سنت حسنه عیدغدیر تا مباهله در یزد احیا می‌شود
کد خبر: 3911607
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷

سنت حسنه عیدغدیر تا مباهله در یزد احیا می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: به مناسبت عید غدیر برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد که از آن جمله احیای سنت حسنه عید غدیر تا مباهله است و تلاش می‌شود این برنامه‌ها استمرار داشته باشد.

سنت حسنه عیدغدیر تا مباهله در یزد احیا می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد 30 تیرماه در نشست با محمدصادق کوچک‌زاده، رئیس حوزه هنری استان یزد اظهار کرد: باید متناسب با دغدغه‌های مشترک، برنامه‌های مشارکتی تعریف و اجرا کنیم.

نجیمی پررنگ شدن فعالیت حوزه هنری در شهرستان‌ها را ضروری دانست و گفت: ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها با نیروهای فعال و نگاه‌های جدید می‌توانند همسو با دیدگاه‌های تازه حوزه هنری نقش مهمی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های حوزه هنری در شهرستان‌ها ایفا کنند و امروز زمینه همکاری بیش از پیش فراهم است.

وی با بیان اینکه دو نهاد باید ظرفیت‌های یکدیگر را بیشتر بشناسند و از آن‌ها بهتر استفاده کنند، روحانیون و ائمه جماعات، مدیران هیئت‌های مذهبی، مداحان، شاعران آیینی، مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی، مدیران برخی مجموعه‌های فرهنگی، جامعه مبلغات همچنین مدارس صدرا و بنیاد بین‌المللی غدیر را از اقشار اثرگذار مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد اصلی‌ترین طرح این نهاد را ارتقای نقش طلاب، روحانیون و ائمه جماعات محله‌ها از امام جماعت به رهبری و هدایت محله و جامعه بیان کرد و ادامه داد: این حرکت با رشد و توانمندسازی این قشر میسر خواهد بود و ثمره بسیار خوبی در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی برای مردم خواهد داشت.

نجیمی گفت: تاکنون 100 طلبه و روحانی در این زمینه شناسایی و معرفی شده‌اند که برای ارتقای رشد، تعالی و توانمندسازی آنان در عرصه‌های هنری و ادبی می‌توانیم از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی حوزه هنری از جمله داستان‌نویسی ویژه طلاب، گرافیک و ... استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: این افراد همچنین می‌توانند نقش مهمی در معرفی تولیدات حوزه هنری بویژه کتاب و تبلیغ برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اهداف این نهاد در محله‌ها و مناطق مختلف شهر داشته باشند.

این کارشناس دینی، تعریف برنامه‌هایی ویژه طلاب و روحانیون مانند شب شعر، شب خاطره و مسابقه کتابخوانی با همکاری حوزه هنری را از جمله پیشنهادهای مطرح شده برشمرد و افزود: حوزه هنری می‌تواند در زمینه شیوه اجرای برنامه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تبیین اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) یاریگر سازمان تبلیغات اسلامی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: با رویکرد جدید، دو نهاد تعامل سازنده و شایسته‌ای در همه زمینه‌ها داشته باشند.

نجیمی با اشاره به اهمیت مناسبت‌های مذهبی و ملی گفت: سعی داریم بین اعیاد غدیرخم و مباهله که دو عید بزرگ مسلمانان است، را احیا کنیم و برنامه‌های عید غدیرخم تا روز مباهله استمرار داشته باشد چرا که اعتقاد داریم همان اندازه که در حزن اهل‌بیت(ع) اندوهگین هستیم همان مقدار نیز باید در شادی‌های ائمه اطهار(ع) شاد باشیم.

وی عید مباهله را دومین عید شیعیان پس از عید غدیر خم دانست و گفت: در طول تاریخ دست‌هایی در کار بوده تا این عید را کم‌رنگ جلوه دهد و به آن پرداخته نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه در یزد با غروب روز عید غدیر، حسینیه‌ها و تکایا مشکی پوش محرم می‌شود اظهار کرد: به نظر من این اقدام، کم لطفی به اولین مدافع ولایت حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ آن حضرت جان خود را فدای ولایت کرد و بر ماست که در این ایام، امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) را بهتر به دنیا بشناسانیم.

وی با بیان اینکه شعله عید غدیر تا عید مباهله باید تداوم داشته باشد، افزود: امروز جریان‌های افراطی که نتوانستند امام حسین(ع) را از ما بگیرند در تلاشند عزای آن حضرت را قبل از محرم و از ایام مسلمیه آغاز کنند تا مزه دهه اول محرم را از مردم بگیرند که به یاری خدا جلو این جریان گرفته شد.

نجیمی تصریح کرد: اگر بتوانیم در احیای سنت حسنه عید غدیر تا مباهله کاری انجام دهیم در دنیا و آخرت از اجر معنوی آن بهره‌مند خواهیم بود.

وی بر اجرای برنامه‌های قوی در موضوع غدیر تأکید کرد و گفت: حوزه هنری علاوه بر اجرای برنامه‌های مرتبط با غدیر، می‌تواند یک برنامه شاخص متناسب با این ایام همچون شب شعر مباهله یا تولید اثر هنری و ادبی در این زمینه را با مشارکت دو نهاد طراحی و برگزار کند.

انتهای پیام
captcha