سقوط جمعیتی در ایران، جدی است / 15 هزار سقط جنین با مجوز پزشکی
کد خبر: 3912597
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
چالش کرونا و زندگی مؤمنانه/

سقوط جمعیتی در ایران، جدی است / 15 هزار سقط جنین با مجوز پزشکی

عضو هیئت ‌علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ابعاد سیاسی امنیتی بحران جمعیتی در ایران، گفت: سقوط جمعیتی در ایران، جدی است و در عین حال شاهدیم که 15 هزار سقط جنین با مجوز پزشکی صورت گرفته و در مجموع 200 هزار سقط جنین داریم.

سقوط جمعیتی در ایران، جدی است/ 15 هزار سقط جنین با مجوز پزشکیبه گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ابوترابی، عضو هیئت‌ علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) در نشست «ابعاد سیاسی امنیتی بحران جمعیتی در ایران» که به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم از سلسله نشست‌های علمی فرهنگی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه برگزار شد، گفت: با توجه به بحران کرونا باید توجهات به سمت جنگ جمعیتی و جنگ ویروسی برود و باید به بحران جمعیتی ایران و کاهش جمعیت پرداخت.
کارشناس حوزه جمعیت ادامه داد: برنامه محدود کردن نسل و تنظیم خانواده در ایران با افکار کلیشه‌ای آغاز شد که کاهش جمعیت برای مردم مفید است؛ با شعار فرزند کمتر، تبلیغات گسترده‌ای ایجاد شد که فرصتی برای مباحث علمی نگذاشت و اگر در این راستا تحقیق و بررسی بیشتری صورت می‌گرفت امروزه با چالش و بحران جمعیت روبه‌رو نبودیم.
عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) گفت: جهان بر این نکته اجماع دارند که کاهش جمعیتی ایران سقوط جمعیتی بوده و این سقوط در طول تاریخ بشریت بی‌نظیر و منحصربه‌فرد بوده است.
ابوترابی افزود: از سال 1368 برنامه کاهش موالید آغاز شد و به‌طور میانگین در هر خانواده‌ای حدود 7 فرزند وجود داشت و در آن زمان ضرورت کاهش جمعیت تشخیص داده شد؛ برنامه مدون و معقول بر این بود که طی 23 سال این تعداد فرزند به 4 فرزند در هر خانواده برسد اما در طول 4 سال یعنی در سال 1373 به نرخ باوری میانگین 4 فرزند در هر خانواده رسیدیم، بنابراین شیب نزولی نبود بلکه نوعی سقوط بود.
وی بیان کرد: بعد از این 4 سال غفلت از آمارهای جمعیتی ایران آغاز شد تا اینکه در سال 1385 متوجه شدیم که با کاهش عجیب جمعیت روبه‌رو شده‌ایم، جمعیت ما در نرخ باروری به 16 درصد زیر سطح جایگزینی رسیده بود و سطح جایگزینی یعنی اگر بخواهیم جمعیت ما افزایش پیدا نکند قاعدتاً می‌بایست 2 و دودهم میانگین فرزند داشته باشیم تا پدر و مادری که از دنیا می‌روند حداقل دو فرزند داشته باشند و 2 دهم هم سهم سوانح و حوادث است؛ در سال 1391 به 450 درصد سقوط موالید دچار شدیم درحالی‌که این سقوط در غرب طی صدسال اتفاق می‌افتد.
کارشناس حوزه جمعیت با اشاره به اینکه کشورهای غربی به زیر سطح جایگزینی رسیده‌اند ولی با توجه به پیشرفت اقتصادی تا حدی از بحران‌های عظیم امنیتی سیاسی جلوگیری کنند، تصریح کرد: نوع تراکنش جمعیتی ایران متفاوت است به‌عنوان مثال کشورهای دیگر با کاهش جمعیت مواجه شدند اما به این صورت نبود که در بخشی از جغرافیای جمعیت متورم باشد اما در بخشی دیگر کم باشد.
ابوترابی عنوان کرد: نرخ میانگین ایران زمانی می‌تواند در مسائل امنیتی صحیح باشد که تراکنش متقارن داشته باشیم اما در ایران برخی از استان‌های مرزی سرعت و رشد موالیدشان بیش از 3 برابر استان‌های مرکزی است.
کارشناس حوزه جمعیت ادامه داد: زنانی که در دهه 70 ازدواج کرده‌اند 3 و یا 4 فرزند دارند اما زنانی که فرزندان آن‌ها قرار است کرسی‌های علمی و تکنولوژی و مدیریت سیاسی کشور را داشته باشند بسیار کمتر از یک و هفت‌دهم است.
وی عنوان کرد: مسئله دیگر که به لحاظ جمعیت شناختی می‌تواند پیامد سیاسی داشته باشد پنجره جمعیتی است، یعنی در یک کشور چیزی حدود 70 درصد جمعیت سن 15 الی 65 سال باشند یعنی سکوی پرش اقتصادی هستند به‌شرط مدیریت؛ این پنجره جمعیتی همچون یک انبار مهمات نیز هست که اگر از آن خوب بهره نبریم زمینه انفجار فراهم می‌شود و با نبود مدیریت صحیح به بحران‌ها و آشوب‌های اجتماعی ختم می‌شود.
عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: روزانه حدود 700 الی هزار قتل عمدی جنینی داریم که این علاوه بر بحران اخلاقی، از دست دادن منابع عظیم نیروی انسانی ایران است.
ابوترابی ابراز کرد: در بحث‌های سیاسی حوزه جمعیت سه سؤال مطرح است؛ یکی نقش جمعیت در قدرت از منظر نظریه‌پردازان سیاسی چگونه است؟ دوم دیدگاه دینی در مسئله سیاست و جمعیت چیست؟ و سوم اینکه نظریه‌پردازان غربی در حوزه عمل به جمعیت چگونه نگاه کرده‌اند؟
کارشناس حوزه جمعیت با بیان اینکه از سال 91 و اکتشاف بحران جمعیتی ایران، تابه‌حال موفق به مدیریت این بحران نشده‌ایم، تصریح کرد: آیا می‌توانیم یک نظریه سیاسی مطرح کنیم که نقش جمعیت به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت در آن نادیده گرفته شود.
عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: مهم‌ترین نهادهای امنیتی و نظریه‌پردازان سیاسی باید به مبحث جمعیت و چند فرزندی توجه جدی داشته باشند در حالی که متأسفانه مباحثی در مورد جمعیت ارائه نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه از مؤلفه مشترک قدرت از دیدگاه نظریه‌پردازان سیاسی، جمعیت و نقش اثرگذار جمعیت است، گفت: بدیهی است علت تامه شرط قدرت شمرده نمی‌شود شرط لازم است اما نه کافی.
ابوترابی افزود: وزیر جنگ آمریکا در جنگ ویتنام شخصی به شدت ضد جمعیتی است که پس از جنگ به عنوان رئیس صندوق سازمان ملل تعیین شد. یکی از اهداف اصلی تعیین چنین فردی که با بیوگرافی ضد جمعیتی است کنترل تمام کشورهای مختلف به جهت جمعیت است. در سال 1373 که به نرخ نزدیک 4 رسیده بودیم، صندوق بین المللی در دوران دولت سازندگی بر ما سخت گرفت و کاهش هرچه بیشتر جمعیت ایران را بهانه ای برای فشار برای اعطای وام قرارداد.
وی گفت: توصیه این ابرقدرت‌ها برای کاهش جمعیت برای کشورهای در حال توسعه بود نه برای خودشان. نفیسه صدیق در زمانی که مسئول صندوق بین المللی پول بود درخواستی جدی برای کاهش جمعیت در ایران داشت. در آن زمان گلایه‌ای به بوش پدر که رئیس جمهور آمریکا بود داشت و می‌گفت که شما از ایران باید کاهش جمعیت را یاد بگیرد. زیرا ایالات متحده این کاهش جمعیت را نپذیرفته بود.
وی اظهارکرد: در سال 1373 مجلس ما تصویب کرده بود که باید 3 فرزند داشته باشیم. درحالی که در برنامه اولیه 4 فرزند مد نظر بود و پس از مصوبه مجلس که یارانه‌ای به فرزند چهارم تعلق نمی‌گرفت، وزارت بهداشت وارد تبلیغات 2 فرزندی شد و در همان مقطع بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی و فرهنگ عامه فرزند را بسیار منفی به حساب می‌آورد و در سه دهه به سمت تک فرزندی رفتیم. در این مقطع نرخ تک فرزندی در سه دهه 500 درصد افزایش یافت.
عقیمی 2 و نیم میلیون نفر در یک مقطع زمانی
وی با ذکر این مطلب که برخی از آموزش‌های غیر رسمی زوج‌های جوان توصیه به عقیمی هم شده بود، گفت: دو و نیم میلیون نفر در ایران در یک دوره زمانی عقیم شدند و روش‌هایی هم که به کار می بردند اصلا علمی نبود یعنی در آن زمان روی مساله عقیمی موقت و علمی تبلیغ که متاسفانه به عقیمی دائم منجر می‌شد.
وی اظهارکرد: این مسایل باعث شد که جمیت مولدی را در سال‌هایی از دست دادیم. یکی از زیرساخت‌های خرابی جمعیتی ما در عقیم های غیر اکتسابی است. امروزه سه میلیون زوج عقیم داریم در حالی که فرزند هم می‌خواهند. از سال 1390 به بعد وقتی بحران جمعیتی اکتشاف شد که سازمان ملل بحران جمعیت ایران را اعلام کرد. جالب است که بعدها مشخص شد که حتی ارتش آمریکا که یک ارتش سخت است در این زمینه پژوهش‌های متعدد انجام داده است.
وی با اشاره به جنگ ویروسی اخیر گفت: از بین بردن جمعیت با فعالیت‌های بسیاری دنبال می‌شود که یکی از آنها به وسیله ویروس‌ها و واکسن‌ها در قالب اقلام دارویی و بهداشتی است. یکی از مسئولان بیان می‌کرد که وقتی یکی از کشورهای آفریقایی از ما طلب واکسن فلج اطفال کرد از توطئه‌های پیشین یک کشور اروپایی برای ورود ویروس‌های عقیم سازی به جای واکسن فلج اطفال خبردادند.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به انتساب انتشار ویروس ابولا از سوی آمریکا، بیان کرد: وقتی چالش کلامی بین ترامپ و اتحادیه آفریقا پیش آمد و ترامپ به آنها گفت که شما مستراح جهان هستید، آفریقایی‌ها در پی جواب‌گویی بودند که ترامپ گفت که 50 کشور آفریقایی از ما کمک می‌گیرند و بسیاری از کمک‌های ما در دو نهاد خیریه بیل و بلینداگیتس که بزرگترین انجمن‌های خیریه انجام می‌شوند که شخصی مثل بیل گیتس که حامی کاهش جمعیت است متصدی آن است.
وی با اشاره به جمله بیل گیتس که در 2015 اعلام کرد جنگ‌های آینده جهان جنگ‌های ویروسی خواهد بود، تصریح کرد: رهبر انقلاب خطاب به آمریکایی‌ها گفتند که شما در این زمینه متهم هستید. باید با خود بیاندیشیم که وقتی این همه کودک در یک مقطع سقط می‌شوند و به دلایل متعدد متولد نمی شوند چه جمعیت مولدی را از دست دادیم؟
15 هزار سقط جنین با مجوز پزشکی
وی گفت: وقتی در کشورهای غربی حتی یک خانم مجرد از طریق غیر مشروع باردار می‌شود تمام سیستم‌های تکافل اجتماعی و بیمه اجتماعی و مشاوره و روانشناختی به میدان می‌آیند که یک جنین را نگه دارند. گویا در کشور ما در این مورد اگر بخواهیم صحبت کنیم می‌گوییم که یک تابو است ولی آمارها از سقط بیش از 200 هزار نفر سخن می‌گویند که حدود 15 هزار سقط با مجوزهای پزشکی انجام شده است.
وی اظهارکرد: اگر این آمار را با آمار مرگ و میر 6 ماهه کرونا در کشور مقایسه کنیم که تا کنون 17 هزار نفر را از دست دادیم مقایسه کنیم می بینیم که حتی اگر واکسن کرونا هم تولید شود بازهم شاید در بدترین حالت به 30 هزار فوتی برسیم.
وی گفت: با این وجود که ایران به شدت به سمت پیری حرکت می‌کند و قطعا در آینده یک بحران عظیم را خواهیم داشت باید مسئولان کشور در خصوص همین مسایل یعنی جلوگیری از سقط و عوامل ناباروری و ازدواج منجر به فرزند و افزایش جمعیت تدابیر دقیق بیاندیشند.
انتهای پیام
captcha