آموزش قرآن با زبان هنر و رسانه همراه شود
کد خبر: 3910195
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

آموزش قرآن با زبان هنر و رسانه همراه شود

قاری ممتاز استان یزد با اشاره به اینکه متأسفانه آموزش‌ها به شکل قدیمی انجام می‌شود و متناسب با روز نیست گفت: آموزش قرآن با زبان هنر و رسانه عجین شود.

آموزش قرآن متناسب با روز نیست / آموزش با آیتم هنر و رسانه عجین شودمحمدرضا خوش‌قلب، قاری ممتاز استان یزد، در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: امسال مرحله استانی مسابقات دانش‌آموزی با شیوع کرونا همراه شد به همین دلیل برای برگزاری حضوری مسابقات به مشکل برخوردیم و مجبور به برگزاری این مرحله به صورت غیرحضوری شدیم.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای جذب هر چه بیشتر دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: حضور کمرنگ متسابقین بیانگر انگیزه‌ پایین شرکت در مسابقات است؛ لذا باید آسیب‌شناسی شود. آنچه به نظر مهم است که اگر مورد اهتمام جدی قرار گیرد، می‌تواند باعث رونق به فضای شهر حتی در سطح کشور منجر شود بحث در حوزه آموزش است.

خوش‌قلب تصریح کرد: آموزش قرآن متأسفانه به روش قدیم است؛ لذا نیاز داریم تا در همه سطوح اعم از روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، ترتیل، قرائت و... طبقه‌بندی لازم انجام شود که متأسفانه آموزش ما در سطح مدارس به این شکل نیست و به صورت عمومی انجام می‌شود. در صورت تخصصی شدن آموزش باید به پرورش افرادی که استعدادهای تخصصی دارند پرداخت تا در خارج از مدرسه نیز در کلاس‌هایی که دارای محتوای مدون و سطح‌بندی شده است شرکت کنند.

جذابیت در آموزش قرآن

وی جذابیت در آموزش قرآن را از دیگر مباحث مهم دانست و تصریح کرد: متأسفانه در این بحث عقب هستیم و آموزش به این شکل متناسب با نیاز روز نیست. در اکثر رشته‌های غی رهنری برای آموزش از معیارهای هنری و رسانه‌ای استفاده شده و رسانه و هنر به خدمت آموزش آمده است و حتی بازی در رده‌های مختلف انجام می‌شود،‌ اما متأسفانه در آموزش قرآن هنوز این بخش ضعیف است و نتوانستیم آموزش را با آیتم‌های هنری، تفریحی و جذاب رسانه عجین کنیم.

خوش‌قلب حوزه تبلیغ و ترویج را دیگر بحث مورد نظر دانست و گفت: در این زمینه نیز نقص‌هایی داریم که متصدیان امور قرآنی استان و حتی کشور آن‌گونه که شایسته و بایسته است، زمینه دیده شدن فعالان قرآنی را فراهم نکرده‌اند. این اقدام به ویژه در بحث دانش‌آموزی مهم است زیرا که دانش‌آموز وقتی برای آموزش قرآن و تلاوت اقدام می‌کند باید مورد تشویق قرار گیرد؛‌ بنابراین باید از فضای تبلیغاتی استفاده شود.

وی بیان کرد: هیچ کدام از ارگان‌های دولتی حاضر نیستند برای تبریک دانش‌آموزی که رتبه اول کشور را کسب کرده بنر بزنند این در حالی است که می‌بینیم در سایر رشته‌ها این اقدام در حال انجام است،‌ اما به برترین‌های قرآنی کمتر توجه شده است. توقع داریم کسب موفقیت دانش‌آموزان در رسانه و سطح شهر تبلیغ و در این زمینه کلیپ‌هایی تهیه شود و صدا و سیمای یزد نیز وارد شود، حتی گزارش‌های خبری از این افراد تهیه شده و نظایر این اقدامات که دانش‌آموز دیده شود تا در جامعه به عنوان الگوی قرآنی مطرح شود.

خوش‌قلب تصریح کرد: تشویق نیز متأسفانه کمرنگ است و باید از سطح بالاتری  برخوردار باشد. آموزش و پرورش که متصدی برگزاری این مسابقات است و با کمبود بودجه نیز مواجه است، باید اعتباری برای این اقدام تأمین کرده  و دانش‌آموزان را مورد تشویق قرار دهند. به عنوان مثال دانش‌آموزی که حافظ کل قرآن و یا قاری برتر در سطح کشور مطرح می‌شود فقط جایزه‌ای در حد یک لوح دریافت می‌کند؛ لذا در این زمینه می‌توان از بخش خصوصی کمک گرفت و جوایز را در حد کلان ارتقا داد.

فعالیت‌های قرآنی گسترده در فضای مجازی

احمدی‌نسب، مدیر دارالقران حبیب ناحیه یک یزد نیز به ایکنا گفت: خوشبختانه مسابقات قرآن در مرحله ناحیه یک به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد که امسال به دلیل شیوع کرونا مسابقات مرحله استانی به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این دارالقرآن با شیوع کرونا فعالیت‌ها را به سمت فضای مجازی سوق داد بیان کرد: دارالقرآن‌های ناحیه یک یزد فعالیت‌های شاخصی را در فضای مجازی به مناسبت ماه رمضان انجام دادند که دارالقرآن «فاطمه جمالی» طرح تلاوت در سطح کشور را اجرا کرد و دارالقرآن «شهدای کوچه بیوک» نیز مسابقات مائده آسمانی و پیامکی را برگزار کردند؛ لذا با توجه به فعالیت‌های قرآنی گسترده که انجام شد این دارلقرآن تصمیم گرفت در بخش نهج البلاغه وارد شود.

احمدی‌نسب افزود: بدین ترتیب کانالی در فضای مجازی تشکیل و دانش‌آموزان در سطح استان عضو شده و اقداماتی در زمینه حکمت‌نویسی و حکمت‌خوانی انجام شد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

فعالیتهای محدود قرآنی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سیدروح‌الله میرجلیلی، مسئول دارالقرآن «شهدای کوچه بیوک» نیز به ایکنا گفت:  این دارالقرآن تحت مدیریت ناحیه یک یزد و محل کلاس‌های ناحیه یک و در سطح استان آماده همکاری با سایر نهادها که بخواهند از فضای قرآنی استفاده کنند است و با اجرای مسابقات قرآن آموزش و پرورش و حتی برنامه‌های مؤسسات قرآنی غیر از آموزش و پرورش که با ما قرار داد داشته باشند همکاری لازم به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: همزمان با شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها به صورت غیرحضوری ادامه یافت و در این راستا مسابقه پیامکی «مائده آسمانی» با شرکت 6 هزار نفر برگزار شد. همچنین مسابقه «نغمه ملکوت» شامل دعاخوانی ویژه دانش‌آموزان پسر متوسطه اول و دوم با ارسال فایل و بارگذاری در کانال و سپس داوری و اهدای جوایز  برگزار شد.

میرجلیلی برنامه پویش نذر کریمانه را از دیگر برنامه‌ها اعلام و بیان کرد: با شروع فصل تابستان فعالیت‌های قرآنی را به صورت غیرحضوری ادامه دادیم و به صورت حضوری نیز با تعداد محدودی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به هدایت برنامه‌ها به سمت فضای مجازی تصریح کرد: در این زمینه اقدامات خوبی از سوی مؤسسات و داارلقرآن‌های استان صورت گرفته و حتی به صورت تلفنی فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی اجرا می‌شود، اما برخی خانواده‌ها و حتی برخی مدارس به لحاظ زیرساخت آمادگی کافی را ندارند.

میرجلیلی بیان کرد: در کنار همه تهدیدهایی ویروس کرونا این فرصت مهیا شد که باور کنیم باید به سمت فضای مجازی برویم و بحث محتواسازی و آموزش‌ها به نحوی انجام شود که همه جامعه بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی در پایان در زمینه تولید محتوا اظهار کرد: اکنون برگزاری کلاس‌های حضوری با تعداد بیشتر فراهم نیست،‌ به همین دلیل آموزش‌ها در قالب صوت ارائه می‌شود به این شکل که متن یا صوت آموزش به صورت جلسه به جلسه برای فراگیر ارسال می‌شود و اکنون نیز در حال آماده‌سازی محتوای روخوانی و تجوید قرآن کریم از سوی اساتید محترم هستیم.

انتهای پیام
captcha