اهتمامی برای حضور فرزندان در جلسات قرآن از سوی خانواده‌ها وجود ندارد
کد خبر: 3905055
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹

اهتمامی برای حضور فرزندان در جلسات قرآن از سوی خانواده‌ها وجود ندارد

یک قاری قرآن و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه رغبت پدران و مادران به جلسات قرآن کاهش یافته است، گفت: این مهم در فرزندان نیز آثار خود را به نمایش گذاشته است، بر خلاف زمان‌های قدیم که والدین سعی در حضور فرزندان خود در جلسات قرآن داشتند امروز معیار‌های ولدین به تشویق آنان در کلاس‌های زبان، شنا و ... تغییر کرده است.

اهتمامی برای حضور فرزندان در جلسات قرآن از سوی خانواده‌ها وجود نداردعزیز کمالیان، مدرس دانشگاه و قاری قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه در خانواده‌ای مذهبی و متدین رشد و پرورش یافته است، اظهار کرد: از همان کودکی علاقه بسیاری به قرآن داشتم و در مدارس نیز بسیاری از اوقات تلاوت قرآن صبحگاهی و حدیث روز به عهده من بود.
این قاری قرآن اضافه کرد: در سال 69 زمانی که 25 سال سن داشتم به واسطه کانون فرهنگی قرآنی امام صادق(ع) مریانج، فعالیت‌های قرآنی خود را به صورت جدی آغاز کردم.
وی با اشاره به اینکه از همان سن و سال با اساتید قرآن آشنا و عملا وارد رشته ترتیل شدم، گفت: در سال‌های 75- 72 که اوج فعالیت‌های قرآن در سطح کشور بود، در شهر شهید پرور مریانج نیز محافل انس با قرآن از رواج گسترده‌ای برخوردار بود.
کمالیان اضافه کرد: در سال‌های 72- 73 بود که بنده اولین قرائت مجلسی خود را در یکی از محافل قرآنی شهر مریانج اجرا کردم که با استقبال بالای مخاطبان نیز روبرو شد.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در ادامه با پذیرش در دانشگاه، فعالیت‌های قرآنی خود را در دوران دانشجویی همچنان ادامه دادم و در همان زمان نیز همانند دوران دانش آموزی موفق به کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن شدم.
کمالیان ادامه داد: در کنار مسابقات اوقاف، در چندین دوره از مسابقات قرآن کارکنان دانشگاه آزاد نیز رتبه‌های برتر دوم و سوم را کسب و سال گذشته نیز موفق به کسب رتبه اول کشوری در رشته ترتیل را شدم.
وی با اشاره به اینکه 15 سالی است در دانشگاه آزاد اسلامی همدان مدرس دروس قرآنی است، گفت: علاوه بر تدریس در دانشگاه در کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) نیز جلسات قرآن در رشته‌های قرائت، ترتیل؛ تجوید و روخوانی برگزار می‌کنم.

تغییر رفتار و گفتار قاری متناسب با آموزه‌های قرآنی
این نویسنده همدانی گفت: از آنجا که همواره در تمام سنین به نحوی با قرآن مأنوس بوده‌ام، بدون هیچ شکی می‌توانم بگویم که قرآن در ارتقاء جایگاه اجتماعی من تأثیر بسزایی داشته است.
کمالیان با اشاره به اینکه این مهم را به شخصه و با چشمان خود دیده و درک کرده‌ است، گفت: نمی‌توانم بگویم که یک قاری قرآن تا چه اندازه از عزت و بزرگی در میان انسان‌ها برخوردار است، علاوه بر آن تغییر رفتار و گفتار آن هم متناسب با آموزه‌های قرآنی و عدم رویارویی با مشکلات و بن بست‌های مادی از دیگر برکات قرآن در زندگی شخصی من است.
وی با اشاره به اینکه قرآن نور است و هرکه با این کتاب سراسر نور در ارتباط باشد به نحوی از آن نور بهره‌مند می‌شود، گفت: قرائت خوب، قرائتی است که قاری باید در مرحله نخست از صفای باطن برخوردار بوده و کلام خدا را برای رضای خدا بر زبان جاری و ساری کند.
کمالیان ادامه داد: تسلط بر تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن از دیگر مواردی است که باید مدنظر یک قاری باشد، از طرفی قاری باید مدام در حال آموزش بوده و روزانه تلاوت داشته باشد.
این معلم قرآن گفت: خوشبختانه جلسات قرآن به لحاظ کمی در استان ما و به تبع کشور افزایش یافته است اما متأسفانه، اقبال عموم از قرآن و جلسات کاهش یافته است که این مهم می‌تواند به دلیل عملکرد نادرست برخی از مسئولان قرآنی رخ داده باشد.
کمالیان در ادامه صحبت‌های خود مبنی بر مشکلات و خلأ‌های جوامع قرآنی گفت: چند سالی است که دیگر مجموعه‌های قرآنی از نظر مالی و مادی حمایت نمی‌شوند، از طرفی حضور مجموعه‌های قرآنی در مجامع تصمیم‌گیری فرهنگی، مذهبی استان کمرنگ شده است.

ارزش‌های مسئولان و دستگاه‌ها به سمت و سوی قرآن نیست
این معلم قرآن ادامه داد: رغبت پدران و مادران نیز به قرآن و جلسات قرآن کاهش یافته که این مهم در فرزندان نیز آثار خود را به نمایش گذاشته است، بر خلاف زمان‌های قدیم که والدین سعی در حضور فرزندان خود در جلسات قرآن داشتند امروز معیار‌های ولدین به تشویق آنان در کلاس‌های زبان، شنا و ... تغییر کرده است.
وی ابراز کرد: امروز دیگر اهتمامی از سوی خانواده‌ها برای حضور فرزندان در کلاس‌ها و جلسات قرآن وجود ندارد به عبارتی می‌توان گفت که دیگر تعمیق و تقویت اعتقادات و باورهای دینی همچون قبل برای خانواده‌های امروز ملاک و ارزش نیست.
کمالیان گفت: گاه نیز جریانات سیاسی بر اذهان عمومی سایه انداخته و موجب دل‌زدگی مردم از هئیت‌ها و برنامه‌های قرآنی و فرهنگی می‌شود که نقش صدا و سیما در این بین غیرقابل چشم پوشی است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: چند سالی است که موسیقی و آهنگ‌هایی نامتعارف در صدا و سیما باب و حتی رواج گسترده‌ای یافته که همان موجب کاهش علاقه و رغبت مردم و به طور ویژه کودکان و فرزندان ما به مباحث دینی شده است.
وی با اشاره به اینکه امروزه، اولویت و ارزش‌های مسئولین ما تغییر کرده است، گفت: تبلیغات تلویزیونی با اشکال و ظاهری نامناسب نیز از دیگر مواردی است که امروزه جز اولویت‌های صدا و سیما و به تبع مسئولین متولی قرار گرفته است، آن هنگام که آهنگ و موسیقی و تبلیغات و ... اولویت مسئولان یک کشور باشد بدون شک قرآن به حاشیه رانده خواهد شد.

ضعف سیستم‌های آموزشی کشور در حوزه قرآن
کمالیان این مهم را به آموزش و پرورش و وزارت علوم و خانواده‌ها نیز بسط داد و گفت: ارزش‌ها در سیستم آموزشی کشور ما و خانواده‌ها نیز تغییر کرده است که این موجب کاهش رغبت به قرآن و مباحث دینی شده است.
وی ادامه داد: متأسفانه در آموزش و پرورش ما نقش قرآن بسیار کمرنگ شده است دانش آمور تنها در دوره ابتدایی و راهنمایی چند ساعتی را به آموزش قرآن آن هم توسط افرادی غیر قرآنی و غیر متخصص در این حوزه و به زبان فارسی فرا می‌گیرند.
کمالیان ادامه داد: با ورود دانش آموز به سطوح بالاتر علمی، دیگر خبری از قرآن نیست، این مهم در دانشگاه‌های ما نیز صادق است، اگر قرآن همانند بسیاری از دروس جزء اولویت‌های وزارت علوم باشد و افرادی متخصص و قرآنی در این حوزه گماشته شوند بدون شک اتفاقات مثبتی در حوزه فرد، خانواده و اجتماع روی خواهد داد.
این مدرس قرآن اشاره‌ای به بودجه‌های قرآنی داشت و افزود: امروزه موسسات و مجموعه‌های قرآنی به دلیل مباحث مالی به شدت در مضیقه هستند لذا برای حمایت از این مجموعه‌ها باید بودجه و اعتبارات قرآنی ویژه‌ای در مجلس تعیین شود.
وی گفت: برای جذب هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان به امر قرآن، نیازمند برگزاری مسابقات، برنامه‌های متنوع فرهنگی و اردویی و ... هستیم که این مهم نیز نیازمند برخوداری از منابع مالی است.
کمالیان ادامه داد: امروز مردم خود به دلیل درگیری با مشکلات معیشتی و اقتصادی، توان کمک به موسسات و مجموعه‌های قرآنی را ندارند لذا حضور و پیگیری مجدانه مسئولان متولی برای اختصاص ردیف بودجه مشخص در حوزه قرآن و عترت امری ضروری است.
وی گفت: متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از منابع مالی و زیر ساخت‌های لازم، فعالیت و اقدامات مجموعه‌های قرآنی مختص به برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن شده است.

تألیف سه عنوان کتاب
کمالیان اشاره‌ای به تألیفات خود داشت و گفت: تا کنون سه کتاب از بنده به چاپ رسیده است که کتاب نخست، «مبانی اندیشه سیاسی و شیوه حکومتی حسن صباح، بنیان گذار حکومت اسماعیلیان در ایران» است.
وی با بیان اینکه نگارش این کتاب 2 سال به طول انجامیده است، گفت: کتاب «مبانی اندیشه سیاسی و شیوه حکومتی حسن صباح، بنیان گذار حکومت اسماعیلیان در ایران» جز کتب درسی دانشگاه است که در سال 94 به چاپ رسید.
این نویسنده همدانی گفت: کتاب دومم، «تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» است، این کتاب به تحلیل و نقد و بررسی وقایع تاریخی زمان جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص) می‌پردازد، این کتاب نیز پس از دو سال نگارش در سال 96 به چاپ رسید.
کمالیان ادامه داد: کتاب سوم با عنوان «سیره و شخصیت ابوطالب به روایت اهل سنت» پس از یک سال نگارش در سال 97 به چاپ رسید، این کتاب در واقع به نوعی پاسخ به بسیاری از شایعات و غرض ورزی‌هایی است که برخی از اهل سنت به پدر بزرگوار حضرت علی(ع) نسبت داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از کودکی با قرآن مأنوس بوده است، گفت: در راستای تقویت و تعمیق باور‌های دینی و اعتقادی خود، پاسخ به برخی سوالات مبنی بر شأن نزول برخی آیات، اثبات عدم تحریف قرآن و ... و همچنین پاسخ به شبهات دانشجویان در مسائل دینی و قرآنی من را بر آن داشت تا مطالعه خود را در این زمینه افزایش دهم.
کمالیان ادامه داد: در همین راستا علاقمند به کتاب‌های اسلامی شدم و مطالعه و بررسی کتب مقام معظم رهبری، سخنرانی‌های ایشان، کتاب‌های استاد مطهری را در دستور کار خود قرار دادم که در پایان منجر به تألیف سه عنوان کتاب شد.

انتهای پیام
captcha