فرحناز حاتمپوری، کارگردان و تهیهکننده صدا و سیمای مرکز چهارمحالوبختیاری در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری، در رابطه با اثرگذاری رسانه در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، بیان کرد: رسانه، محصولات و تولیدات رسانهای از مهمترین عوامل مؤثر در ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی هستند، رسانهها در جهان امروز مرزها را درنوردیدهاند و دورترین و دست نیافتهترین نقاط عالم را فتح کردند.
وی ادامه داد: در اثر انفجار اطلاعات میتوان رسانهها را به عنوان مهمترین ابزار جنگ نرم و پدافند غیرعامل بر شمرد، رسانه میتواند فرهنگ خودی را که در کشور ما به عنوان فرهنگ ایرانی-اسلامی شناخته میشود، در برابر فرهنگ بیگانه دشمنان واکسینه کند و از طرف دیگر میتوان از ابزار رسانه برای معرفی فرهنگ بومی به دیگر جوامع استفاده کرد.
این کارگردان تلویزیون افزود: هرچه ابزار رسانهای پیشرفتهتر باشد شاهد پیشرفتهای سریعتر در این حوزه خواهیم بود، به طور مثال اگر پیشرفتهترین دوربینها را در صدا و سیمای ایران داشته باشیم یک حادثه در مدت ۳۰ ثانیه به تمام دنیا مخابره میشود اما متأسفانه آنقدر پیشرفته نیستیم و تجهیزات پیشرفته مطابق با جهان امروز را در اختیار نداریم.
نقش رسانه در تغییر سبک زندگی مردم
حاتمپوری اظهار کرد: در فیلمهای سینمایی، تله فیلمها و تلهتئاترها و حتی آگهی و پیامهای بازرگانی، رسانه ملی میتواند در تغییر سبک زندگی بسیار مؤثر باشد، رسانهها به علت اثرگذاری بر روی افراد و الگوگرفتن مخاطبان از هنرپیشهها، مجریها و وسایل مورد استفاده در برنامهها میتوانند بر روی مخاطب تأثیر بگذارند و اگر به فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در برنامهها توجه نشود فرهنگ مصرفگرایی، مدگرایی و تجمل گرایی جانشین این فرهنگ در جامعه خواهد شد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مخاطبان اصلی آن جوانان است، بیان کردند که جوانان باید به دنبال فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی که برگرفته از دستورات دین اسلام و آداب و رسوم و سنتهای کشورمان است حرکت کنند، ر سانه ملی نیز به عنوان یکی از لبیکگویندگان به فرمایشات مقام معظم رهبری در ساخت برنامهها فرهنگ ایرانی اسلامی در برنامههای خانواده، نوجوان و جوان را در اولویت قرار بدهد تا در سراسر کشور این فرهنگ را شناسانده شود و از تأثیرات سوء شبکههای بیگانه و فضای مجازی که با با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایر هستند، بکاهد.
این تهیه کننده تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که رسانه ما چقدر به سمت این فرهنگسازیها حرکت کرده است، بیان کرد: با توجه به همه موارد گفته شده هنوز رسانه ملی و برنامهسازان آن تا رسیدن به ایدهآل و آرمانهای تحقق فرهنگ ایرانی-اسلامی در برنامههای خود فاصله بسیاری دارند و میکوشند که این فاصلهها را کمتر کنند و به هدف نهایی خود برسند، امروزه اکثر منازل از شبکههای ماهوارهای تغذیه میکنند لذا باید برنامههایی قوی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ ایرانی را با فرهنگ غربی متمایز کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: برای تحقق این هدف ابتدا باید مخاطب و ذائقه او را بشناسیم و آن را در برنامهها پیاده کنیم، کیفیت برنامهها را تا حد زیادی بالا ببریم و با کیفیت و جلوههای خاص در برنامهها، بیننده را پای شبکه ملی ثابت کنیم که متأسفانه هنوز به این مرحله نرسیدهایم.
حاتمپوری در پایان گفت: ضعف ابزاری در برنامه سازی، اختلافات عقاید میان عوامل سینمایی و عدم یکدستی بین آنها سبب شده که فرهنگها را به خوبی نشناسیم و به دنبال آن، این فرهنگ را در سینما و تلویزیون به نمایش نگذاریم.
انتهای پیام