قرنطینه قم، تبعات اجتماعی دارد/ حرم و جمکران تعطیل نمی‌شوند
کد خبر: 3881171
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
استاندار قم در جمع خبرنگاران:

قرنطینه قم، تبعات اجتماعی دارد/ حرم و جمکران تعطیل نمی‌شوند

بهرام سرمست گفت: قرنطینه استان قم عملا امکان‌پذیر نیست و بار فرهنگی و تبعات اجتماعی فراوانی دارد چه بسا اینکه تاکنون وزارت بهداشت، برنامه‌ای برای قرنطینه کردن شهر قم به استانداری اعلام نکرده است و مسئولان بهداشتی استان نیز چنین درخواستی نداشتند.

قرنطینه کردن قم، امکان پذیر نیست/حرم و جمکران تعطیل نمی‌شوندبه گزارش ایکنا از قم، بهرام سرمست، استاندار قم امروز در جمع خبرنگاران گفت: از هفته گذشته و در پی فوت دو شهروند قمی در اثر ابتلا به کرونا، بلافاصله ستاد قرارگاه زیستی، ستاد بحران و ستاد امنیت غذایی و کارگروه سلامت تشکلیل داده و براساس گزارش‌های دریافت شده از دانشگاه علوم پزشکی قم تمام پیش‌بینی‌های لازم در سطح استان را دنبال کرده و شورای تامین تشکیل داده و اساس و محور تمام اقدامات استانداری، گزارشات معتبر دانشگاه علوم پزشکی است.


بیشتر بخوانید:

وی افزود: براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی، اولا مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی را تعطیل کرده و از مردم خواهش می‌کنیم تا از مراکز تجمع دوری کنند، همچنین از سوی استانداری به تمام دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که محل تجمع بودند ضروریات و الزامات رعایت موارد بهداشتی را هشدار داده‌ایم.

سرمست بیان کرد: براساس ماهیت کروناویروس که جنبه سرایت‌پذیری بالایی دارد، اولویت بر امر اطلاع‌رسانی، آموزش و رعایت مسائل بهداشت فردی مردم گذاشته و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و کارگروه‌های مختلف فعال شده تا بتوان این مسئله را متوقف و مدیریت کنیم؛ شهر ووهان چین با تمام امکانات و تجهیزات فوق‌العاده‌ای که دارند طی دوماهه اخیر درگیر این ویروس هستند و این مسئله به نوعی جدی است که به چندین کشور هم سرایت کرده است.

منشا ویروس هنوز مشخص نیست

وی با بیان اینکه نقطه آغاز این ویروس در قم بود اما متخصصان و پزشکان حاذق در علوم پزشکی قم در منشا این ویروس هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدند، ادامه داد: در مدیریت استان با فرآیند فزاینده‌ای که از نظر آمار مبتلایان به ویروس و فوت‌شدگان در حال رشد است مواجه هستیم و حساسیت‌های لازم به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

استاندار قم گفت: علاوه بر دو بیمارستان کامکار و فرقانی، دو بیمارستان دیگر نیز در صورت نیاز جهت بستری شدن مبتلایان احتمالی در آینده رزرو شده است زیرا پیش‌بینی استانداری این نیست که در این سطح و به سرعت بتوان مسئله را مهار کرد و لذا به صورت گام به گام این امر را مدیریت خواهیم کرد.

وی ضمن اعلام درخواست کمک از وزارت بهداشت، افزود: تصور ما این است که کرونا ویروس یک بعد فرا استانی پیدا کرده و نیاز است از امکانات و ظرفیت ملی برای مدیریت این امر در قم استفاده کنیم.

سرمست با اشاره به اعلام خبری مبنی بر بارش‌های سیل‌آسا در قم طی روزهای آینده بیان کرد: امروز در جلسه ستاد بحران پیشگیری و مقابله از سیل نیز این امر مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر این به صورت شبانه‌روزی از طریق شورای معاونان و مسئولان ذی‌ربط مسئله را پیگیری خواهم کرد.

تکذیب آمار 50 فوتی در قم

وی ضمن اشاره به اظهارات امیرآبادی، نماینده مجلش شورای اسلامی مبنی بر فوت 50 شهروند قمی در اثر ابتلا به ویروس کرونا، گفت: آمار دقیق مبتلایان و فوت شدگان را از دستگاه‌های مربوطه و متخصص باید دریافت کرد و نمی‌توان براساس شایعات، آماری مستند اعلام کرد، اگر ایشان این آمار را اعلام کرده قطع به یقین باید مستندات خود را ارائه دهد و من نمی‌توانم این آمار را تایید یا تکذیب نمی‌کنم.

استاندار قم افزود: در خصوص آمار فوت‌شدگان، به نوعی خلط آماری وجود دارد و ان این است که کسی که در سایه ابتلا به کرونا فوت می‌کند با کسی که در سایه آنفولانزا فوت می‌کند متفاوت است و لذا باید آمار فوت‌شدگان در طی چند روز اخیر در استان با آمار فوت شدگان در اثر وسروس کرونا از هم تفکیک شده و سپس گزارش مستند اعلام شود لذا براساس گزارشات مستندی که علوم پزشکی در اختیار استانداری قرار داده است، فوت 50 نفر قمی در اثر ابتلا به ویروس کرونا تکذیب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم وجود کیت آزمایشگاهی برای مثبت یا منفی بودن تست کرونا در قم، اطلاع‌رسانی در آمار به تعویق افتاده است، گفت: از تک‌تک مردم استدعا داریم که در راستای عبور از این وضعیت بحرانی، با دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی همکاری‌های لازم را داشته باشند و با روحیه دینی و مذهبی خویش، استرس و اضطراب را از خود دور کنند. بار روانی این موضوع بسیار بالاست و لذا در وهله اول بار روانی موجود بر مردم باید کاسته شود.

اعتکاف 98 تعطیل شد

سرمست ضمن اعلام خبر عدم برگزاری اعتکاف 98 اظهار کرد: در خصوص اعتکاف تصمیم بر این است که تعطیل شود با توجه به شرایط موجود، سلامت مردم از هر مسئله دیگری بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد و ما نیز به این امر واقف هستیم لذا اعتکاف امسال برگزار نخواهد شد.

قرنطینه کردن قم تبعات اجتماعی دارد

وی در خصوص قرنطینه شدن شهر قم بیان کرد: تجربه چین در خصوص قرنطینه تجربه موفقی نبوده است لذا ما باید به دنبال راه حل امکان پذیر، کارآمد و موثر باشیم و از طرفی شهر قم، به لحاظ موقعیت جغرافیایی و اینکه یک مکان مذهبی است، امکان قرنطینه شدن آن وجود ندارد.

سرمست با اشاره به اینکه ایزوله خانگی بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل موجود است، گفت: قرنطینه استان قم عملا امکان‌پذیر نیست و بار فرهنگی و تبعات اجتماعی فراوانی دارد چه بسا اینکه تاکنون وزارت بهداشت، برنامه‌ای برای قرنطینه کردن شهر قم به استانداری اعلام نکرده است و مسئولین بهداشتی استان نیز چنین درخواستی نداشتند.

حرم حضرت معصومه(س) و جمکران تعطیل نمی‌شود

وی افزود: حرم حضرت معصومه(س) و جمکران تعطیل نمی‌شود اما ما معتقد هستیم اگر متخصصان و مسئولان بهداشت و درمان تشخیص دهند که چنین اجتماعاتی شیوع ویروس را تشدید خواهد کرد، باید هماهنگی‌های لازم با تولیت آستان مقدس انجام شود که لذا برخی از موارد به تولیت هر دو آستان مقدس ابلاغ شده است و قرار بر این شده تا ملاحظات بهداشتی اعمال شود.

سرمست بیان کرد: برای زیارت مردم نباید محدودیت ایجاد کرد لذا در صورت عدم اعمال ملاحظات بهداشتی، باید بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان تصمیم نهایی اتخاذ شود.

انتهای پیام
captcha