وظیفه ما در عصر حاضر ادای دین به مظلومیت بقیع است
کد خبر: 3902054
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
به مناسبت سالروز تخریب بقیع/

وظیفه ما در عصر حاضر ادای دین به مظلومیت بقیع است

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: امروز وظیفه داریم نسبت به مظلومیت بقیع و ائمه مدفون و معصوم در بقیع حساسیت داشته باشیم و دین خودمان را نسبت به این مسئله مهم ادا کنیم.

وظیفه ما در عصر حاضر ادای دین به مظلومیت بقیع استبا تسلط يافتن وهابيون بر مدينه، مزار ائمه‏ شيعه و بسياری از بزرگان اسلام از سوی اين فرقه‏ ويران شد. تا آن زمان، بر روی مزار ائمه‏ شيعه و ساير بزرگان اسلام كه در مدينه مدفون بودند، گنبد و ضريح قرار داشت، اما وهابيون مسلمانان را از فيض زيارت بارگاه آن بزرگواران محروم ساختند. از جمله قبوری كه در جريان اين واقعه ويران شد، بارگاه و مقبره‏ امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام محمدباقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) بود. علاوه بر ويرانی قبور ائمه‏ شيعه، قبر حضرت عبداللّه و حضرت آمنه پدر و مادر حضرت رسول(ص)، مالک، پيشوای مالكی، عباس عموی پيامبر، اسماعيل از فرزندان امام جعفر صادق(ع) و... نيز به طور كامل ويران شد. 

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه اطهار(ع) در بقیع، ایکنا یزد، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، داشته است که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین مدرسی، اظهار کرد: بقیع از لحاظ لغوی به مکانی وسیع که در آن درختانی با ریشه‌های قوی بوده است، گفته می‌شود البته در این مکان درختانی با ریشه‌های قوی به نام غرقد وجود داشته که از این بعد بقیع را بقیع الغرقد می‌نامند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدرسی افزود: برخی بقیع را از بقعه گرفته‌اند چراکه قبور این قبرستان دارای بقعه بوده است. بقیع مقدس‌ترین قبرستان و مزار بعد از مدفن رسول خدا(ص) در مدینه است. سمهودی نیز می‌گوید حدود 10 هزار صحابی در مدینه از دنیا رفتند که اکثر آن‌ها در بقیع دفن شدند. اولین کسی که از انصار در آنجا دفن شد اسعد بن زراره بود و اولین کسی که از مهاجرین در آنجا دفن شد نیز عثمان بن مضعون بدر سال دوم هجرت بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: البته تا قبل از آن محل دفن بنی‌سالم و بنی‌هضام هم بوده و مقبره‌های عمومی مدینه در آنجا واقع بوده است.در سال دهم هجرت ابراهیم پسر پیامبر(ص) به امر پیامبر در این قبرستان دفن شد. پیامبر گرامی اسلام در این مکان تردد فراوانی داشتند و فضائلی را هم برای بقیع ذکر فرمودند.

وی ادامه داد: از این مقبره حدود هفتاد هزار نفر بدون حساب وارد بهشت می‌شوند که چهره‌های آن‌ها مثل ماه شب چهارده است.گاهی شب‌ها و گاهی روزها پیامبر در بقیع حاضر می‌شدند و می‌فرمودند: من ماموریت دارم تا برای اموات در بقیع دعا کنم.

مدرسی افزود: از دیدگاه امامان معصوم(ع) هم بقیع جایگاه رفیعی دارد. محل استجابت دعاست و محل راز و نیاز و دعاهای امام سجاد است و محل بروز و ظهور برخی از کرامت‌ها از سوی امامان معصوم نیز ذکر می‌شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: در بقیع مقبره‌های خانوادگی وجود دارد مثل مقبره عمه‌های پیامبر(ص)، آتکه و صفیه؛ مقبره زوجات نبی، مقبره دختران پیامبر(ص)، اما محل دفن چهار امام معصوم(ع) و مظلوم در منزل عقیله بن ابی طالب بوده و رسم سابق بر این بوده است که بزرگان و اعیان را در خانه‌های شخصی دفن می‌کردند و به نظر می‌رسد خانه‌های مدینه نیز متصل به بقیع بوده است.

این کارشناس مذهبی افزود: از این جهت بعید نیست که حضرت زهرا (س) نیز در خانه خودشان دفن شده‌اند، اما چرا و به چه دلیل بقیع مورد تهاجم و این چنین مظلوم واقع شد این است که یکی از آفت‌های بزرگ در هر مذهب و آئین عبارت است از کج‌فهمی‌ها، تندروی‌ها و برداشت‌های غلط و انحرافی و قرائت‌های خود ساخته‌ای که معمولاً در مقاطع مختلف از میان پیروان این مذاهب و ادیان آشکار می‌شود مثل خوارج در صدر اسلام که وهابیون از مصادیق روشن خوارج دنیای معاصر هستند چون وجوه مشترکی بین آن‌ها دیده می‌شود از جمله عبادت آن‌ها به صورت افراطی است.

وی ادامه داد: نقطه مشترک بین آنها، غرور و تکبری است که در مقابل مسلمانان دارند و کسانی که به مکه و مدینه مشرف شده‌اند، این معنا را درک می‌کنند. آن‌ها دچار یک غرور خاصی هستند که در پرتو این، عبادت‌های قشری و جامد به وجود می‌آید. تکفیر مسلمان‌ها نقطه مشترک دیگر است. هم خوارج مسلمان‌ها را تکفیر می‌کردند هم وهابیون افراطی؛ آنچه مسلم است این که ما امروز وظیفه داریم نسبت به مظلومیت بقیع و ائمه مدفون و معصوم در بقیع حساسیت داشته باشیم و دین خودمان را نسبت به این مسئله مهم ادا کنیم.

انتهای پیام
captcha