عملیات مرصاد به روایت رزمندگان یزدی
کد خبر: 3912628
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

عملیات مرصاد به روایت رزمندگان یزدی

عملیات مرصاد در ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۷، با رمز مبارک «یا علی(ع)» و به منظور مقابله با منافقان در منطقه اسلام‏‌آباد و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد و رزمندگان یزدی نیز در این عملیات حضور داشتند.

عملیات مرصاد به روایت رزمندگان یزدیکاظم مشهدی‌بافان، رزمنده یزدی در عملیات مرصاد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به آغاز عمليات غرورآفرين «مرصاد» در منطقه اسلام‏‌آباد غرب و حضور دو تن از رزمندگان یزدی اظهار کرد: گروهک منافقان در پی حملات عراق به خاک ميهن اسلامی و عقب‏‌نشينی‌های موقت رزمندگان اسلام با تصور اين‏كه پذيرش قطعنامه 598 ناشی از جدايی ملت و دولت است به خيال واهی، فرصت را غنيمت شمرده و سعی در رسيدن به اهداف پليد خود کرد.

وی ادامه داد: منافقان با بهره‏‌گيری از جنگ‏‌افزارهای اهدايی صدام و ديگر اربابان خود، حمله خود را از غرب كشور به خاک جمهوری اسلامی ايران آغاز كردند. نيروی هوايی عراق با حمايت مقدماتی، آنها را برای ورود به عمق خاک ايران و در نهايت، فتح تهران، ترغيب می‌كند. با اين اتحاد شوم، قسمت‏‌هايی از اراضی ميهن اسلامی مورد تجاوز قرار می‌گيرد. ملت سلحشور و مسلمان ايران، پس از اطلاع از تجاوز منافقان به ميهن اسلامی، به خروش آمده و به جبهه‏‌های جنگ اعزام می‌شوند. سرانجام عمليات مرصاد در پنجم مردادماه 1367، به منظور مقابله با منافقان در منطقه اسلام‏‌آباد و كرند غرب در استان كرمانشاه، آغاز شد. منافقان خلق، خوشحال از پيروزی‌های مقدماتی و در يک اقدام عجولانه، راهی باختران كرمانشاه شده و به خيال باطل خود، قصد حركت به سمت تهران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ايران را کردند. از طرفی رزمندگان اسلام در 34 كيلومتری باختران، ناگهان راه را بر ستون‏‌های منافقان می‌بندند و واحدهای زرهی رزمندگان، در يک اقدام متهورانه، تعداد زيادی از ادوات سنگين زرهی منافقان را هدف قرار داده و به آتش می‌كشند.

مشهدی‌بافان بیان کرد: اين عمليات در روز بعد نيز با حمله هوانيروز ارتش جمهوری اسلامی ايران با سركوبي شديد منافقان ادامه يافت و دشمن را دچار شكست سخت و سنگينی کرد.بدين ترتيب، منافقان شكست خورده، در اين تجاوز نابخردانه، متحمل تلفات و خسارات عظيمی شدند. تاریخ نشان داده هرجایی که نقشه و یا توطئه‌ای علیه ایران اسلامی صورت گرفته قطعا آمریکا نقش مهمی در آن داشته است و نه فقط کشور ما بلکه دیگر کشورهایی مانند لیبی، صدام و ... که مطیع آمریکا هم بوده‌اند، بیشتر ضعیف و زودتر شکست خوردند لذا باید قبول کنیم که هرجا مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار انجام شده، موفق بوده‌ایم.

روند جدید جنایتهای آمریکا

محمدرضا دهقان‌زاده بافقی، دیگر رزمنده دفاع مقدس نیز در روایت این عملیات آورده است: نهم تیرماه سال 1367بود که تبلیغات اعزام به جبهه در شهرشروع شد و 12تیرماه روز اعزام به جبهه بود و نماز ظهر و عصر در بسیج خوانده شد، عده زیادی از رزمندگان شهرستان بافق و بهاباد ثبت‌نام و عازم جبهه‌های نبرد شدند. ساعت 14 همراه با رزمندگان استان از محل سپاه یزد در حال حرکت به سمت اهواز بودیم که اخبار ساعت 14 اعلام کرد هواپیمای مسافری ایران با 298 سرنشین توسط ناو جنگی آمریکا در آب‌های خلیج فارس هدف قرار گرفت و تمام سرنشینان آن به شهادت رسیدند و به این صورت عملاً آمریکا جنایتکار روند جدیدی را در جنگ با ایران آغاز کرد و نشان داد از هیچ جنایتی فروگزاری نخواهد کرد هرچند قبلاً نیز درگیری‌های در خلیج فارس با رزمندگان اسلام ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: رزمندگان صبح روز 13 تیرماه در موقعیت جنگل که در 10کیلومتری تیپ الغدیر بین جاده اهواز اندیمشک بود رسیدند بلافاصله در گردان امام حسین(ع) سازماندهی شدند و چند روزی آموزش‌های ویژه را فرا گرفتند سپس وسایل و تجهیزات نظامی تحویل گرفته و جهت استقرار در خط پدافندی شلمچه ابتدا به موقعیت جهاد اکبر حدودا بیست و پنج کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر اعزام شدند خط مقدم شلمچه که رزمندگان استان یزد در آن مستقر بودند جاده اهواز به سمت خرمشهر ده کیلومتری خرمشهر جاده شهید صفوی باید عبور کنند تا به خط مقدم نبرد برسند در این جاده تیپ الغدیر چند بنه و موقعیت به نام شهید موحدین و شهید نامجو داشت که برای اعزام نیروها و ارسال تجهیزات و وسایل تدارکاتی و پشتیبانی از آنها استفاده می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: رزمندگان گردان امام حسین(ع) در خط مقدم که کوتاه‌ترین فاصله را به دشمن داشت مستقر شدند، جناح چپ رزمندگان الغدیر از محل تپه شنی به سمت خط حسینیه و زید نیروهای لشکر 41 ثارالله و سمت راست هم از پل پنجم به سمت اروند لشکر 25کربلا مستقر بودند. عراق با توجه به پیروزی‌هایی که در جبهه‌ها به دست آورده بود، با روحیه مضاعف و سرمست از عملیات‌های خود تحرکات زیادی در خط پدافندی خودش انجام می‌داد و مشخص بود که قصد انجام پاتک را دارد. به لحاظ شرایط خاصی که در منطقه و در کشور حاکم بود ایران قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل را پذیرفت و در 27 تیرماه 67 از رسانه‌ها اعلام شد این همان جام زهری بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با قبول قطعنامه نوشید.

این راوی دفاع مقدس اظهار کرد: همزمان با قبول قطعنامه رژیم بعث عراق اقدام به بمباران شدید هوایی شهرها در نقاط مختلف در شمال‌غرب، غرب، جنوب غرب و جنوب نمود. در غرب کشور خیلی از روستاها را بمباران شیمیایی کرد و عده زیادی از مردم بیگناه به شهادت رسیدند. سازمان منافقان که در خاک عراق مستقر بودند با فراخوان از سراسر کشورهای جهان حدود پنج هزار نفر از منافقان را جمع کرده و آموزش داده و با تجهیزاتی که عراق و دیگر کشورها در اختیارشان گذاشته بودند توانستند ارتشی را آماده و به قصد تصرف ایران به خاک کشورمان حمله کنند. منافقان در سوم مرداد 67 عملیات فروغ جاویدان را شروع کردند و توانستند از سمت قصر شیرین شهرهای کرند و اسلام آباد و چندین روستا را تصرف کنند و به سمت کرمانشاه پیشروی کنند.

وی ادامه داد: منافقان در شهرها اقدام به قتل عام مردم کرده و در بیمارستان شهر اسلام آباد عده زیادی را شهید و بدن آنها را سوزاندند. نیروی هوایی عراق نیز از آنها پشتیبانی می‌کرد تا اینکه در 45 کیلومتری کرمانشاه در محل تنگ چهارزبر رزمندگان اسلام راه را برآنها بستند و در گیری شدیدی روی داد. پنجم مرداد ماه عملیات مرصاد با رمز مقدس یا علی (ع)آغاز و عده زیادی از منافقان به درک واصل شدند و تعداد زیادی از تجهیزات آنها منهدم شد. در این عملیات نقش سپهبد شهید صیادشیرازی بسیار مهم بود ایشان توانست با استفاده از هوانیروز کمرمنافقان را بشکند و با بمباران توسط بالگردها ضربه سنگینی را به آنها تحمیل کند. بیش از 4500 نفر از آنها را نابود و تعدادی از آنها نیز به داخل خاک عراق فرار کردند. در جبهه جنوب خصوصا شلمچه رژیم بعث عراق با استفاده از لشکرها و تیپ‌های مکانیزه و زرهی و گارد ریاست جمهوری با تجهیزات مدرنی که از کشورهای مختلف گرفته بود در تاریخ سوم مرداد حمله خود را اغاز کرد و از محور ایستگاه حسینیه وزید عراق توانست چندین کیلومتر از جاده اهواز- خرمشهر را تصرف کند و عملاً نیروهای داخل خرمشهر و شلمچه در محاصره قرار گرفتند و تردد فقط از سمت جاده اهواز- آبادان ممکن بود، یک لشکر مکانیزه عراق از مقابل جاده شهید صفوی جاده کنار تپه شنی محل الحاق تیپ الغدیر و لشکر 41ثارالله قصد تک را داشت.

دهقان‌زاده بافقی افزود: با توجه به بسته شدن عقبه، لشکر 41 ثارالله و لشکر 25کربلا، لشکرهای جناحین رزمندگان الغدیر نیروهای خود را بروی جاده اهواز- خرمشهر مستقر کردند و رزمندگان گردان امام حسین(ع) تیپ الغدیر برای جلوگیری از ورود دشمن در شلمچه بودند تا اینکه دستور عقب‌نشینی و استقرار پشت دژ جاده استراتژیک اهواز خرمشهر اعلام شد، آن لحظه چندنفر از رزمندگان شهرستان بافق جلوی انبوه تانک‌ها و نیروهای پیاده دشمن ایستادند و چندین ساعت مقاومت کردند تا رزمندگان خود را به جاده اهواز - خرمشهر برساندند. در این درگیری چندین دستگاه تانک دشمن به دست رزمندگان تیپ الغدیر به غنیمت گرفته شد. دشمن با تمام قوا تا نزدیکی جاده پیش آمد. عراق قصد داشت با تصرف دروازه شهر خرمشهر و حتی اهواز برگ برنده‌ای در دست داشته باشد، چون ایران قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته بود فکر می‌کرد دیگر ایران توان مقاومت ندارد.

وی ادامه داد: با پیام حضرت امام خمینی(ره) سیل رزمندگان باسابقه و اقشار مختلف مردم به جبهه‌های نبرد آغاز شد و با سازماندهی نیروها در تیپ و لشکرهای مختلف شور و عشقی عجیب در جبهه‌ها خصوصا استان خوزستان حاکم شد و با انجام عملیات غدیر همان موقع دشمن تا بن دندان مسلح را تا مرزهای بین المللی تعقیب و تلفات سنگینی به دشمن بعثی وارد کردند. در این تک دشمن عده‌ای از رزمندگان گردان امام حسین(ع) تیپ الغدیر مجروح و شهید شدند و با نثار خون پاک خود نگذاشتند دشمن یک وجب از خاک پاک میهمن عزیزمان را دوباره اشغال کند. در این تک دشمن در آخرین روزهای دفاع مقدس سه نفر از رزمندگان شهرستان‌های بافق و بهاباد «شهید علی دهستانی»، «شهید احمد ابراهیمی بسابی» و «شهیدمحمدرضا زینلی بهابادی» به فیض شهادت نائل شدند.

اعتمادی به دشمنان نبوده و نیست

سردار رضا پورشمسی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد نیز در حاشیه نشست خبری با اشاره به سالروز عملیات مرصاد گفت: برای ملت ایران اثبات شده که آمریکا و دیگر مستکبران جهان به تعهدات خود عمل نکرده و اعتمادی به دشمنان نبوده و نیست و نخواهد بود.

وی ادامه داد: استکبار آمده تا کفر بورزد نه اینکه مشکلی را رفع کند زیرا که خوی استکباری آنها اجازه نمی‌دهد لذا باید در سالی که مزین شده به نام جهش تولید و برگزاری کنگره ملی شهدای را شاهد هستیم، تلاشی مضاعف برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی صورت گیرد.

پورشمسی تصریح کرد: باید باور خدایی، باور و اعتقاد به ظرفیت‌های درونی و خودباوری که هر فردی می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد، را در جامعه تقویت کنیم و با همراهی همه عناصر و ظرفیت‌های کشور تلاشی مضاعف در تحقق گام دوم انقلاب انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha