بی‌توجهی مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات علیه عزاداران حسینی
کد خبر: 3920759
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد:

بی‌توجهی مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات علیه عزاداران حسینی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: متأسفانه مجامع بین‌المللی و حقوق بشری چشمان خود را بر روی جنایت‌های برخی حکومت‌ها علیه عزاداران حسینی بسته‌اند.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در سخنرانی مجازی به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: امسال دهه اول محرم به دلیل وجود بیماری فراگیر جهانی، کشور ما و سایر کشور‌ها تحت تأثیر این بیماری قرار داشتند و این امر می‌توانست موانعی برای مراسم و عزاداری‌ها ایجاد نماید که با هوشیاری و مراعات قابل تحسین مردم و هیئات مذهبی، این مراسم‌ به شکل باشکوهی برگزار شد.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به ابراز نگرانی شدید برخی افراد از گسترش بیماری به دلیل برگزاری مراسم عزاداری، ابراز کرد: این گروه - دانسته یا نادانسته- به این بهانه، خواهان کم‌رنگ شدن عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) بودند. البته در طی تاریخ، مراسم عزاداری عاشورا با توجه به تأثیرگذاری عمیق و گسترده آن، همواره با مخالفت‌های افراد مغرضی همراه بوده است.

وی با اشاره به پیشینه مخالفت با برگزاری مراسم عزاداری عاشورا از زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس، خاطرنشان کرد: همان گونه که در آن زمان حاکمیت مزاحمت‌های فراوانی برای عزاداری محبان اهل‌بیت (ع) فراهم می‌آورد، در دوره‌های متأخر و در صد سال اخیر نیز حوادث زیادی را در ممانعت از برگزاری مراسم محرم و عاشورا شاهد بودیم که یکی از نمونه‌های آن، مربوط به اواخر حکومت رضاخان پهلوی است که توسط قدرت‌های استعماری آن زمان، به ویژه انگلستان، روی کار آمده بود تا به عنوان حکومتی دست‌نشانده، بتواند اهداف استعماری آن‌ها را فراهم نماید.

عباسی ادامه داد: رضاخانی که در ابتدا اظهار دیانت می‌کرد و حتی نقل شده است که در مجالس عزاداری و هیئات مذهبی حضور پیدا می‌کرد، در ادامه با توجه به برنامه‌ای که توسط قدرت‌های استعمارگر برای وی طراحی شده بود، فرهنگ دینی جامعه را هدف قرار داد و دست به اقداماتی مانند کشف حجاب و مخالفت جدی با برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) زد، به گونه‌ای که عزاداری و برگزاری مجالس، جرم اعلام شد و وعاظ و برگزارکنندگان باید به صورت مخفیانه مجالس سوگواری برپا می‌کردند.

وی با نقد سکوت سازمان‌های مدافع حقوق بشر در برابر جنایت برخی حکومت‌ها علیه عزاداران امام حسین (ع)، یادآور شد: در حالی امسال نیز برای چندمین سال متوالی شاهد تکرار این اتفاقات تلخ و سکوت دنیا در برابر آن هستیم که اگر این اتفاق در هر جای دیگر و برای هر گروه دیگری رخ دهد، با غوغای رسانه‌ای گسترده مواجه خواهد شد. این مسئله نمونه‌ای از بی‌عدالتی‌های آشکار دنیای امروز به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به حادثه تروریستی چند سال قبل در شیراز گفت: در این جنایت، جمعیتی منتسب به سلطنت‌طلبان، که هم‌اکنون نیز تحت حمایت غرب هستند، با بمب گذاری در مجلس سیدالشهدا (ع)، جمعی از عزاداران حسینی (ع) را به شهادت رساندند. امروز اگر این جنایتکاران و حامیان آن‌ها به بهانه دفاع از سلامت مردم به مخالفت با عزاداری و برپایی مجالس سیدالشهداء (ع) بپردازند، جای تعجب ندارد. البته این نقشه شوم با هوشیاری مردم، علما، مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری به هدف خود دست نیافت و امسال شاهد برگزاری باشکوه مجالس عزاداری دهه محرم بودیم.

وی مجالس عزاداری اهل‌ بیت (ع) را منشأ زندگی معنوی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: حیات اسلام مدیون عاشوراست. تأکیدی که اهل‌بیت (ع) از ابتدا نسبت به زنده نگاه داشتن این حادثه و خون‌های ریخته‌ شده در راه خدا داشتند، بیانگر نقش و تأثیر این حرکت در مسیر تاریخ است. 

عباسی ماجرای کربلا را از مهم‌ترین و مؤثرترین حوادث تاریخ بشر دانست و اظهار کرد: آنچه از شواهد و قرائن موجود امروز برمی‌آید، این حادثه عظیم، که امواج آن در طول تاریخ استمرار یافته است، نقش مؤثرتری نیز در حوادث و معادلات پیش روی جهان ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha