4 ویژگی که باعث اضمحلال جاهلیت می‌شود
کد خبر: 3877548
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴

4 ویژگی که باعث اضمحلال جاهلیت می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: «ایمان و تدین، عدالت، عقلانیت و علم » چهار ویژگی که اگر در جامعه باشد جاهلیت رخت بربسته و حاکمیت دین و اسلام ناب اصل خودش را نشان می‌دهد.

همایش فجر سلیمانی در دادگستری یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی میرحسینی، استاد حوزه و دانشگاه 20 بهمن در همایش فجر سلیمانی در دادگستری یزد با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم ما را از مواردی در زمینه جاهلیت نهی می‌کند اظهار کرد: کفر، ظلم، فسق و بی عقلی‌ چهار موردی است که نباید باشد و چهار موردی که باید باشد تا جاهلیت رخت بربندد و حاکمیت دین و اسلام ناب اصل خودش را نشان می‌دهد ایمان و تدین، عدالت عقلانیت و علم است.

وی ادامه داد: قرآن مرتب بر جملاتی همانند لقوم یوقنون، لقوم یعلمون، لقوم یشعرون، لقوم یتفکرون، لقوم یتقون و لقوم یعلمون تاکید دارد بدین معنا که برای علم، فکر، تقوا، عقل و یقین قیام کنید تا در جامعه پیشرو باشید.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اگر در جامعه‌ای کفر جولان دهد، نور ایمان کم‌فروغ می‌شود و اگر فسق و فجور جولان دهد، تدین کم‌فروغ می‌شود و اگر ظلم و جور بیداد کند، عدل و داد کم‌فروغ خواهد شد.

میرحسینی ادامه داد: اگر سوءظن‌ها و شک‌ و تردیدها جولان دهد و باورهای صددرصدی و عقلانیت کم‌فروغ شود آن عصر به عصر جاهلیت تبدیل می‌شود و گمان‌ها به‌جای خدا، به گمان جاهلیت تبدیل می‌شود و تعصبات کور و جاهلی و احکام جاهلی ایجاد می‌شود.

معیار قرآن برای ورود به نور

وی با اشاره به اینکه قرآن سه چیز را معیار قرار داده‌ تا جامعه از ظلمت‌ها بیرون رود و به نور وارد شود ادامه داد: ولایت خدا حاکم باشد نه ولایت طاغوت و شیطان و اگر انسان تحت ولایت شیطان جنی و انسی برود به عاقبت «یصدون عن سبیل الله و یبغونها عوجا» دچار خواهدشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیاطین چهار برنامه دارند که از شش جهت انسان اجرا می‌کنند لذا از پیش رو آمده و آخرت را انکار کرده و عنوان می‌کنند پایان کار مرگ است.

وی ادامه داد: از پشت سر انسان وارد شده و او را وادار می‌کنند که ثروت اندوزی و جمع کردن مال را در اولویت قرار دهد لذا ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺗﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ.

میرحسینی افزود: از سمت انسان وارد شده و جوانی و لذت در این دوران را عنوان کرده و از سمت چپ وارد شده و عنوان می‌کنند اگر بهشتی بود همه وارد شده و خدا خیلی مهربان‌تر از آن است که بخواهد کسی را به جهنم وارد کند بنابراین این چنین شبهه‌سازی می‌کنند و بعد آدم را به فساد دینی می‌کشانند.

این استاد دانشگاه و حوزه بیان کرد: البته شیاطین از دو جهت شش گانه به انسان راه نمی‌یابند و بالای سر است و انسان دست خود را بالا می‌برد و می‌گوید یا الله و دیگری سجده است.

محور حرکت جامعه تقوا باشد

وی ضمن تاکید بر تقوای الهی گفت: مشکلات جامعه پنج درصد با قانون و دادگاه حل می‌شود و باید مشکل جامعه را با تقوا حل کرد زیرا که تقوا کار حوزه، دانشگاه، مدرسه، خانواده و نظام است و همه باید دست به دست هم داده تا جامعه بر محور تقوا حرکت کند.

میرحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن از ما می‌خواهد دست از دین برداریم و در ما نفوذ کرده و در فلاکت و رنج و بدبختی باشیم و از تجهیزات نظامی، دفاعی و امنیتی غافل باشیم گفت:  خداوند می‌فرماید با تمام تجهیزات برای مقابله با دشمن آماده شوید و اگر ما ابتدای انقلاب موشک داشتیم جنگ هشت سال دفاع مقدس هشت سال نمی‌شد.

این استاد حوزه گفت: لازم است گام دوم انقلاب توسط مجاهدین فی الله برداشته شود و باید با وحدت و به دور از تفرقه مانع از نفوذ دشمنان شد و باید در بین مردم امیدآفرینی ایجاد کرد.

انتهای پیام
captcha