‌های مختلف قرآنی از جمله جشنواره ملی دانشجویان، مسابقات سازمان اوقاف و ... در رشته‌های ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جزء بوده‌ام و در سال 94 نیز موفق به کسب رتبه اول رشته حفظ کل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) شدم.

ایکنا ــ نظرتان در رابطه با سطح این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) چیست؟
سطح مسابقات به این صورت است که معمولا کسانی که به ویژه در رشته حفظ آن شرکت می‌کنند، از حفاظی هستند که حفظ مسلط و قوی‌ای دارند و از آنجایی که در این مسابقات فردی که در صحت حفظ حد نصاب لازم را کسب کند، حتماً هدیه‌ دریافت می‌کند و دست خالی به خانه باز نخواهد گشت، برخی فکر می‌کنند که در این مسابقات تنها صحت حفظ اهمیت دارد، در صورتی که همانند بقیه مسابقات، هم حسن تلاوت و هم صحت حفظ در این مسابقات اهمیت دارد و هر کدام دارای 100 امتیاز هستند. هر یک از حفاظ حاضر در این مسابقات نمرات خوبی گرفته‌اند و با دست پر راهی دیار خود می‌شوند.

اما متأسفانه اغلب حفاظ حاضر در این دوره از مسابقات در مورد حسن تلاوت ضعیف بوده و بعضاً به ویژه افرادی که در خانه و بدون حضور در جلسات اساتید به حفظ قرآن پرداخته‌اند، تلاوت‌هایی با سرعت بالا و بدون رعایت نکات تجویدی دارند و با اصول ترتیل نیز بیگانه هستند. بنده خدمت این عزیزان توصیه می‌کنم که به نکات اشاره شده حتماً توجه کنند و ایرادات خود را با حضور در دوره‌های اساتید رفع کنند.

ایکنا ــ داوری این مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بنده طی پنج دوره از اعضای هیئت داوران این مسابقات بوده‌ام. بحث اصلی و نکته حائز اهمیت در رابطه با این دوره از مسابقات این است که از اساتیدی که قبلاً به عنوان داور در این مسابقات حضور داشتند و خود نیز تجربه شرکت در مسابقات را داشتند، استفاده شده است. این اساتید منحصر به تبحر در یک رشته نیستند، بلکه داورانی چندبعدی هستند که هم به صحت حفظ و هم تجوید و سایر موضوعات قرآنی تسلط دارند که از وجود ایشان به عنوان استاد راهنما نیز بهره‌گیری شده است.

در مسابقات دیگری که نهادهای مختلف همچون اوقاف برگزار می‌کنند، شاهد هستیم که در حاشیه مسابقات از استادراهنمایی استفاده می‌شود که تنها در یک رشته تبحر دارد، بلکه استادی که چندبعدی باشد، می‌تواند حفاظ را بهتر راهنمایی کند. اساتیدی که خود کلاس‌داری کرده باشند، بهتر می‌توانند به عنوان یک معلم و داور قضاوت کرده و نکاتی را برای متسابقان ارائه دهند.
در رابطه با داوری مسابقات نیز تمام تلاش خود را معطوف کرده‌ایم که هیچ‌گونه حقی از کسی ضایع نشود. البته عده‌ای از متسابقان با آئین‌نامه مسابقات آشنا نیستند و اولین بار است که در مسابقات شرکت می‌کنند که این امر ممکن است مشکلاتی را برای ایشان به وجود آورد. در این راستا تیم داوری مسابقات تمامی نکات حتی اشکالات ایشان در مسابقه را برای ایشان توضیح می‌دهند تا با دانش قرآنی بیشتر صحنه مسابقات را ترک کنند. البته ممکن است در زمینه داوری اشتباهاتی نیز پیش آید که سعی همه مسئولان این بوده که این مشکلات به حداقل برسد که در این مورد نیز بکارگیری از ناظر فنی و استاد راهنما در همین راستا انجام شده است.
ایکنا ــ اگر چنین مسابقه‌ای از سوی نهادهای مردمی برگزار شود، چه انتظاری از آن می‌رود؟
باید روزی این فرهنگ جا بیفتد که مردم مانند هیئت‌های مذهبی که خود در آن‌ها ورود پیدا می‌کنند و تمامی امور به صورت کاملاً مردمی پیش می‌رود، به مسئله قرآن، جلسات و فعالیت‌های قرآنی نیز به همین صورت نگاه کنند و بانیان و واقفان بیشتری در این زمینه کار کنند. حتی مردم می‌توانند نذورات خود را به سمت برنامه‌های قرآنی هدایت کنند و همانطور که به صورت خودجوش برای برنامه‌های مربوط به ائمه اطهار(ع) و شهدا هزینه می‌کنند، کارهای خیر خود را برای مباحث قرآنی هم داشته باشند.

ایکنا ــ درباره نقش بانوان در فعالیت‌های قرآنی بگوئید.
همگان می‌دانند در حرکت‌های ملی و بحث مسابقات و جشنواره‌های قرآنی که در سطح کشور برگزار می‌شود، بانوان همیشه پیشرو هستند، اما متأسفانه در بحث بودجه‌بندی، کیفی‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری فعالیت‌ها‌ نقش زیادی ندارند که در این رابطه باید فعالیت‌های بانوان بیشتر دیده شود.

ایکنا ــ نظرتان در رابطه با استقبال فراوان از این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و ارائه راهکارهای بهتر در این زمینه چیست؟
در این مورد، یک از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است و باید بدان توجه کرد، ایجاد زمینه‌ای است که همه اقشار به ویژه بانوان بتوانند به راحتی در این مسابقات شرکت کنند؛ چراکه استقبال بانوان از این دوره از مسابقات بسیار فراوان است. با توجه به اینکه این مسابقات در سطح ملی و حتی برون‌مرزی برگزار می‌شود، باید محدودیت‌هایی که بعضاً وجود دارد، همانند مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) برداشته شود تا اغلب کسانی که می‌توانند توانایی خود را در مسابقات عرضه کنند، بتوانند در صحنه مسابقات حاضر شوند. همچنین، با توجه به اینکه این مسابقات ملی با حضور انبوهی از متسابقان برگزار می‌شود، لازم است تا به گروه‌های داوری افزوده شود و از تعداد روزهای برگزاری مسابقات کاست تا کیفیت مسابقات هرچه بیشتر افزایش پیدا کند.

در این دوره از مسابقات به دلیل اینکه بحث برگزاری فینال نیز حتمی شده تا عدالت بیشتر رعایت شود، باید تلاش کنیم تا ضعف‌ها برطرف شود که در این راستا می‌توانیم با کاهش تعداد روزهای مسابقات و افزایش تیم داوران، به این امکان دست پیدا کرده و مشکلاتی که بعضاً برای رفت و آمد متسابقان وجود دارد، برطرف کنیم.

انتهای پیام
captcha