ایمان خالص؛ منشأ امنیت و آرامش
کد خبر: 3900029
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

ایمان خالص؛ منشأ امنیت و آرامش

یک روانشناس لرستانی گفت: ایمانی که انسان خودش انتخاب می‎کند منشأ امنیت و آرامش است؛ بنابراین افرادی که ایمان‌شان خالص بوده از امنیت خالص بهره‎مند می‎شوند.

ایمان خالص، منشاء امنیت و آرامش استمریم کرم‎الهی، از روان‎شناسان لرستانی در گفت‎وگو با ایکنا، در رابطه با جایگاه و نقش ایمان در رفع بیماری‎های روحی و روانی، گفت: امنیت جزو نیازهای اساسی انسان و فصل مشترک همه مشکلات او از بیماری‎های روانی گرفته تا خودکشی، اعتیاد و بزهکاری است.

وی با اشاره به این‎که مبحث امنیت از نظر روان‎شناسی به‌ویژه در بهداشت و آسیب‎شناسی روانی اهمیت بسیار دارد، بیان کرد: آرامش، رشد، شکوفایی انسان، بروز همه استعدادها و خلاقیت‎ها و نیل به همه کمالات انسانی در سایه امنیت به دست می‎آید.

کرم‎الهی افزود: روان‌شناسان بر این باورند که انسان نیاز دارد در سایه احساس امنیت، دنیا و حوادث دنیا را قابل پیش‎بینی، قانون‌مند، منظم و قابل اعتماد و اطمینان تصور کند.

این روانشناس لرستانی با اشاره به این‎که امنیت در لغت مقابل ترس و اضطراب و مترادف با آرامش قلب است، اضافه کرد: دانشمندان علوم سیاسی از زوایای دیگری به امنیت نگاه می‎کنند، به‎عنوان مثال لورنس مارتین، امنیت را تضمین رفاه مادی می‌داند و جان مورس آن‎را رهایی از تهدیدات زیان‎بخش تعریف می‎کند.

وی ادامه داد: در کتاب غررالحکم و دررالکلم، که در آن حدود یازده هزار روایت از امام علی(ع) جمع‌آوری شده، روایات بسیار جالب و سازنده‌ای درباره امنیت به‌ویژه از بُعد روان‌شناسی آمده که این امام همام می‎فرماید: «هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست» و در جایی دیگر نیز فرموده: «اصل و اساس زندگی امنیت است».

کرم‎الهی با اشاره به این‎که خلاقیت و استعدادهای انسان در پرتو امنیت شکوفا شده و نیل به کمالات انسانی برای او میسر می‎شود، افزود: برای مسئله امنیت و این‌که چه کنیم تا انسان یا انسان‎ها دارای امنیت روانی باشند؛ باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که عوامل مهم امنیت دارای دو دسته فردی و  اجتماعی ـ حکومتی هستند.

این روانشناس لرستانی تصریح کرد: در زمینه عوامل فردی باید توجه داشت که اگر انسان مقهور تکانه‎های نفسانی خود باشد؛ اگر خشم، شهوت، حرص، طمع، بخل و... بر او حکومت کند هرگز به امنیت و آرامش دست نمی‎یابد.

وی ادامه داد: در زمینه عوامل اجتماعی ـ حکومتی نیز باید گفت که یک دولت با ثبات، مشروع و مقتدر بهترین منبع ایجاد امنیت است، ولی اگر خود دولت دچار مشکلاتی باشد امنیت مردمش را دچار مخاطره می‎کند.

کرم‎الهی با اشاره به این‎که تهدیدات دولت یا ناشی‌ از وضع و اجرای قوانین داخلی یا ناشی‌ از اقدامات سیاسی ـ اداری مستقیم، علیه بعضی از افراد و گروه‎هاست و یا ناشی‌ از روابط خارجی دولت است، گفت: در هر صورت حکومت باید به جای اعمال قدرت، اختناق و دیکتاتوری، عامل اقتدار باشد و با تکیه بر مردم و مشروعیت و مقبولیت خودش نه تنها برای افراد جامعه ناامنی ایجاد نکند بلکه موجب امنیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.

این روانشناس لرستانی افزود: طبق آن‌چه ما در تجربه تاریخی دیده‎ایم و در دیدگاه‎های دینی به‌ویژه اسلام و برنامه‎های دقیق مربوط به حکومت امام عصر(ع) در شیعه مطرح شده، نشان می‎دهد که امنیت در قبل از زمان حکومت ایشان به این جامعیت، فراگیری و گستردگی محقق نمی‎شود.

وی ادامه داد: اگر دو زمینه عمده فردی و اجتماعی را به معنای حکومتی و دولتی در نظر بگیریم انسان‎های تربیت نشده، دارای ناامنی درونی، اسیر وابستگی‎ها و تکانه‎ها می‎توانند عامل ناامنی باشند.

کرم‎الهی با اشاره به این‎که اسلام معتقد است که کمترین عامل امنیت تربیت انسان است، بیان کرد: خداوند در آیات 81 و 82 سوره انعام در این رابطه می‎فرماید: «اگر می‎‏دانید بگویید که کدام یک از این دو گروه به ایمنی سزاوارترند؟ کسانی‌که ایمان آورده‎اند و ایمان خود را به شرک نمی‎آلایند، ایمنی از آن ایشان است و ایشان هدایت یافتگانند.»

این روانشناس لرستانی با اشاره به این‎که ایمانی که انسان خودش انتخاب می‎کند و به تعبیر قرآنی «لم یلبسوا إیمانهم بظلم» این منشأ امنیت و آرامش است: «أولئک لهم الأمن»، تأکید کرد: افرادی‌که ایمان‌شان خالص بوده از امنیت خالص بهره‎مند می‎شوند.

وی ادامه داد: آنان که به‌خاطر منافع یا به‌خاطر به دست آوردن توجه دیگران مذهبی می‎شوند، نه تنها از لذت گوارای امنیت مذهبی بهره‎مند نیستند، بلکه مرتب دچار ناامنی‎اند.

کرم‎الهی با اشاره به این‎که امام علی(ع) در روایتی می‎فرماید: «کسی‌که ایمان داشته باشد امنیت دارد»، گفت: همه آنچه که شما در کتاب‎های امروزی می‎بینید پیام‎های اصلی اخلاق مذهبی است، کنترل نفس، کنترل تکانه‎ها، این که انسان به دیگران رسیدگی کند و دیگر شاخص‌های مهم هوش هیجانی، پیام قدیمی ادیان الهی و به‌ویژه اسلام است.

انتهای پیام
captcha