بیش از 28 هزار واحد خون در ایام عزاداری امام حسین(ع) اهدا شد
کد خبر: 3920297
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
بشیر حاجی‌بیگی:

بیش از 28 هزار واحد خون در ایام عزاداری امام حسین(ع) اهدا شد

سخنگوی سازمان انتقال خون، از مراجعه بیش از 34 هزار نفر برای نذر اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا خبر داد و گفت:‌ بیش از 28 هزار واحد خون در ایام عزاداری امام حسین(ع) اهدا شد.

بیش از 28 هزار واحد خون در ایام عزاداری امام حسین(ع) اهدا شدبه گزارش ایکنا به نقل از وبدا، بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه در شب تاسوعا و روز‌های تاسوعا و عاشورای امسال ۳۴ هزار و ۵۴۱ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند، گفت: در این مدت ۲۸ هزار و ۳۷۸ واحد خون کامل به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن اهدا شد.
 
وی افزود: با توجه به اجرای طرح نذر خون توزیع اهداکنندگان در بازه زمانی تاسوعا تا اربعین حسینی و اجتناب از تجمع در ایام خاص در دستور کار قرار گرفت و از این رو آمار اهدای خون در این دو روز ۱۶ درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه شرایط کرونایی حاکم بر جامعه موجب شد تا سازمان انتقال خون از استقرار تیم‌های سیار در بسیاری از نقاط کشور صرف نظر کند، اظهار کرد: عدم امکان استقرار تیم سیار موجب شد تا اهدای خون در تاسوعا و عاشورای امسال با کاهش روبه‌رو شود.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با اجرای طرح نذرخون همواره در تلاش بوده است تا از حضور داوطلبین اهدای خون در کل روز‌های ماه‌های محرم و صفر بهره‌مند شود، تصریح کرد: اهدای خون نباید به محدوده زمانی خاص موکول شود چراکه عمر خون و فرآورده‌های آن کوتاه است و این در حالی است که نیاز به این محصولات همیشگی و مستمر است.

وی بیش از ۵۲ درصد از خون‌های دریافت شده در تاسوعا و عاشورای امسال را اهداشده توسط اهداکنندگان مستمر برشمرد و افزود: اهداکنندگان مستمر افرادی هستند که در سال حداقل دو بار خون اهدا می‌کنند.

حاجی‌بیگی گفت: کاهش ۱۶ درصدی اهدای خون در روز‌های تاسوعا و عاشورا چنانچه با حضور مستمر اهداکنندگان تا اربعین حسینی همراه باشد نه تنها جبران می‌شود بلکه امکان مدیریت هرچه بهتر ذخایر خون و تأمین نیاز بیماران نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: با وجود همه محدودیت‌ها در برخی از استان‌ها شاهد افزایش نزدیک به صد درصدی آمار اهدای خون نیز بودیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، بوشهر، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و تهران با افزایش آمار اهدای خون در شب تاسوعا و روز‌های تاسوعا و عاشورای امسال مواجه بودند.
انتهای پیام
captcha