بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف با منطق عاشورایی سازگار نیست
کد خبر: 3921073
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸

بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف با منطق عاشورایی سازگار نیست

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: حادثه عاشورا همه را متوجه این نکته مهم کرد که وقتی انحراف و ظلمی در اجتماع مسلمانان ظاهر می‌شود، لازم است که با همه وجود برای مقابله با این انحراف ورود کرد و توجیه آنکه این ظلم در نقطه دیگری از عالم رخ می‌دهد و ارتباطی به ما ندارد، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در دومین سخنرانی مجازی خود به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اظهار کرد: امام حسین‌(ع) می‌توانست در مدینه به زندگی شخصی خود بپردازد و یا به مباحث علمی محض مشغول شود و کاری به ظلم و انحراف در جامعه نداشته باشد، ولی این رویکرد با منطق اسلامی، اهل‌بیتی و عاشورایی قابل جمع نیست.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به تأکید روایات بر ایستادگی در برابر ظالم و همراهی با مظلوم، اظهار کرد: این توجیه که به ما مربوط نیست امروز چه جنایاتی در گوشه‌ای از جهان اسلام رخ می‌دهد، با منطق عاشورایی همخوانی ندارد. هنگامی که ارزش بزرگی مانند اصل دین خدا در خطر افتاد، لازم است تا حد جان‌فشانی، در برابر چنین انحرافاتی ایستادگی و مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: این عزاداری‌ها حقیقتاً منشأ حیات معنوی فردی و اجتماعی ماست و همه ما به شکل جدی، نیازمند حضور در این محافل و یادآوری حادثه بزرگ و عبرت‌آموز عاشورا هستیم.

رئیس جامعةالمصطفی حادثه کربلا را رویداد مهم تاریخی با ابعادی گسترده دانست و گفت: لازم است همواره به این حادثه بزرگ پرداخته شود و از نکاتی که برای زندگی و حیات ما مؤثر است، درس بیاموزیم و حقایق و ابعاد این ماجرا را درک کنیم.

وی یکی از پیام‌های واقعه کربلا را اهمیت حضور دین در صحنه اجتماعی دانست و گفت: با نگاهی به حادثه کربلا، درمی‌یابیم که نمی‌توان گفت دین فقط امر قلبی است و می‌تواند با هر ساختار و حاکمیتی سازگار شود، بلکه باید کوشید دین در ساختار اجتماعی حضور مؤثر داشته باشد و این یکی از درس‌های بزرگ حادثه کربلاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به اهمیت نقش نخبگان در جامعه، اظهار کرد: اگر خواص و مؤثران جامعه در برابر انحرافات سکوت کنند و به وظایف خود مانند امر به معروف و نهی از منکر عمل نکنند، نتیجه آن، روی کار آمدن حکومت ظلم خواهد بود. در روایاتی متعدد مانند خطبه حضرت سیدالشهدا‌(ع) در منا یا وصیت‌نامه امیرالمؤمنین‌(ع)، بیان شده است که اگر عامه مردم و به ویژه خواص که موضع‌گیری آنان در حرکت‌های اجتماعی مؤثر است، در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از انحرافات اقدامی نکنند، اشرار بر جامعه مسلط می‌شوند و دیگر دعای آنان نیز برای رهایی از این شرایط مستجاب نخواهد شد.

رئیس جامعةالمصطفی حرکت امام حسین‌(ع) و یاران ایشان را در حادثه عاشورا، اقدامی الهی برای اصلاح امور امت خواند و تصریح کرد: در تاریخ اسلام، به ویژه پس از حادثه کربلا، قیام‌هایی صورت گرفت که بسیاری از آن‌ها در حقیقت جنگ قدرت بود، ولی حرکت امام حسین‌(ع) و همراهان ایشان تنها با انگیزه الهی و با هدف اصلاح و خیرخواهی امت اسلامی بود و ارتباطی با جنگ قدرت و درگیری‌های قومی و قبیله‌ای نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پایان سخنانش گفت: امام حسین‌(ع) در فرازی از بیانات خود می‌فرماید حرکت ما، رقابت برای دستیابی به سلطنت و قدرت و کسب مطامع دنیوی نیست، بلکه هدف، آشکار نمودن پرچم‌های حق، اصلاح بلاد اسلامی و آسایش مظلومان با اجرای احکام الهی است.

انتهای پیام
captcha