اقدامات آموزش‌وپرورش یزد برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس
کد خبر: 3881715
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸

اقدامات آموزش‌وپرورش یزد برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس

رئیس روابط‌عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد اقدامات انجام شده این اداره کل در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و بیماری‌های حاد تنفسی در بین دانش آموزان و کارکنان مدارس را تشریح کرد.

اقدامات آموزش‌وپرورش یزد برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارسبه گزارش ایکنا از یزد، محسن گلستانی‌فر، رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد 7 اسفندماه در جمع خبرنگاران اقدامات انجام شده این اداره کل در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و بیماری‌های حاد تنفسی در بین دانش آموزان و کارکنان مدارس را تشریح کرد.

وی از لغو تمامی اردوها، مسابقات و همایش‌ها، محدود کردن بوفه‌های مدارس، نظارت مستمر بر سیستم گرمایشی آب و آموزش مستخدمان و سرایداران و رانندگان سرویس‌های مدارس خبر داد.

گلستانی‌فر گندزدایی و ضدعفونی مدارس را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: این اقدام از روز دوشنبه آغاز شده و ادامه دارد.

تشکیل کمیته پیشگیری کرونا در مدارس

وی ادامه داد: نظر به اهمیت رعایت اصول بهداشت فردی و اقدامات خود مراقبتی در مدارس و براساس مصوبات ستاد کشوری و استانی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس مواردی قابل پیگیری و اجرا به مدارس ابلاغ و مقرر شده در اولین فرصت کمیته پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در مدارس تشکیل داده شود و با حفظ آرامش و همدلی و مشارکت همکاران محترم، دانش آموزان و اولیای آنان، گامی موثر در پیشگیری از شیوع بیماری و عبور از شرایط پیش آمده برداریم.

رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: باید با توجیه خانواده‌ها و رانندگان سرویس از انتقال دانش آموزان بیمار و دارای علامت به مدرسه ممانعت کنند.

وی ادامه داد: مراقبان سلامت با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط خانواده در فرم سابقه پزشکی هنگام ثبت نام به نحوی برنامه ریزی کنند که تا اطلاع ثانوی دانش آموزان دارای بیماری خاص و زمینه ای در مدرسه حضور پیدا نکنند.

گلستانی‌فر افزود: همه روزه با کنترل و غربالگری دانش آموزان در مدرسه و کلاس، دانش آموزان دارای علایم مطرح شده در دستورالعمل‌ها را با هماهنگی و اطلاع خانواده برای استراحت در منزل یا پیگیری وضعیت سلامتی آنها به والدین تحویل داده و تا زمان بهبودی کامل و رفع علایم از حضور آنها در مدرسه ممانعت شود.

وی ادامه داد: همکاران محترم اعم از کادر مدرسه، آموزگاران، دبیران و... با علایم بیماری که دارای گواهی پزشک هستند تا زمان بهبودی از مراجعه به مدرسه خودداری کرده و مدیران محترم نسبت به تعیین جانشین آنها اقدام نمایند.

ممانعت از ثبت‌نام دانش‌آموزان مهمان

رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: از ثبت نام دانش آموزان مهمان از سایر استان‌ها به ویژه قم خودداری و آنها را به مراکز بهداشتی مشخص شده در هر شهرستان ارجاع دهند.

وی ادامه داد: در صورت شیوع بیماری دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس که طی نامه شماره 82/37577 مورخ 27 بهمن 98 ابلاغ شده، فصل الخطاب است.

رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: همه روزه قبل از شروع فعالیت مدرسه (مراسم آغازین) زنگ‌های تفریح، قبل از صرف صبحانه و خوردن خوراکی‌های خود دانش آموزان نسبت به شستشوی دست‌ها و رعایت اصول بهداشت فردی توجیه شوند.

وی ادامه داد: تاکید شده به مدیران همواره صابون مایع به اندازه کافی در سرویس‌های بهداشتی و روشویی‌ها وجود داشته باشد و معلمان را نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی توجیه کرده تا نسبت به انتقال آن به دانش آموزان نیز اقدام نمایند.

گلستانی‌فر با تاکید بر اینکه به اندازه کافی سطل و کیسه زباله در مدرسه باشد افزود: از ظرفیت سفیران سلامت در ترویج و فرهنگ سازی خود مراقبتی و بهداشت فردی استفاده شود.

وی ادامه داد: در صورت استفاده دانش آموزان از ماسک با توجه به آلوده شدن آنها بعد از استفاده به خدمتگزاران محترم یادآوری شود که هنگام جمع آوری ماسک‌های استفاده شده نکات مرتبط با زباله‌های عفونی را مدنظر داشته باشند و حتی الامکان اینگونه زباله‌ها به صورت جداگانه بسته بندی و با علامتی مشخص شود.

رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: به دانش آموزان توصیه شود وسایل شخصی اعم از لیوان، دستمال کاغذی، لوازم التحریر و ... همراه خود داشته باشند و از وسایل مشترک استفاده نکنند.

بوفه‌ها و پایگاه‌های تغذیه سالم تا اطلاع ثانوی؛ تعطیل

وی ادامه داد: بوفه‌ها، پایگاه‌های تغذیه سالم تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند و در صورت ضرورت صرفا به فروش خوراکی‌های بسته بندی شده بسنده کرده و به دانش آموزان تاکید شود که به همراه خود لقمه‌های سالم و فاسدنشدنی بیاورند.

گلستانی‌فر بیان کرد: با تعامل و همکاری کارشناسان بهداشت محیط اعم از پایگاه‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت و مراقبان سلامت مدرسه نسبت به آموزش نیروهای خدماتی در خصوص نظافت، گندزدایی و ضدعفونی کردن تجهیزات و فضاهای مدرسه اقدام نمایند.

رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: نیروهای خدماتی مدرسه پس از تعطیلی و خروج دانش آموزان نسبت به ضدعفونی کردن تجهیزات و فضاهای مدرسه بر اساس راهنمایی کارشناسان بهداشت محیط یا دستورالعمل ارسالی اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین نیروهای خدماتی هنگام فعالیت حتما از دستکش، ماسک و لباس مناسب استفاده و جداً از ترکیب و مخلوط کردن مواد مختلف شیمیایی خودداری کنند.

گلستانی‌فر گفت: درب و پنجره کلاس‌ها و محل حضور دانش آموزان حداقل دو ساعت بعد از گندزدایی یا قبل از حضور دانش آموزان باز باشد تا بخارات و بوی احتمالی مواد استفاده شده پراکنده شود .

انتهای پیام
captcha