کرونا؛ مشکل مضاعف مؤسسات خسارت‌دیده از سیل لرستان
کد خبر: 3908459
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
حجت‌الاسلام امیدیان تأکید کرد:

کرونا؛ مشکل مضاعف مؤسسات خسارت‌دیده از سیل لرستان

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت لرستان گفت: هزینه‌هایی که برای بازسازی دوباره مکان‌ مؤسسات آسیب‌دیده از سیل 98 تحمیل شد، آنان را در معرض تعطیلی قرار داد و شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های آموزشی نیز به مشکلات آنان افزود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: 102 مؤسسه قرآنی، 22 خانه قرآن شهری و 128 خانه قرآن روستایی و 25 جلسه قرآن و دارالقرآن بسیج در قالب طرح‌های آموزشی با اتحادیه استان همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: نگاه ما این است که بتوانیم با شناخت بیشتر از مجموعه مؤسسات و تشکل‌ها، مسائل‌شان را احصا کنیم و طرح و برنامه ارائه دهیم. همچنین همواره اتحادیه سعی بر هماهنگی برنامه‌هایش با برنامه‌های قرآنی دستگاه‌های استان داشته است. در ماه مبارک رمضان با هماهنگی صدا و سیمای مرکز استان هر شب در برنامه «ماه مهربانی» سه مؤسسه قرآنی معرفی شد تا مردم را به مؤسسات جلب کند. 

امیدیان اظهار کرد: در شهرستان‌های دلفان، الیگودرز، خرم‌آباد و عمده آن پلدختر در سال 98 به دلیل وقوع سیل، مشکلاتی را پشت سر گذاشتیم و همچنان با آنها درگیر هستیم. آنگونه که باید دستگاه‌های حاکمیتی پشتیبانی نکردند و گاه نیز شاهد بودیم که فعالیت چند ده‌ساله مؤسسات قرآنی بر باد رفت.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه قرآنی لرستان بیان کرد: تقریباً 97 درصد مؤسسات قرآنی ملک شخصی برای فعالیت مجموعه مؤسسات ندارند و هجمه مشکلات عدیده سیل سال گذشته و هزینه‌هایی که برای بازسازی دوباره مکان‌های مؤسسات به آنها تحمیل شد، موجب شد که برخی از آنها تعطیل شوند و شیوع کرونا نیز به مشکلات دامن زد. مؤسسات قرآنی نگاه درآمدی ندارند، بلکه نگاه حداقلی دارند تا بتوانند امورات خود را سپری کنند. 

فهرست قرآنیان بیمه‌شده در اختیار اتحادیه‌ها قرار گیرد

امیدیان با اشاره به گرانی‌های اخیر، افزود: در زمینه افزوده شدن دیگر فعالان به جمع بهره‌مندان از بیمه فعالان قرآنی نیز باید کار جدی‌تری صورت گیرد. از سویی نیز اطلاعات مشخصی از فعالان قرآنی نداریم، موضوعی که می‌توان با استفاده از ظرفیت اتحادیه‌های استانی و با در اختیار داشتن فهرست فعالان قرآنی هر استان به غربالگری پرداخت تا افرادی که شاغل حقیقی در عرصه قرآنی هستند، جایگزین افرادی شوند که از این عرصه خارج شده‌اند، اما همچنان از خدمات بیمه فعالان قرآنی بهره‌مند می‌شوند. لذا صندوق هنرمندان و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدبیری بیندیشند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه قرآنی لرستان اضافه کرد: همچنین با توجه به تعطیلی کلاس‌های حضوری، مؤسسات قرآنی نیازمند بستر فضای مجازی هستند. البته چون زیرساخت این امر به صورت یک بستر مهیا نیست و مؤسسات از فضای پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، یقیناً اهتمام ویژه برای آموزش حداکثری نیست، اما با وجود این آموزش‌های حداقلی نیز انجام می‌‌شود. با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی دوره‌های آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مؤسسات قرآنی نیز اهتمام جدی به برگزاری کلاس‌های حضوری نشان دادند و اگر این اهتمام نبود، یقیناً مؤسسات متضرر از ضررهای جدی پنج‌ماه اخیر تعطیل می‌شدند.

کرونا؛ مشکل مضاعف بر مؤسسات خسارت‌دیده از سیل لرستانوی ادامه داد: از سوی دیگر مؤسسات قرآنی، جلسات قرآنی و بخش‌های مردمی به طور کلی در عرصه مواسات و کمک و همدلی به همنوعان‌شان و رفع نیازهای مردم در زمینه تهیه و تولید ماسک و گان‌های بهداشتی و سایر اقلام بهداشتی نقش داشتند و هنوز نیز مؤسسات و خانه‌های قرآنی و گاه نیز جلسات قرآن در سطح استان برای تولید ماسک‌ فعال هستند.

امیدیان با اشاره به هماهنگی‌هایی که با کارگروه قرآن و عترت خاتم‌الانبیا(ص) و دارالقرآن الکریم استان انجام شد، اضافه کرد: از طریق بنیاد علوی نیز بسته‌های معیشتی میان مؤسسات قرآنی توزیع و تقریباً مبلغی بالغ بر 78 میلیون و 500 هزار جمع‌آوری شد.

مراکز مردمی در حوادث غیرمترقبه نیاز به یاری دارند

وی با پرداختن به اینکه در ابتدای سال 98 و با سیل لرستان، خسارات غیر قابل جبرانی به مؤسسات استان وارد شد، اظهار کرد: بالتبع این خسارات با جریان کرونا، فشار زیادی بر مؤسسات قرآنی وارد کرد که باید دستگاه‌های حاکمیتی در این ورود کنند، هر چند به مردمی بودن کار واقف هستیم و باید ظرفیت‌های مردمی برای ادامه این موضوع فعال باشد، اما با توجه به حوادث غیر مترقبه، فعالیت‌های مردمی قرآنی نیازمند توجه بیشتری است.

امیدیان اظهار کرد: در شش ماه ابتدایی سال 99 سامانه مساق مجدداً فعال شد تا مؤسسات و خانه‌های قرآن و جلسات قرآن با ظرفیت آموزشی فعال بتوانند به ثبت کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی‌شان در این سامانه اقدام کنند. با توجه به مسائل و مشکلات پیش روی مؤسسات قرآنی می‌طلبد که اهتمام جدی‌تر به جریان ادغام اتحادیه‌ها شود تا فرایند ادغام پایان یابد و درباره برگزاری مجمع و انتخابات تصمیم‌گیری جدی شود، چراکه شکل‌گیری اتحادیه مدغم کمک شایانی به این مسائل می‌کند.

انتهای پیام
captcha