تأثیر کرونا بر مهمترین رویداد قرآنی کشور / کم و کیف مسابقات قرآن در یزد
کد خبر: 3906107
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

تأثیر کرونا بر مهمترین رویداد قرآنی کشور / کم و کیف مسابقات قرآن در یزد

چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در حالی آغاز شد که شیوع کرونا بر این مسابقات بی‌تأثیر نبود و آمار و حضور علاقه‌مندان به مسابقات را با کاهش مواجه کرد.

کرونا و مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا از یزد، ثبت‌نام چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه که به عنوان رویداد بزرگ قرآنی در کشور از آن نام برده می‌شود، امسال در حالی آغاز شد که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد؛ لذا به دستور ریاست امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مراحل ثبت‌نام کاملاً به صورت الکترونیکی انجام شد. این در حالی است که علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقات در سال‌های گذشته علاوه بر اینکه به شکل الکترونیکی در مسابقات ثبت‌نام می‌کردند، می‌توانستند در صورت مراجعه هنگام برگزاری مرحله شهرستانی نسبت به ثبت‌نام حضوری اقدام کرده و در مسابقات شرکت کنند.

برگزاری منطقه‌ای مسابقات قرآن در راستای محدودیت منابع مالی از دیگر اقداماتی است که امسال برای اولین‌بار در برگزاری چهل‌و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف صورت گرفت. ثبت‌نام تا 16 خردادماه از طریق سایت رسمی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به آدرس www.my.oghaf.ir در مهلت تعیین شده انجام شد، اما برخی افرادی به دلیل وجود مشکلاتی در سایت نتوانستند نسبت به ثبت‌نام در مهلت تعیین‌شده اقدام کنند و از شرکت در مسابقات چهل‌و‌سوم جا ماندند.

کاهش شرکت‌کنندگان

مرحله شهرستانی مسابقات در استان یزد در سه منطقه آغاز شد. در منطقه یک به میزبانی شهرستان یزد در امامزاده سیدجعفر محمد(ع) علی‌رغم استقبال متسابقان در سال‌های گذشته، امسال کاهش چشمگیر شرکت‌کنندگان را شاهد بودیم.

یک جوان قرآنی و علاقه‌مند به شرکت در مسابقات که تلاش داشت بدون ثبت‌نام الکترونیکی در مسابقات شرکت کند، به ایکنا گفت: متأسفانه امسال اطلاع‌رسانی مسابقات ضعیف بود و از سوی یکی از دوستانم متوجه برگزاری مسابقات شدم؛ لذا برای حضور در مسابقات بدون ثبت‌نام اینترنتی اقدام کردم که متأسفانه برخلاف سال‌های گذشته این امکان مهیا نشد.

علیرضا افتخاری‌پور، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق نیز به ایکنا گفت: متأسفانه امسال برخلاف سال‌های گذشته ثبت‌نام فقط از طریق سایت صورت گرفت و گاهی با شلوغی یا قطعی سایت مواجه بودیم که می‌تواند دلیلی بر کاهش ثبت‌نامی‌ها در این دوره از مسابقات باشد.

وی با گلایه‌ای از کیفیت برگزاری مسابقات بیان کرد: برای شرکت در مسابقه زمان تعیین شده از قبل اعلام نشد و با توجه به انصراف تعدادی از شرکت‌کنندگان نوبت زودتر از موعد انجام شد که خوشبختانه توانستم به مسابقه برسم، اما به نظرم برای شرکت در این گونه مسابقات باید حداقل 3 روز قبل متسابقان از ساعت و روز تعیین شده اطلاع داشته باشند تا بتوانند با آمادگی بیشتری شرکت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سمیعی‌فرد، داور مسابقات قرآن با اشاره به تأثیر کرونا در برنامه‌های قرآنی به ایکنا گفت: ویروس کرونا تأثیر خود را بر محافل و مجالس قرآنی گذاشت، البته امیدواریم تمهیدات لازم از سوی مسئولان فرهنگی و فعالان قرآنی در این زمینه اندیشیده شود و برنامه‌ریزی لازم برای ترویج فرهنگ قرآنی و خللی که در برگزاری محافل صورت گرفت، داشته باشند.

تاثیر کرونا بر مهمترین رویداد قرآنی / کم و کیف مسابقات قرآن اوقاف در یزد

لزوم رعایت قوانین از سوی قرآنیان

وی با اشاره به برگزاری چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن بیان کرد: برگزاری مسابقات طبق سنوات گذشته در سایت انجام می‌شد، اما افرادی به صورت حضوری شرکت و مسئولان هم مماشات می‌کردند، درحالیکه امسال چندین بار ثبت‌نام در سایت تمدید شد، اما عزیزان قرآنی آن گونه که باید در وقت مقتضی ثبت‌نام نکردند و این امر را به روزهای آخر موکول کردند که احتمالاً با شلوغی سایت مواجه شده و نتوانستند ثبت‌نام را وارد و تکمیل کنند. متأسفانه در این دوره بیماری کرونا هم مزید بر علت شد تا از مقدار رونقی که باید باشد، کاسته شود.

سعید غفاریان، داور این دوره از مسابقات قرآن نیز دلیل کاهش شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات را شیوع کرونا دانست و بیان کرد: مرحله شهرستانی مسابقات بهتر بود به صورت مجازی برگزار شود که همین مجازی برگزار شدن در شرایط کرونا امکان افزایش آمار شرکت‌کنندگان را ممکن می‌ساخت.

تاثیر کرونا بر مهمترین رویداد قرآنی / کم و کیف مسابقات قرآن اوقاف در یزد

نخبگان قرآنی حمایت شوند

وی ادامه داد: همچنین به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور گرایش مردم و حتی خانواده‌ها نسبت به برنامه‌های قرآنی قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست به نحوی که در دهه‌های گذشته شور و حال عجیبی در بین خانواده‌ها برای فراگیری قرآن فرزندانشان وجود داشت. متأسفانه اکنون خانواده‌ها برای شرکت فرزندانشان در محافل و جلسات آموزشی قرآن تمایلی نشان نمی‌دهند و همین عدم حمایت، از حضور نوجوانان و جوانان در این برنامه‌ها کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: استان یزد اکنون به لحاظ استعداد و ظرفیت اساتید قرآنی بهترین وضعیت ممکن را در کشور دارد، اما به جایگاه این افراد توجهی نمی‌شود، درست است که نگاه فعالان قرآنی نگاه اسلامی است، اما نخبگان قرآنی باید مورد حمایت قرار گرفته و به آنها بها و ارزش داده شود، در حالیکه می‌بینیم در استان یزد این افراد به صورت خودجوش برای ترویج فرهنگ قرآنی تلاش می‌کنند.

سوق دادن تبلیغات به سمت فضای مجازی

حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف استان یزد نیز در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه نحوه تبلیغ مسابقات گفت: هر سال با نصب بنر در محوطه امامزادگان این اطلاع‌رسانی به صورت دقیق‌تر صورت می‌گرفت، اما امسال با توجه به شرایطی که شیوع کرونا در استان ایجاد کرد و با تعطیلی امامزادگان تبلیغات محیطی با محدویت مواجه شد. از طرفی دیگر با کمبود اعتبار مواجه هستیم، لذا از طریق خبرگزاری ایکنا و شبکه‌های مجازی به طور ویژه کانال فعالان قرآنی اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت ضمن اینکه مصاحبه رادیویی در این زمینه انجام شد.

تاثیر کرونا بر مهمترین رویداد قرآنی / کم و کیف مسابقات قرآن اوقاف در یزد

میرجلیلی افزود: هر سال اکثر فعالان قرآنی جویای مسابقات و نحوه ثبت‌نام و برگزاری هستند و اینکه افرادی برای ثبت‌نام در سایت موفق نشدند به دلیل این است که اکثراً ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول کرده و به دلیل شلوغی و قطعاً مشکلاتی که در این زمینه به وجود می‌آید، موفق به تکمیل ثبت‌نام نشدند.

اضطراب حضور در مسابقات 

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف یزد در پاسخ به عدم اطلاع‌رسانی قبلی به متسابقان برای حضور در آزمون گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی برای حضور در مسابقات از 2 روز قبل با شرکت‌کنندگان تماس گرفته بودیم، اما دو نفر از این بزرگواران به دلیل انتخاب گزینه ثبت‌نام در محدوده اطراف یزد از تماس جاماندند که بلافاصله با آنها نیز تماس گرفته شد.

میرجلیلی با اشاره به تأثیر کرونا در مسابقات بیان کرد: قطعاً این بیماری منحوس در تعداد ثبت‌نامی‌ها به دلیل اضطراب در مسابقات تأثیر گذاشت و حتی با انصراف بعضی شرکت‌کنندگان در روز مسابقات مواجه شدیم.

وی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روند برگزاری گفت: برگزاری مسابقات طبق زمان‌بندی مشخص شده انجام شد تا از هر گونه تجمعات ممانعت شود و اکنون با نزدیکی به برگزاری مسابقات منطقه دو به میزبانی اردکان و وضعیت این شهرستان در شرایط کرونا اقدامات لازم اندیشیده شده است.

خبرنگار: اعظم السادات میرجلیلی

انتهای پیام
captcha