جزئیات برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آ‌موزی در وضعیت کرونایی
کد خبر: 3902213
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
مسیب‌زاده بیان کرد:

جزئیات برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آ‌موزی در وضعیت کرونایی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسابقات غیرحضوری بسیاری از اهداف این رویداد فرهنگی را تأمین نمی‌کند، تصریح کرد: سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آ‌موزی به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شود.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: همانطور که بارها در وزارت آموزش و پرورش مطرح شده، کرونا مدارس را تعطیل کرد، اما تعلیم و تربیت تعطیل نشده و فضای خانه‌ها آماده برگزاری بسیاری از فعالیت‌های پرورشی به ویژه با رویکرد قرآن، عترت و نماز است. همچنین مسابقات ویژه‌ای را از طریق فضای مجازی با عنوان «نصر» در قالب‌های ده‌گانه اجرا کردیم و فعالیت‌های کانال‌ قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در شبکه «شاد» راه‌اندازی شد. از اولیا، دانش‌آموزان و همکاران می‌خواهم که از کانال بازدید کنند تا از تلاوت‌های ناب دانش‌آموزان و اجرای فعالیت‌های مختلف در حوزه قرآن، عترت و نماز بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: دو روز پیش شاهد تشکیل جلسه ستاد برگزاری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آ‌موزان سراسر کشور بودیم. میزبان امسال استان‌ خراسان رضوی و شهرستان‌های استان تهران هستند که مدیران آنها در  جلسه حضور داشتند.

مسیب‌زاده اضافه کرد: همکاران در شهرستان‌های استان‌ تهران، میزبان مسابقات آوایی هستند که به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار می‌شود و عزیزان در استان خراسان رضوی، میزبان مرحله پژوهشی مسابقات خواهند بود. امسال نیز مسابقات به قوت و شدت برگزار خواهد شد و در این خصوص تعطیلی نداریم و هماهنگی با استان‌ها در زمینه برپایی این مسابقات صورت گرفته است. بخشی از مسابقات به صورت آفلاین و با ارسال آثار در مرحله مقدماتی و انتخاب برترین‌ها برای مرحله نهایی انجام می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مرحله نهایی مسابقات برخط و آنلاین انجام می‌شود، ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های لازم، استان‌ها تا پایان تیرماه فرصت برگزاری مرحله استانی را خواهند داشت و آثار برگزیدگان را به دبیرخانه مسابقات ارسال می‌کنند. به هیچ وجه این زمان تمدید نمی‌شود و طی 10 روز اول مردادماه مرحله مقدماتی (مسابقات کشوری)، بین دهم تا سی‌ام مردادماه مرحله فینال و اختتامیه مسابقات نیز اوایل شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن متعاقباً اعلام می‌شود.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه بستر کار در فضای مجازی و زیرساخت‌های آن از مدت‌ها قبل فراهم شده است، گفت: تجربه این کار را در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام در سال گذشته داشتیم. ممکن است مسابقات غیر حضوری، بسیاری از اهداف حضوری را تأمین نکند، اما کرونا انتخاب ما نیست، بلکه ضرورتی است که مجبوریم تا مسابقات را به این صورت دنبال کنیم. بنابر این به حداقل‌ها راضی هستیم و تأکیدات مؤکد مقام معظم رهبری و مسئولان در فضای پیش آمده این است که در تهدید حاصله را به فرصت تبدیل کنیم به ویژه در استان‌ها که زحماتی را برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در مسابقات به صورت غیرحضوری متقبل می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخاب زمان برگزاری توجه به تاریخ آزمون‌های پایان سال دانش‌آموزان و کنکور شده است، بیان کرد: بله این موارد لحاظ شده و کنکور هم بعد از زمان برگزاری مسابقات، برپا خواهد شد.

مسیب‌زاده با اشاره به رشته‌های این مسابقات، افزود: سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آ‌موزان سراسر کشور در 9 رشته و سه گرایش در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم و تفسیر و در حوزه عترت رشته‌های مداحی، نهج‌البلاغه و صحیفه‌ سجادیه و در حوزه نماز نیز رشته‌های انشای نماز، احکام نماز و اذان برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: در رشته‌های حفظ نیز به واسطه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور رشته‌های ویژه‌ای را از حفظ عمومی، مقدماتی و موضوعی و حفظ جزء سی‌ام را با بخش‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم. همچنین جشنواره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی در آغاز سال تحصیلی جدید برگزار خواهد شد. این مسابقات با قضاوت داوران ملی و بین‌المللی در مرحله مقدماتی و نهایی همراه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha