اقدامات مدیریت شهری شیراز برای دسترسی آسان به حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 3910488
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

اقدامات مدیریت شهری شیراز برای دسترسی آسان به حرم شاهچراغ(ع)

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه در بحث قطب‌سازی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به دنبال دسترسی آسان زائران به حرم مطهر هستیم، به تشریح اقداماتی كه در این راستا از سوی مدیریت شهری در حال انجام است، پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید نظری، سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز،  امروز، 24 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران كه به‌صورت ویدئو كنفرانس برگزار شد و در پاسخ به خبرنگار ایكنا در خصوص اقدامات این شورا در خصوص رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی اطراف حرم‌های شیراز به خصوص حرم شاهچراغ(ع) گفت: شورای شهر شیراز واقعاً قضیه سومین حرم اهل بیت(ع) را دنبال می‌كند.

وی افزود: در این قضیه به دنبال اجرای كارهای كوچك و اجرای مراسم فلان عید و اهدای چند بسته نیستیم، بلكه سیاست‌ها را در حوزه شهرسازی دنبال می‌كنیم و معتقدیم كه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) باید از انزوایی كه در بافت تاریخی پیدا كرده است،‌ نجات پیدا كند به همین دلیل به دنبال دسترسی آسان زائران به این حرم مطهر هستیم.

نظری با بیان اینكه در این راستا چند سیاست دنبال شد، گفت: یكی از این سیاست‌ها احداث خیابان 9 دی بود كه این كار در سال‌های گذشته توسط شورای گذشته انجام شد اما ما سیاست‌های دیگری دنبال كردیم و در اولویت اول مستندنگاری بناهای تاریخی و استعلام از اهالی را توسط كمیسیون فرهنگی و معاونت شهرسازی انجام دادیم كه این كار هم‌اكنون هم در حال انجام است.

وی با تصریح اینكه تلاش می‌كنیم تا محور چهار راه شاهزاده قاسم را آزادسازی كنیم، گفت: یكی دیگر از اقدامات ما در راستای دسترسی آسان به حرم شاهچراغ(ع) اجرای طرح توسعه محور زندیه و احداث تراموا است كه در آن مسیر شهر اسلامی كه شامل مسجد،‌ بازار و حرم است احیا می‌شود همچنین به دنبال احیای سكونت‌گاه‌ها هم هستیم. زمانی كه محور زندیه احداث شود،‌ عملاً مجموعه گردشگری زیارتی در كنار بازار ایجاد كردیم كه دسترسی مام را از شمال شهر شیراز به حرم مطهر آسان‌تر می‌كند.

نظری یادآور شد: مسیر تراموا نیز از چهار راه شاهزاده قاسم آغاز شده و به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) رفته و از آنجا هم به حرم علی‌بن حمزه(ع) می‌رود و بعد از آن به سمت دروازه قرآن كشیده می‌شود كه این كار نوعی آزادسازی محور شمالی است.

وی ادامه داد: در محور شرقی از بلوار هفت‌تنان به سمت پل كابلی و از آنجا هم به خیابان آستانه می‌رود كه حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) را به حرم شاهچراغ(ع) پیوند می‌زند و محور جنوبی هم از بلوار سیبیویه به همین شكل دنبال می‌كنیم و هم‌اكنون پروژه‌هایی برای آزادسازی این مناطق در حال انجام داریم كه اعتبارات سنگینی نیاز دارد اما كمی سرعت كار پایین است ولی با آمدن تراموا و اجرای محور زندیه این اتفاقات را مشاهده خواهیم كرد و ان شاءالله این معضلات نیز با توسعه منطقه و نه فقط حرم برطرف خواهد شد و حرم نیز نگینی برای شهر شیراز خواهد شد.

احیای كل بافت تاریخی در كنار طرح توسعه 57 هكتاری حرم

نظری همچنین این نكته را یادآور شد كه در بحث احیای بافت تاریخی بنا داریم تا كل بافت را در كنار طرح توسعه 57 هكتاری حرم شاهچراغ(ع) احیا كنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با اشاره به اقدامات شورا و شهرداری در وضعیت كرونا گفت: اقداماتی از قبل از عید نوروز در این راستا توسط شهرداری و شورا انجام شد كه این كار همچنان ادامه دارد و تقریباً 4 عضو شورا درگیر ستاد كرونا هستند.

وی توزیع یكسری بسته‌های معیشتی در حد توان میان ارباب جمعی شهرداری نظیر رانندگان اتوبوس و تاكسی و همچنین یكسری بسته‌های معیشتی در مناطق محروم شیراز با كمك یاوران شورا را از جمله اقدامات شورا و شهرداری در ایام شیوع كرونا برشمرد.

نظری همچنین در خصوص اجرای پروژه‌های انسان‌محور نیز در شورای پنجم گفت: عمده این پروژه‌ها در سه كمیسیون گردشگری و فرهنگی و كمیسیون شهرسازی دنبال می‌شوند و در این دوره عمده پروژه‌هایی كه حول راهسازی و تقاطع‌های چند سطحی و در حاشیه شهر و كمربندی یا ورودی‌های شهر است به لحاظ شهرسازی عین انسان‌محوری هستند.

وی احداث پردیس سینمایی در منطقه كوزه‌گری، احداث پارك موضوعی بانوان، خانه شهریاران، مجموعه پردیس تئاتر شهر، پروژه سالن موسیقی و غیره را از جلمه پروژه‌های انسان‌محور شورای شهر شیراز اعلام كرد و گفت: همچنین احداث چند پارك بزرگ با موضوعات مختلف و رویكردهای انسان‌محوری در آستانه افتتاح داریم

سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست و در پاسخ به خبرنگار ایكنا درباره آخرین وضعیت میزبانی جشنواره جهانی اهل بیت(ع) گفت: این جشنواره در قالب یك طرح به كمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده است ولی جزئیات آن هنوز اعلام نشده است.

وی در پایان اظهار کرد: كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز این طرح را به شهرداری ارجاع داده است و قطعاً اقدامات شهرداری در این زمینه زمان‌بر خواهد بود و فعلاً این طرح در حد یك ایده است و برای اینكه تبدیل به طرح شود نیاز دارد كه همه جوانب كار دیده شود.

انتهای پیام
captcha