عاشورا شناسی؛ برترین مقوله اخلاق اسلامی است
کد خبر: 3920148
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

عاشورا شناسی؛ برترین مقوله اخلاق اسلامی است

مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: خداوند راه محبت را از طریق امام معصوم گشوده و عاشورا شناسی، برترین مقوله اخلاق اسلامی است.

عاشورا شناسی؛ برترین مقوله اخلاق اسلامی استجعفر نامور، مدرس حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: قیام برحق حسینی درس‌های ماندگار و متعددی دارد که شناخت هر کدام از آن‌ها در تعمیق باور‌های انسانی، آزادگی و اشاعه اخلاق حرف اول را می‌زند و می‌طلبد مجالس عزای امام حسین(ع) بستری برای طرح مفاهیم بلند کربلا و انتقال پیام نهضت حسینی باشد.

وی افزود: آیین‌های عزای حسینی سال‌های سال است که به صورت سینه به سینه با عشق و ارادتی که مردم به خاندان عصمت و طهارت دارند حفظ شده، اما در برخی موارد بر پایه باور‌های خرافی و یا برداشت‌های احساسی در جریان این عزاداری‌ها بدعت‌هایی به نادرست گذاشته شده که نیازمند اصلاح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم مؤمنین بیش از همه دوستدار خداوند هستند و طبق آیات سوره برائت این‌گونه محبت از بندگان خواسته ‌شده است و خداوند کسانی‌ که اموال، فرزندان، مساکن و… را از خداوند بیشتر دوست داشته باشند در قالب یک تهدید سنگین و مبهم مورد خطاب جدی قرار داده است.

مدرس حوزه علمیه افزود: انسان می‌تواند به مقامی برسد که از تعلقات دنیوی رها شده و فقط خداوند را دوست داشته باشد که این بالاترین درجه محبت است، در روز عاشورا امام حسین(ع) بزرگترین بلای جهان هستی را تحمل کردند در عین حال مقابل خداوند به عبادت و بندگی باشکوهی پرداختند که به واسطه همین تحمل  مصیبت، خداوند در‌های رحمت خود را تا روز قیامت برای سایر انسان‌ها گشوده است.

وی تصریح کرد: انسان به صورت فطری دوستدار خداوند خلق‌شده و عبادت انسان هم باید در راستای محبت به خداوند باشد و بالاترین درجه سیر الی الله محبت حقیقی به خداوند و فارغ شدن از محبت‌های دیگر است.

نامور، اظهار کرد: اخلاص در عبادت شاکله محبت انسان را خالص می‌کند و باعث می‌شود انسان از تقدیرات الهی لذت کامل ببرد و راه کسب محبت الهی قرار گرفتن در مسیر محبت و وارد شدن در وادی محبت و صراط مستقیم و صراط محبت الهی است.

وی افزود: خداوند راه محبت را از طریق امام معصوم گشوده است و عاشورا شناسی، برترین مقوله اخلاق اسلامی است.

مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: تنها راه کسب محبت امام معصوم تسلیم شدن در برابر امر امام و انجام تکالیف مقابل دستورات امام معصوم بوده و اصحاب عاشورایی به معنای واقعی کلمه به این مقام رسیده بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: محبت امام حسین(ع) در دل اصحاب عاشورایی شکل‌گرفته بود به همین خاطر همراه امام تا آخرین لحظه ثابت‌قدم ماندند و مقصدشان خود امام بود نه به دست آوردن بهشت چراکه امام معصوم دوست‌داشتنی‌تر از بهشت است و اصحاب عاشورایی به دنبال خود امام بودند.

نامور اظهار کرد: کسی که به محبت الهی و ائمه معصومین برسد دیگر به بهشت اخروی بسنده نخواهد کرد و هدفش رسیدن به محبت واقعی و حقیقی خواهد بود که مصداق بارز این‌گونه افراد، اصحاب عاشورایی بودند.

انتهای پیام
captcha